قدس آنلاین: پس از اینکه ترامپ با رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق در برخی سیاست ها و استراتژی های دولت دچار اختلافاتی شد تصمیم گرفت، فردی را بر روی این منصب بیاورد که دنباله رو و مجری بی چون و چرای رئیس جمهور در حوزه سیاست خارجی و همچنین برجام باشد.

هنوز تصمیم نگرفته‌ایم اما شاید از برجام خارج شویم

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که به تازگی بر این منصب تکیه زده است، با تکرار ادعاهای رئیس خود از احتمال خروج آمریکا از برجام سخن گفت.
وزیر خارجه آمریکا در نخستین نشست خبری خود گفت: در صورتی که در این توافق «اصلاحات اساسی» انجام نشود، بعید است ترامپ بعد از ضرب‌الاجل ماه می (اردیبهشت‌ماه) در آن باقی بماند.با این حال او تأکید کرد که هنوز تصمیمی در این زمینه در واشنگتن اتخاذ نشده است.
پمپئو در ادامه با اشاره به سفر خود به منطقه که از امروز آغاز شده است، گفت برجام یکی از محورهای رایزنی‌های او در این سفر خواهد بود. بر  اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا به عربستان، اسرائیل و اردن سفر می‌کند.
اظهارات وزیر خارجه امریکا در حالی است که امانوئل ماکرون نیز هفته گذشته از توافقی با ترامپ در حوزه‌های مقابله با اقدامات منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران سخن گفت. او افزود با ترامپ بر سر آغاز مذاکرات با ایران برای یک توافق فراگیرتر از برجام تفاهم کرده است که در برگیرنده نگرانی‌های کشورهای اروپایی و آمریکا باشد. سناتورهای آمریکایی پنج شنبه هفته گذشته صلاحیت مایک پمپئو را به عنوان دومین وزیر خارجه دولت ترامپ برگزیدند.
مایک پمپئو که مدیر سابق سازمان سیا بوده در مسیر اجرای سیاست های مد نظر ترامپ رئیس جمهور آمریکا در زمینه های مختلف از جمله برجام قرار است در این باره سفر و رایزنی های مختلفی را با مقامات اروپایی و نیز برخی سران منطقه داشته باشد.
پس از اینکه ترامپ با رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق در برخی سیاست ها و استراتژی های دولت دچار اختلافاتی شد تصمیم گرفت، فردی را بر روی این منصب بیاورد که دنباله رو و مجری بی چون و چرای رئیس جمهور در حوزه سیاست خارجی و همچنین برجام باشد.
چنانکه به گزارش یورو نیوز، پمپئو که تا کنون به کرات علیه ایران و کره شمالی موضع گرفته، یکی از «حرف‌شنوترین» مردان آقای ترامپ محسوب می‌شود. او پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، شخصا گزارش اطلاعات روزانه را برای آقای ترامپ می‌برد و همین موضوع منجر به نزدیکی آنها شده بود.


اظهارات پمپئو پیش دستی در نقض برجام است
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با قدس آنلاین در واکنش به اظهارات وزیر خارجه جدید آمریکا گفت: اظهارات پمپئو برای خروج از برجام در راستای تکمیل برنامه فشار به ایران برای پذیرش شروط و محدودیت های آمریکا و اتحادیه اروپا برای کوتاه آمدن از مواضع خود است و این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی بارها درخواست غربی ها برای قطع برنامه های دفاعی و موشکی را رد کرده است.  
محمد جواد جمالی تأکید کرد: که ادبیات مقامات آمریکایی از جمله وزیر خارجه جدید آمریکا ادبیاتی است که از سر کبر و غرور مطرح می شود. در همین چند ماه اخیر که از ریاست جمهوری ترامپ می گذرد آمریکا از سازمان یونسکو و پیمان آب و هوایی پاریس خارج شد برای اینکه به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکند.  
وی افزود: تهدیدهای مقامات آمریکایی برای خروج از برجام تنها ابزاری برای فشار آوردن به ایران برای پذیرش محدودیت های دفاعی است درحالیکه هیچ کشوری بر سر منافع ملی خود با دیگر دولت ها معامله نمی‌کند.
به گفته جمالی، در چند ماه  اخیر امریکا و اروپایی‌ها پروژه ایران هراسی و دخالت درحملات موشکی به کشورهای همسایه را به جمهوری اسلامی ایران نسبت می‌دهند، اما ایران همواره  عامل ثبات منطقه بوده است درحالیکه آنها درصدد تجزیه کشورهای منطقه بودند و اقدامات جمهوری اسلامی در کمک به نیروهای مقاومت مانعی برای جولان تروریست ها و یاغی گیری های آمریکاست.
نماینده مردم فسا تصریح کرد: اظهارات مقامات آمریکایی درباره اینکه اگر در برجام اصلاحات اساسی صورت نگیرد از ان خارج می‌شوند، نوعی پیش دستی در نقض برجام است و اتفاقاً باید از آنها پرسید شما که توافق را امضا کردید چرا به تعهدات خود عمل نمی‌کنید. قرار بود در توافق برجام که بر اساس آن ایران از بخشی از حقوق هسته‌ای  خود چشم پوشی کرد، آمریکا و اروپا به نحوی تعامل کنند که گشایش‌های سیاسی و اقتصادی و بانکی صورت گیرد درحالیکه هیچ کدام از این اقدامات عملی نشد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.