همدان - به مناسبت گرامیداشت روز شوراهای اسلامی شهر و روستا، جلسه صحن این هفته شورای شهر همدان با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، استاندار، اعضای سابق دوره های اول تا پنجم شورا و مدیران شهرداری همدان برگزار شد.

گردهمایی اعضای پارلمان همدان پس از گذشت ۴ دوره

به گزارش  قدس آنلاین به نقل ازروابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان؛ شورای پنجم شهر همدان با گردهم آوردن نمایندگان پارلمان محلی ۴ دوره گذشته در صحن شورا به دنبال قدردانی از زحمات این افراد و بهره گیری از تجربیات و پیشنهادات آنها بود که مورد استقبال هم قرار گرفت.

مدیریت شهری نیازمند خرد جمعی است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در این جلسه ضمن تبریک روز شوراها و با توجه به نزول سوره شورا در قرآن کریم، از اهمیت شوراها گفت و افزود: اگر شورا نباشد، شهردار یک نفر است؛ بنابراین علم، قدرت و درک یک نفر هم محدود است و همه نیازمندی های شهر را برآورده نمی‌کند؛ بر این اساس باید خرد جمعی برای مدیریت شهری باشد.

آیت‌ا... غیاث‌الدین ‌طه‌محمدی اضافه کرد: اگر افراد متخصص، متعهد، خوش‌فهم و با تجربه در مدیریت شهری کنار هم قرار بگیرند، یقیناً راندمان کار چندین برابر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مشورت، شرکت در عقل مردم است که عایدات آن بیشتر از شریک شدن در مال مردم است، بیان کرد: افراد در مقام مشورت باید خالصانه، تمامی مباحث خود را در اختیار دیگران بگذارند و دِین خود را ادا کنند.

‌طه‌محمدی با بیان اینکه اگر مسئولان منیت خود را از بین ببرند، نگرانی وجود نخواهد داشت؛ توصیه کرد: خودمان را فراموش کنیم و صلاح امت را در نظر بگیریم که در این صورت، اجرمان را از پروردگار دریافت می‌کنیم.

تبلور مرد مسالاری دینی در شوراها

استاندار همدان هم ضمن تبریک روز شوراها با بیان اینکه یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی این است که بر مردم‌سالاری دینی تکیه دارد و تبلور آن در شوراهای روستا و شهر وجود دارد، گفت: شورا ها باید به وظایف قانونی خود عمل کنند.

محمد ناصر نیکبخت با بیان اینکه اگر شوراها به عنوان خدمتگزار صدیق مردم از شرایط موجود استفاده نکنند، ضرر کرده اند، اضافه کرد: در دوره پنجم شورای شهر همدان با افقی که برای همدان تعریف شده و ظرفیتهای بالقوه همدان، تاکنون برنامه‌ های خوبی دریافت کرده ام.

نیکبخت با بیان اینکه افق همدان باید خیلی بالاتر دیده شود، گفت: اردیبهشت ماه امسال با حضور ۵۰۰ هنرمند کشور جشنواره پویانمایی در همدان برگزار خواهد شد که کمترین آورده آن، توافق برای راه اندازی دانشگاه پویانمایی در همدان است.

وی با بیان اینکه در تیر ماه امسال هم نشست پایتخت گردشگری آسیا را داریم و نباید گردشگری را به عنوان عامل تحرک و توسعه استان دست کم بگیریم، گفت: باید از رویدادهای بین المللی استفاده کنیم.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه ورودی ها و زیبا سازی شهر باید به گونه ای باشد که میهمانان همدان را زیبا  و در شأن میزبانی اجلاس‌های جهانی ببینند، اظهار کرد: اتحاد، همبستگی و امکانات و تجربه خوبی در استان وجود دارد؛ براین اساس باید رویداد «همدان ۲۰۱۸» را بهتر برگزار کنیم.

