قدس آنلاین/ صبا کریمی: رئیس نمایشگاه کتاب تهران از تقویت سیاست‌های واگذاری نمایشگاه به صنوف و بخش خصوصی خبر داد و گفت این سیاست در آینده حتماً تقویت می‌شود.

نگرانی‌ها دربارۀ انتقال نمایشگاه کتاب مرتفع شد

نشست خبری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور محسن جوادی رئیس این دوره از نمایشگاه، امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه، یحیی دهقانی معاون اجرایی، امیرزاده سخنگوی نمایشگاه و رییس رسیدگی به تخلفات، حسین صفری مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه صبح امروز 9 اردیبهشت ماه در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این نشست جوادی با اشاره به جایگاه نمایشگاه بین‌المللی کتاب، این رویداد را یکی از مهمترین و بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور قلمداد کرد و گفت: نمایشگاه بین ‌المللی کتاب تهران علاوه بر ایجاد فضایی برای فروش کتاب، زمینه آشنایی جوانان با نویسندگان و فعالان حوزه کتاب را فراهم می‌ کند. معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در  ماه های اخیر، چارچوب آئین‌نامه‌ها و سیاست‌های تعیین شده‌ای را که از معاونت فرهنگی دوره پیشین تدوین شده بود در راستای فعالیت‌های برگزاری نمایشگاه به صنوف و تشکل‌ها واگذار کرده و این سیاستی است که در آینده حتماً تقویت خواهد شد.

وی در ادامه افزود: از نویسندگان و اهالی نشر دعوت می‌کنیم تا مشارکت بیشتری با ما داشته باشند و این دعوت به همکاری در راستای واگذاری امور به صنف در راستای سیاست ‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ضمن این که چالش های در این خصوص وجود دارد که ما در حال بررسی آنها هستیم و  آماده شنیدن نقطه نظرات و نقدهای ناشران و فعالان بخش خصوصی حوزه نشر برای حل این چالش‌ها هستیم.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد: امسال سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی برپا می شود و این بزرگترین رویداد فرهنگی کشور به مثابه هویت فرهنگی ما است. ما نگرانی‌های بسیاری برای این جابه‌جایی از شهر آفتاب به مصلی داشتیم که خوشبختانه تمام نگرانی‌ها رفع و مسائل حل شد و این انتقال به خوبی صورت گرفت. تلاش ما بر این است که جنبه نمایشگاهی تقویت شود و فضای مناسبی برای فضای مناسب برای دید و بازدید اهالی نشر فراهم شود.

در بخش دیگری از این نشست، امیرزاده سخنگوی نمایشگاه و رییس رسیدگی به تخلفات تصریح کرد: ما در بحث سامانه حمایتی و نظارتی نمایشگاه کتاب تهران قائل به آیین‌نامه هستیم و براساس آن عمل کنیم. در معاونت فرهنگی از دو سال گذشته در جهت تقویت زیرساخت‌های نشر و اطلاعات اقداماتی داشتیم و در نمایشگاه نیز شاهد سازو کارهایی بودیم.

فقط  2 درصد جمعیت دانشجویی را می‌توانیم پوشش دهیم

وی عنوان کرد: براساس مصوبه هیئت وزیران در برنامه چهارم توسعه حداقل 5 میلیون دانشجو جمعیت هدف یارانه‌های دولتی هستند. اگر قرار باشد برای هریک از این دانشجویان 50هزار تومان یارانه تخصیص پیدا کند در مجموع 250 میلیارد تومان هزینه در پی دارد؛ مبلغی که دو برابر بودجه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. تخصیص 8 میلیارد تومان یارانه به دانشجویان برای خرید کتاب از نمایشگاه فاصله قابل ‌توجهی را در مقایسه با مبلغ 250 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

سخنگوی سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه افزود: در حال حاضر ما فقط می توانیم دو درصد از جمعیت دانشجویی را با این یارانه تحت پوشش قرار دهیم و باید به سمتی برویم که این مسئله با سیاست‌ها و سازو کارهای اجرایی بهتر شود.

امیرزاده در ادامه یادآور شد: تاکنون 152هزار و 414 نفر از دانشجویان متقاضی برای دریافت بن ‌کارت خرید کتاب ثبت‌ نام قطعی کرده‌اند. امسال دو روش تکمیلی برای دریافت بن کارت دانشجویی مد نظر بود که برای بالا بردن ضریب ایمنی تلاش شد به دو شیوه جدید صدور فیزیکی (NFC) و کارت های هوشمند کار انجام شود.امسال اولین سالی است که با همکاری سازمان ثبت احوال توانستیم با کارت ملی هوشمند بن در اختیار دانشجویان قرار دهیم و این کارت همانند پول کیف الکترونیکی دانشجویان است.. برهمین اساس39 هزار و 880 نفر از طریق کارت ملی هوشمند،5 هزار و 102 نفر از طریق (NFC) و 107 هزار و 432 نفر از طریق فیزیکی و به صورت روال گذشته ثبت نام کردند.

وی درباره اعتباری که به اهل قلم داده شده، گفت: 10 هزار نفر از اهالی قلم با حمایت مالی بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون تومان توانستد بن کارت داشته باشند که به هر نفر 250 هزار تومان تعلق می‌گیرد. در مورد کمک به آموزش و پرورش برای تجهیز کتابخانه‌ها هم ذکر این نکته ضروری است که هزار و500 واحد آموزشی با انتخاب وزارت آموزش و پرورش در طول برگزاری این دوره از نمایشگاه تجهیز خواهند شد و معاونت فرهنگی در همین راستا یک میلیارد و 500 میلیون تومان به این رویداد تخصیص داده است.

امیرزاده با اشاره به بحث نظارت گفت: در بحث نظارت در نمایشگاه های گذشته بحث تعلیق مطرح بود که اصل موضوع این بود که هیچ کدام از آرا نقض نشد بلکه فرصتی داده شد که برخی ناشران که با اخذ تعهدات لازم مبنی بر فعالیت اقتصادی پس از احراز صداقت ناشران تصمیم گرفته شد که به آنها فرصت مجددی داده شود. کسانی که مشمول بحث تکثیر، ترجمه و  نشر کتاب‌های غیرمجاز بودند در دایره این شمولیت قرار نگرفتند و این این محرومیت تا نمایشگاه سی و دوم ادامه خواهد داشت.

امیرزاده به طراحی سامانه نظارت برای پیشگیری از تبدیل بن‌ها به وجه نقد اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار سامانه نظارت بر بحث بن‌ها طراحی شده که آزمون اولیه این سامانه با حضور کارشناسان و شخص من همین امروز در مؤسسه نمایشگاه‌ها انجام شده است و نخستین سامانه نظارت بر هزینه بن‌ها همزمان با نخستین روز از نمایشگاه فعال می‌شود و حتماً جلوی تخلفات ر ا خواهیم گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.