جنبش حماس در پایان تحقیقات در خصوص انفجار در مسیر کاروان نخست‌وزیر دولت وفاق ملی فلسطین و رئیس سرویس اطلاعات حماس، اعلام کرد که این دو ترور، کار سرویس اطلاعاتی تشکیلات خودگردان است.

ترور نخست‌وزیر فلسطین و رئیس «اطلاعات» حماس، کار تشکیلات «عباس» است

وزارت داخله دولت در نوار غزه، در پایان تحقیقات دو حادثه ترور «رامی الحمد الله» نخست‌وزیر دولت وفاق ملی فلسطین و سرلشگر «توفیق ابونعیم» مدیر کل سرویس امنیت داخلی غزه، اعلام کرد که سرویس اطلاعاتی تشکیلات خودگردان در کرانه باختری مسئول این حادثه است؛ ‌ ساعتی بعد نیز دولت وفاق ملی این مسئله را رد و اقدام حماس را محکوم و آن را «اعدام آشتی ملی» توصیف کرد.

حماس: مجری دو حادثه ترور، یکی است

«ایاد البزم» سخنگوی وزارت داخله دولت حماس در غزه، شنبه شب جزئیات این ترور نافرجام و اشخاص دخیل در آن و عوامل مُحرک آنان در سرویس اطلاعات تشکیلات خودگردان در رام الله در کرانه باختری را منتشر کرد.  

به گزارش خبرگزاری «صفا» فلسطین، البزم اعلام کرد که دستگاه امنیتی در غزه ثابت کرده که اشخاص دخیل در دو حادثه یکی هستند. «طی تحقیقات روشن شد که بسته‌های انفجاری که در انفجار کاروان نخست‌وزیر به کار رفته، هشت روز قبل از ورود کاروان کار گذاشته شده بود و سه روز قبل از اجرا، به مدار انفجار تجهیز شده بود در حالی که وزارت داخله (حماس) اطلاعی از موعد سفر نخست‌وزیر به غزه نداشت و فقط ۴۸ ساعت قبل، به آن اطلاع داده شد. امری که دلالت بر آن دارد که مجریان، ‌ اطلاع دقیق و قبلی از زمان سفر در اختیار داشته‌اند». 

به گفته این مسئول دولت حماس در غزه، در خلال تحقیقات روشن شده که «سرلشگر ماجد فرج، رئیس سرویس اطلاعات [تشکیلات خودگردان در کرانه باختری به ریاست محمود عباس] از همان خودرویی استفاده کرده که نخست‌وزیر رامی الحمد الله استفاده کرده و مثل همیشه سوارِ خودرو مخصوص خود نشده حال آنکه خودرو او در بین خودروهای کاروان بوده است... عاملان، بسته را بعد از آنکه خودرو نخست‌وزیر که رئیس سرویس اطلاعات همراهش بوده، ‌ پس از طی مسافتی امن، منفجر می‌کنند و انفجار مقابل خودرو سرلشگر ماجد فرج منفجر شده که او و همراهانش و خودروهای دیگر همراهش بودند.  

البزم در توضیحات خود گفت که «طی تحقیقات روشن شد که طرف و افرادی که کاروان نخست‌وزیر را هدف گرفته‌اند، همان کسانی هستند که در پشت پرده تلاش برای ترور سرلشگر ابونعیم هستند»... «روشن شد طرفی که پشت دو عملیات ترور هست، پیشتر در اقدامات خرابکارانه در نوار غزه و (صحرای) سیناء (مصر) و تحت پوشش گروه‌های تکفیری افراطی که تحت نام «المنبر الاعلامی الجهادی» [تریبون رسانه‌ای جهادی] دست داشته است و این گروه نام گروهی خاص در اینترنت است که سال ۲۰۱۱ به دستور طرف‌های امنیتی جهت جذب جوانان و سوءاستفاده از آنان برای اجرای اقدامات جنایتکارانه تحت پوشش تکفیری در میادین مختلف، تشکیل شده است». 

