قدس‌آنلاین/ محمود مصدق: قائم مقام و رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش قانون مدیریت خدمات کشوری را یکی از بازدارنده ترین قوانین برای پاسخگویی به نیازهای آموزش و پرورش دانست و گفت: این قانون کارمندمحور است نه معلم‌محور بنایراین تا هنگامی‌که این قانون اجرایی شود هیچ تحولی در برنامه توسعه منابع انسانی این وزاتخانه رخ نخواهد داد .

باید بنای یادبود برای آموزش وپرورش  بسازیم

مهندس اسفندیار چهاربند صبح امروز و در نشست خبری که به مناسبت دوازدهم اردیبهشت روز گرامیداشت هفته معلم برگزارمی‌شد با بیان این مطلب افزود: تقاضای معلمان مستثنی کردن فرهنگیان از قانون مدیریت خدمات کشوری است.

وی در پاسخ به سؤال قدس مبنی بر این که اگر قانون یاد شده دلخواه وزارت آموزش و پرورش  نیست، پس چه قانونی مدنظر این وزارتخانه و معلمان کشور است؟ گفت: قانون مدیریت خدمات کشوری و حتی اصلاحیه این قانون که هم اکنون  از سوی مجلس در دست بررسی است نشان داده که منشأ تحول نخواهد بود بنابراین ما به قانون استخدامی‌خاص فرهنگیان نیاز داریم  که که  در آن شرایط شغلی ، استخدامی‌، ساعات کار، ضرایب تعیین حقوق و دستمزد وفوق العاده معلمان   متناسب با طرح طبقه بندی مشاغل معلمان بوده و با آن انطباق کامل داشته باشد.

وی با اشاره به این  که رویکرد اصلی آموزش و پرورش  در سال جاری پاسخگویی است،تصریح کرد:معلمان کشور سال‌هاست که مطالباتی دارند؛ موضوعی که زندگی حرفه‌ای و شخصی شان  را با چالش‌هایی مواجه کرده است  بنابراین حاکمیت  و جامعه برای پرداخت مطالبات و رفع چالش‌های آنان مسئولیت دارند.  

وی با بیان این که قرار نیست گرامیداشت هفته معلم  فقط با تقدیر و تشکر خلاصه شود، گفت: تجلیل از مقام معلم منوط به پاسخگویی و رسیدگی به مشکلات آنهاست و اینکه تعهدات چگونه و در زمانی عملیاتی خواهند شد باید  به صورت شفاف مطرح شود.

به گفته وی با توسعه  جوامع از لحاظ سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی جایگاه معلم هر روز پر رنگ‌تر از قبل می‌شود چرا که رکن توسعه جامعه توجه به نظام تعلیم و تربیت است بنابراین این دیدگاه که با توسعه فناوری کمتر به معلم احتیاج خواهیم داشت موضوعی نادرست و بسیار خطرناک است.

وی خودکفایی کشور در همه عرصه‌ها را منوط به اقتدار نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: البته اقتدار این نظام نیز به ارتقای کیفیت زندگی حرفه‌ای معلمان، خودکفایی در همه عرصه‌ها مشروط به اقتدار نظام تعلیم و تربیت است. اقتدار این نظام نیز مشروط به ارتقای کیفیت زندگی حرفه‌ای معلمان مربوط می‌شود که این امر نیز فقط  با شعار دادن محقق نخواهد شد.

وی اعتماد فرهنگیان به حاکمیت و نظام را بزرگترین سرمایه کشور خواند و گفت: تمام تلاشمان را می‌کنیم تا هر چه بیشتر اعتماد و امید در معلمان را افزایش دهیم.

وی پس از اعلام روز شمار هفته معلم به چالش‌های  آموزش و پرورش در حوزه توسعه نیروی انسانی پرداخت و گفت: در  حالی  طی 35 سال گذشته 850 هزار فرهنگی بازنشسته  شده‌اند اما پیش‌بینی می‌شود حدود نیمی‌ از این رقم  فقط امسال  از سیستم آموزش و پرورش بازنشته شوند که این موضوع بار مالی بسیار زیادی خواهد داشت.

