قدس آنلاین: آیت الله العظمی جوادی آملی درپاسخ به پرسش پروفسور مولر؛ استاد دانشگاه مونستر آلمان درباره علت شهرت و مقبولیت فلاسفه غرب مانند کانت و هگل در میان اندیشمندان اسلامی گفت: علت محبوبت برخی فلاسفه غربی مانند کانت و هگل تبلیغ اندیشه های این دو در دانشگاه ها و نیز سفر دانشجویان ایرانی به غرب است که با اندیشه های فلاسفه آلمانی آشنا شدند.

هر فکر علمی برای جامعه ایران اسلامی محترم است

مرجع تقلید شیعیان افزود: هر فکر علمی برای جامعه ایران اسلامی محترم است و فرقی بین آن دو فیلسوف با فلاسفه دیگر نیست.

به گزارش اسراء، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در دیدار با پرفسور مولر که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء صورت گرفت، با اشاره به اینکه آنچه که فعلاً در غرب مطرح است، در حقیقت بخشی از فلسفه است نه خود فلسفه، اظهار کرد: درفلسفه غرب یا از نظر معرفت‌شناسی بحث است، یا کارهایی که با سیاست و اقتصاد آمیخته یا با اخلاق عجین است، که اینها فلسفه عملی است نه فلسفه نظری.

آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه فلسفه هم دیر به دست می‌آید و هم دیرپاست، گفت: فلسفه آن است که از یک سو با ازلیت، از سوی دیگر با ابدیت و از سوی سوم با سرمدیت که جامع ازل و ابد است، بحث می‌کند. نه به آسانی می‌شود مبنای فلسفی پیدا کرد، نه به آسانی می‌شود مبنای فلسفی را تغییر داد.

   استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تاکید کرد: بحث‌های مربوط به سیاست، اقتصاد، معرفت‌شناسی، علم و مانند آن، تابع زمان و زمین، عرف و ملت  و تجربه‌های حسی است، اما در فلسفه از کل هستی بحث می‌شود که شامل همه سپهر هستی و دنیای بعد از مرگ می شود.

    وی افزود: پرسش درباره ازل و ابد و سرنوشت انسان پس از مرگ توسط انبیا به فلاسفه تعلیم داده شده است. مرجع تقلید شیعیان تأکید کرد:  تعالیم انبیاء است که عقل فلاسفه و متفکران را شکوفا می­کند.

آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان این مطلب که تعالیم انبیا به ما می گوید که انسان ابدی است، اظهار کرد: انسان به عنوان موجود ابدی فکر ابدی لازم دارد و آن فکر ابدی«فلسفه» است. البته قرن‌ها می‌گذرد تا یک فکر پدید بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.