نیکبخت با بیان اینکه این فرصتها در طول تاریخ به برکت نظام جمهوری اسلامی به همدان داده شد، گفت: همدان برای توسعه، فرهنگ و تعالی همه بایسته‌ها را دارد و برروی‌ ریل توسعه ای قراردارد که باید توان و توسعه آن را سرعت دهیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه شوراها در همه حوزه های مختلف شهر و جامعه دخیل هستند، افزود: اگر شوراها قوی باشند، نقش و تأثیر بیشتری نسبت به دیگر ارگانها و سازمانها در رضایتمندی مردم به دنبال خواهند داشت.

نیکبخت با اشاره به تدوین برنامه های شورای شهر همدان و افق ترسیم شده توسط این شورا، گفت: باید با وحدت و همدلی برای توسعه استان همدان قدم برداریم.

وی، گردشگری را یکی از شایسته ترین راهکارهای توسعه استان برشمرد و و بر ساماندهی ورودی های شهر همدان تاکید کرد.

استاندار همدان همچنین تاکید کرد: لازم است در زیباسازی شهر علاوه بر میزبانی شایسته، باید به گونه ای کار کرد که شهرداری خودکفا و توانمند باشد و برای پرداخت حقوق به شهر فروشی روی نیاورد که یکی از راهکارها در این زمینه، ایجاد سرمایه گذاری است.

نیکبخت با اشاره به اینکه امسال طرح بافت های فرسوده را داریم، گفت: همدان، استان نخست کشور در آماده سازی برای بازآفرینی است که این طرح را باید با هماهنگی هم آغاز کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید با هم به این مردم خدمت کنیم و شهر را بسازیم، افزود: شهر ساخته شده است؛ بنابراین باید در راستای توسعه و زیباسازی آن گام برداریم، زیرا همدان ظرفیتی برای معرفی کشور در جهان است.

طرح مدیریت یکپارچه شهری بزودی تعیین‌تکلیف می شود

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی شهر همدان هم در ادامه از تعیین‌تکلیف طرح مدیریت یکپارچه شهری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: شوراهای اسلامی، ۸ اصل قانون اساسی را به خود اختصاص داده‌اند که در واقع مردم‌سالاری دینی به معنای واقعی در این نهاد مردمی محقق میشود.

امیر خجسته با تأکید بر اینکه وضعیت شوراها خوب نیست و شوراهای کشور، شواری شهرداری‌ها هستند، افزود: مجلس به صورت مصمم ایستاده است تا طرح مدیریت یکپارچه شهری را به تعیین‌تکلیف کند.

وی با توجه به اینکه پارلمان محلی، ناجی شهر است؛ افزود: سبک خوبی در شوراهای کشور در جریان نیست که این نهاد مردمی در حال حاضر قدرت مانور ندارد و نمی‌تواند نقش‌آفرینی کند.

خجسته با تأکید بر اینکه تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون برق، آب، مخابرات و... باید زیرنظر شوراها مانور دهند، عنوان کرد: این وضعیت در شهر بحرانی است و پیش از این نباید بحث مدیریت یکپارچه شهری طولانی شود؛ بنابراین اگر لایجه این طرح به مجلس نرسد، طرح آن را در مجلس آماده می‌کنیم که برای این مهم، ۱۵۱ ماده هم پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه با اشاره به درخواست دولت مبنی بر اجرا این طرح، بیان کرد: البته وزارت کشور، طرح را آماده و تحویل دولت داده که در حال بررسی در کمیسیون‌های دولت است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه به وزیر کشور تذکر جدی دادیم که اگر لایحه پس از عید نوروز به مجلس نیاید، مجلس این کار را انجام می‌دهد؛ افزود: در حال حاضر ۱۰۱ ماده تهیه شده و در حال بررسی است و در ماه آینده یا مجلس طرح می‌دهد یا دولت لایحه را ارائه می‌دهد.