سال آینده شاغلان و بازنشستگان فرهنگی برابر می‌شوند

به گفته وی سال آینده تعداد شاغلین فرهنگی با بازنشستگان فرهنگی برابر می‌شود و در سال 1401  آمار بازنشستگان   با یک میلیون و 150 هزار نفر بر آمار 830 هزار نفر شاغلین فرهنگی پیشی می‌گیرد.

چهاربند در همین زمینه ازکمبود نیروی  300 هزارنفری آموزش و پرورش تا مهر ماه 97 خبر داد و گفت:   با دستکاری در شاخص‌ها کمبود 194 هزار نیروی مورد نیاز را  بر طرف می‌کنیم  و برای مابقی که حدود 106 هزار نیرو است از روش‌های مختلفی از جمله استفادهاز  نیروی حق التدریس  بهره می‌گیریم به همین دلیل امسال 84 هزار نیروی حق التدریس برای جبران بخشی از کمبود نیرو  جذب می‌شود. 

به گفته رئس مرکز برنامه‌ریزی، توسعه منابع انسانی و  فناوری وزارت آموزش و پرورش  پیش بینی می‌شود امسال 55 هزار نفر از سیستم آموزش و پرورش بازنشسته شوند، گفت: باید واقعیت را دید راهکارهای مناسبی برای آنها پیش‌بینی کرد در غیر این صورت آموزش و پرورش از پا در می‌آید و نمی‌تواند جلو برود .

وی با اشاره به این که نیاز مدارس به 123 هزار مربی است اما در حال حاضر فقط 18 مربی داریم، گفت:  اگر روند فعلی جذب نیرو ادامه داشته باشد تا دو سال دیگر بویژه در حوزه آموزش ابتدایی و پرورشی باید بنای یادبود برای آموزش وپرورش  بسازیم.

چهاربند در همین زمینه به مدارس روستایی اشاره کرد و گفت: تأمین معلم  برای ۲۰ هزار مدرسه - با کمتر از ۲۴ دانش‌آموز-  که عمدتاً در مناطق روستایی قرار دارند چالش  دیگری برای حوزه آموزش ابتدایی است که  اگر رفع نشود  احتمال افزایش نرخ بازماندگی از تحصیل بسیار زیاد خواهد بود.

وی با تأکید بر این که معلمان زیاده خواه نیستند، تصریح کرد: در حالی که معلمان کشور از یک تشکل و نظام صنفب برخوردار نیستند آمورزش و پرورش باید این کمبود را جبران کند.هرچند ما امیدواریم  روزی معلمان نیز مثل سایر بخش‌ها از یک تشکل صنفی فراگیر بهره مند شوند .

وی بار دیگر به بحث چالش آموزش و پرورش  در رابطه با کمبود 300 نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: این رقم بر اساس شاخص‌های فعلی بدست آمده است سند آن نیز در پرتابل وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته تا هر کسی نسبت به آن نقدی دارد مطرح کند  و در غیر این صورت واقعیت‌ها را بپذیرد تا راهکارهای لازم اتخاذ گردد .

وی در خاتمه در همین راستا از ضرورت جذب سالانه 50 هزار نیرو در آموزش و پرورش سخن گفت و افزود:  این میزان جذب برای جبران  کسانی است که بازنشسته از سیستم آموزش و پرورش خارج می‌شوند. پیرو درخواست وزارت آموزش و پرورش،  سازمان برنامه و بودجه با موافقت خود را با برگزاری آزمون برای جذب  15 هزار نفر ، اعلام کرد  البته  تامین اعتبار این تعداد را منوط به جذب آنها در سال 98 کرد  با این وجود ما  با توجه به نیاز شدید آموزش و پرورش برای جذب نیرو  با دوستان جلساتی داشتیم اما تا الان می‌توان گفت که آزمون  استخدامی‌سال 97  قطعاً برگزار می‌شود اما جذب آنها  معلوم نیست که در سال 97 انجام بگیرد یا 98 . 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.