حماس فاش کرد که مسئول این گروه اینترنتی فردی ملقب به «ابو حمزه الانصاری» مسئول مدیریت هسته‌های خرابکار و تبادل اطلاعات است که مأموریت تلاش برای ترور ابونعیم و انفجار کاروان [نخست‌وزیر] و مرتبط کردن این دو را داشته و در حقیقت او کسی نیست جز «احمد فوزی سعید صوافطه» از اهالی کرانه باختری که برای سرویس اطلاعاتی تشکیلات خودگردان در رام الله (مرکز تشکیلات در کرانه باختری) و تحت اوامر افسری به نام «حیدر کمال حماده» و تحت نظارت سرتیپ «بهاء بعلوشه» فعالیت می‌کند.  

طبق آنچه حماس اعلام کرده «تحقیقات نشان می‌دهد که هسته‌ مذکور در حال برنامه‌ریزی برای ترور شخصیت‌های بین‌المللی دیگر بوده که قصد بازدید از غزه را داشته و همچنین هیأت امنیتی مصری و سران سرشناس جنبش حماس.

بنا بر اعلام جنبش حماس، «طبق تحقیقات، شخصیت‌های بلندپایه‌ای در سرویس اطلاعات رام الله، مُحرک اصلی هسته‌های خرابکار بوده که هدفش ناامن کردن نوار غزه بوده است». 

حماس همچنین از بازداشت «علی شادی محمد زهد» در تاریخ سوم آوریل (۲۰۱۸) خبر داد که با «احمد فوزی سعید صوافطه» ملقب به «ابو حمزه الانصاری» مرتبط بوده خبر داد؛ همان روزی که [رژیم] اشغالگر اسرائیل تا امروز درباره او تحفظ نشان داده است.

واکنش دولت وفاق ملی فلسطین

ساعتی بعد از اعلام حماس، دولت وفاق ملی که نزدیک به تشکیلات خودگردان فلسطین است، اقدام حماس را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری «معا» فلسطین، دولت وفاق ملی، نتیجه تحقیقات حماس درباره دو ترور را «دروغ» و «اعدام (پرونده) آشتی ملی» فلسطین نامید و گفت «آنچه حماس ارائه کرد متعلق به صنعت توجیه‌گری» و تلاش برای برائت جستن از مسئولیت جنایت و تروری به نام اعدام آشتی ملی فلسطین است.

یوسف المحمود سخنگوی دولت وفاق ملی تحقیقات حماس را «اصرار برای خروج از همه خطوط و عرف فلسطین» دانست و از مرتبط کردن «ملت اصیل فلسین با گروه‌های تروریستی در سیناء» و تلاش برای تخریب روابط با مصر از طریق ساخت شخصیتی به نام «ابو حمزه الانصاری» ابراز انزجار کرد و گفت که احمد صوافطه کارگر ساده‌ای از اهالی شهر طوباس است که چند سال است در زندان رژیم صهیونیستی به سر می‌برد.  

دو ترور؛ اکتبر ۲۰۱۷ و مارس ۲۰۱۸

سرلشگر ابونعیم در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷ هنگام خروج از نماز جمعه در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه هدف انفجار قرار گرفت که مجروح شد.  

کاروان نخست‌وزیر دولت وفاق ملی فلسطین نیز روز ۱۳ مارس ۲۰۱۸ هنگام افتتاح ایستگاه آب [فاضلاب] در شمال نوار غزه هدف انفجار قرار گرفت که همراه او ماجد فرج رئیس سرویس اطلاعات تشکیلات خودگردان بود و شش نفر به صورت سطحی مجروح شدند.  

وزارت داخله حماس در غزه در تاریخ ۲۸ مارس گذشته برخی جزئیات این حادثه را منتشر و اعلام کرده بود که هسته مجری عملیات که مسئولش انس ابوخوصه بود، در خلال درگیری مسلحانه برای بازداشت او، با تعدادی دیگر که در عملیات انفجار دخیل بودند، کشته شده بود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.