خجسته با بیان اینکه توان و وضعیت مالی تمامی شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری‌های کوچک خوب نیست، گفت: برای این موضوع، کمیسیون ویژه برای این مهم تشکیل شد که عمران، بودجه و درآمد شهرداری‌ها هم مورد بحث است تا این مورد هم در مجلس تعیین‌تکلیف شود.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه مردم مشتاق هستند در جریان مباحث نمایندگان خود در پارلمان محلی (شوراها) باشند، طرحی به مجلس ارائه شده است تا صحن علنی شورای شهر از طریق صدا (رادیو) در مراکز استانها به منظور شفاف‌سازی پخش شود که در شرف عملی شدن است.

خجسته اظهار کرد: تحول بزرگی در استان همدان رخ میدهد و افقی بزرگ پیش‌رو است که با وجود ۱۸۰۰ جاذبه تاریخی و از طرفی رویداد بین‌المللی «همدان، پایتخت گردشگری ۲۰۱۸ آسیایی» هم درآمد پایدار و هم اشتغال پایدار داریم؛ به همین دلیل در استان باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم تا در سطح جهانی بدرخشیم.

وی همچنین با اشاره به ضرورت توجه نسبت به تولید داخلی، گفت: دوای دردها و کلید نجات کشور توجه و حمایت از تولید داخلی است.

وی ضمن قدردانی از حساسیت و توجه ویژه شورای پنجم نسبت به گردهم آوردن نمایندگان شهر در ادوار گذشته، اظهار کرد: این اقدام در راستای همدلی و هماهنگی بیشتر در کنار تجلیل از زحمات آنها در سال‌های گذشته، ارزشمند و قابل تقدیر است.

 تدوین برنامه شهر همدان تا ۱۴۰۰

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در ادامه این نشست گفت: شوراها یک نمونه واقعی مردم‌سالاری دینی و حکومت مردم بر مردم است که اتفاقات و جایگاه خوبی در سطح شهرها و روستاها رقم زده است.

ابراهیم مولوی با اشاره به اینکه نمایندگان مردم در پارلمان محلی با رأی مستقیم مردم انتخاب شده اند؛ اما تنها برای مسائل شهر که در اختیار شهردار است، تصمصم گیری می کنند؛ افزود: قانون مدیرت یکپارچه شهری درگیرودار قانون مجلس و دولت بوده و تاکنون تصویب نشده است؛ به همین دلیل پارلمانهای محلی در حقیقت به شوراهای شهرداری تبدیل شده اند، زیرا ما فقط می توانیم تنها در امور شهرداریها قوانین را جاری کنیم.

مولوی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته، مدیریت شهری و شهرداری کلید دار همه اختیارات شهر است.

وی ضمن قدردانی از زحمات اعضای شوراهای ادوار گذشته شهر همدان اظهار کرد: زحمات آنها بر کسی پوشیده نیست و ما نیز ادامه دهنده خدمات آنها بوده و در انجام وظایف خود آمادگی استفاده از نظرات و پیشنهادات این بزرگواران هستیم.

رئیس شورای شهر همدان به انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری ۲۰۱۸ آسیا اظهار کرد: تمام تلاش ما بر این است که میزبان شایسته ای برای رویداهای مهم «همدان ۲۰۱۸» باشیم.

مولوی اضافه کرد: از ابتدای آغاز کار دوره پنجم شورای اسلامی شهرهمدان برنامه ای تحت عنوان با همدان تا ۱۴۰۰ را تدوین کرده ایم که حرکت شهرداری نیز بر اساس این مصوبه است.

وی با اعلام اینکه شورای دوره پنجم شهر همدان برنامه های خوبی را برای سال ۹۷ تدوین کرده است، یادآور شد: تمامی ۱۱ عضو شورا و مدیران شهرداری از احزاب مختلف هستیم اما همگی صادقانه و همدلانه برای دفاع از منافع شهروندان یکدل  و واحد هستیم .

رئیس شورای اسلامی شهر همدان، شوراهای شهر همدان از دوره های نخست تا کنون را شورایی سالم برشمرد.

عضو دوره های اول و دوم شورای اسلامی شهرهمدان  نیز با تشکر از اقدام شورای پنجم برای دعوت و نشست با اعضای شوراهای دوره های گذشته گفت: این جلسه می تواند به عنوان یک حرکت بدیع و الگویی برای دیگر شوراهای سطح استان باشد تا بتوان از تجریبات افرادی که در شکل گیری این ساختارها نقش داشته اند استفاده کنند.

سید محمدکاظم حجازی به بیان تجربیات دوره های گذشته شورا پرداخت و اضافه کرد: بهره گیری از نظرات و پیشنهادات اعضای دوره های گذشته شوراها می تواند راهکارهایی برای مسایل باشد.

حجازی به بررسی طرح گسترش محدوده شهر همدان اشاره کرد و افزود: لازم است این طرح با حساسیت و دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد چرا که مانگران این هستیم که ناخواسته همدان از هویت فرهنگی و واقعی خود خارج نشود.

وی با شاره به اینکه شیراز طرح گسترش محدوده شهر را انجام داده، اضافه کرد: نیاز است مسولان امر سفری به این شهر داشته و از تجربیات این شهر بهره بگیرند چرا که در صورت اشتباه در اجرای طرح، تبعات آن برنخواهد گشت.

ابتکار ارزشمند شورای پنجم در تجلیل از اعضای شورای دوره های گذشته

نماینده دوره های اول تا سوم شورای اسلامی شهر همدان هم با ابراز خرسندی نسبت به اقدام شورای پنجم برای تجلیل از نمایندگان سابق شورای این شهر، گفت: ابتکار زیبایی از سوی شورای پنجم مبنی بر تجلیل از افراد دلسوزی که با تمام وجود و امکانات حداقلی آن دوره ها، برای مردم شهر خدمت کردند، شاهد بودیم و امید است این سنت پسندیده، ادامه پیدا کند.

فاطمه دباغیان در ادامه با اشاره به تبلیغات «همدان ۲۰۱۸» در تهران، اظهار کرد: این اقدام، نگاه همه کشور را نسبت به همدان معطوف کرده است که شاهد سنگینی رسالت این دوره از شورای شهر نسبت به دوره های قبل هستیم.

وی با طرح این سوالات که آیا پتانسیل معرفی شهر همدان به عنوان پایتخت گردشگری در بین کشورهای آسیایی ا وجود دارد و همچنین با کشورهایی چون دبی و... رقابت کند؟، معتقد است: به نظر می‌رسد تنها راه‌حل این مهم، شکوفایی و تقویت داشته‌های این شهر است و اینکه باید تلاش کنیم تا گردشگران را یک روز بیشتر در شهر همدان نگه داریم.

دباغیان همچنین گفت: تمام تلاش شورای شهر بر این بوده و هست تا جایگاه واقعی شوراها در بین مدیران استان ثابت شود و از طرفی به نظر می‌رسد جایگاه شوراها باید هم‌تراز مدیریت ارشد استان، به عنوان مرجع سیاست‌گذاری کلان شهر ثابت شود، زیرا این نهاد مردمی هم در کنار آنها خدمت می‌کند.

وی با تأکید بر حمایت از شوراها آن‌هم با تمام توان، اظهار کرد: در این صورت این مجموعه نیز همدان را به جایگاهی باید برسانند که شایسته همدان و مردمان آن است.

مدیریت شهری معتقد به موضوع مردم سالاری است

شهردار همدان هم با تبریک روز شوراها گفت: مدیریت شهری معتقد به موضوع مردم سالاری است.

عباس صوفی با بیان یانکه ماحصل زحمات پنج دوره شورای اسلامی شهر امروز در همدان دیده می شود، افزود: با مساعدت و حمایت شورای پنجم شاهد شکوفایی شهر خواهیم بود..

صوفی اضافه کرد: اگر شهر همدان در موضع جهانی مطرح شده و برگزاری دو اجلاس آسیایی و جهانی در همدان مطرح می شود به دلیل این است که پله پله به اینجا رسیده است.

گفتنی است؛ در ادامه این جلسه از اعضای دوره های اول تا چهارم اسلامی شهر همدان توسط رئییس و اعضای شورای پنجم تجلیل به عمل آمد و شهردار همدان نیز از زحمات اعضای شورای پنجم تجلیل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.