اصفهان- خدمات بهداشتی و درمانی از جمله خدمات فراگیری است که تمام افراد جامعه بارها به آن نیاز پیدا کرده‌اند و با توجه به حساسیت این خدمات، مطالبات فراوانی در این بخش وجود دارد.

امکانات بخش سلامت اصفهان متناسب با نیازها نیست/ راه‌اندازی دو کلینیک ویژه تا سه ماه آینده

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: در سال ۹۴  نوع خدمات درمانی بیمارستان‌ها چندین بار تیتر اول روزنامه های کشور شد، آن هم به دلیل مشکلاتی که در این بخش وجود داشت، مردم از عدم رسیدگی خوب کادر پرستاری، مدت زمان ویزیت بیماران و گران بودن تعرفه های پزشکی گلایه‌های زیادی داشتند که با اجرای طرح تحول بخشی از آنها برطرف شد.

امروز به منظوربررسی بخشی از مشکلات موجود مراکز درمانی و بیمارستانی اصفهان، گفت وگویی را با «بهروز کلیدری»، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به شرایط امروز مراکز درمانی استان، این سؤال مطرح می‌شود که آیا خدمات سلامت استان از توسعه عقب افتاده است؟

چندین بار در جلسات مختلف اذعان داشته‌ام که علیرغم اینکه اصفهان استانی برخوردار ارزیابی می‌شود، اما امکانات بخش سلامت هنوز متناسب با نیازهای این استان نیست.

از نظر آماری باید اعلام کنم که در استان اصفهان حدود ۶ هزار و ۷۰۰ تخت فعال بستری وجود دارد که با توجه به نسبت جمعیتی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱.۳ تخت است، این در حالی است که در منطقه خاورمیانه این عدد ۳ تخت به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت است.

در سالهای اخیر تلاش‌های زیادی برای جبران کمبودها شده است؛ تصور می‌شود با توجه به نقشه راه وزارت بهداشت که از سال گذشته برای کل کشور تدوین شده و ما در استان اصفهان آن را بومی کردیم، تا سال ۱۴۰۴ تحت عنوان «سند ۱۴۰۴» تعداد تخت های بیمارستانی اصفهان دو برابر و به حدود ۱۳ هزار تخت بیمارستانی فعال افزایش می‌یابد.

همچنین امکاناتی که به عنوان امکانات مکمل درمانی است، به نسبت افزایش پیدا می کند و نسبت جمعیتی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر به حدود ۲.۶ تخت می‌رسد.

در حال حاضر صف های طولانی انتظار بیماران در اورژانس بیمارستان ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید برنامه‌ریزی های لازم برای گسترش امکانات انجام شود.

مردم از تعرفه‌های بیمارستان‌های خیریه گلایه‌مند هستند و ابراز می‌کنند که تعرفه‌ها بسیار سنگین است، دلیل آن چیست؟

مجموعه های خیریه خدمات زیادی را در سطح استان اصفهان ارایه می کنند، در بخش بستری نیز سه مجموعه خیریه در اصفهان حدود ۳۵۰ تخت بیمارستانی فعال دارند و به مردم خدمات درمانی ارایه می کنند.

مردم باید این ذهنیت را داشته باشند که بیمارستان های خیریه تعرفه خاص خود را دارند.

یادمان باشد که تعرفه های پزشکی هر سال توسط هیأت دولت تصویب و در سه گروه به تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ می شود؛ یک گروه بیمارستان های دولتی، گروم دوم بیمارستان های خصوصی و گروه سوم بیمارستان های خیریه هستند.

تعرفه‌ها برای سال ۹۷ اعلام شده است؟

خیر، هنوز اعلام نشده است. آخرین خروجی تعرفه ها، شهریورماه هیأت دولت این بود که تعرفه ها در بخش دولتی اگر «یک K» در نظر گرفته می‌شود، در بخش خیریه «سه K» یعنی سه برابر است.

پس چرا عنوان خیریه را یدک می‌کشند؟

بیمارستان های خیریه سعی می کنند خدمات را با قیمت پایین تر از بخش خصوصی و با کیفیت بهتر ارایه دهند.

یعنی خیریه جایگاهی بین بخش دولتی و بخش خصوصی دارد؟

بله، مجموعه خیریه به دلیل پشتوانه مالی که در داخل بیمارستان شکل گرفته، گاهی با توجه به شرایط بیمار تصمیم به تغییر، کاهش یا حتی حذف دریافت وجه از بیمار می گیرند، اقدامی که شاید در بخش دولتی امکان پذیر نباشد.

امکانات کافی در بخش دیالیز یکی از چالش های مراکز درمانی استان است، اما بیمارستان های خیریه فعالیت های خوبی در این راستا داشته اند و می توان گفت بار دیالیز استان را بخش های خیریه به دوش می کشند.

از حدود ۴۳۵ تخت دیالیز استان بیش از نیمی از آنها را بخش خیریه سرویس دهی می دهد که قابل تقدیر است.

علیرغم اینکه تعیین تعرفه خدمات پزشکی در سال جاری انجام نشده، اما در برخی از مراکز درمانی تعرفه ها افزایش یافته است، چرا؟

تعرفه های پزشکی را همه ساله هیأت دولت تصویب و ابلاغ می کند، اما در سال جاری هنوز این اقدام صورت نگرفته است. بنابراین از تمام همکاران در بخش های مختلف درخواست می‌کنم که تعرفه های سال ۹۶ را رعایت کنند تا تعرفه های سال ۹۷ ابلاغ شود.

البته چنانچه گزارشی در خصوص افزایش تعرفه ها در مراکز درمانی اعلام شود، واحد نظارت بر تعرفه های پزشکی مستقر در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بررسی و پس از احراز تخلف برخورد می کند.

شهروندان می توانند چنانچه در این ارتباط شکایتی دارند مراتب را از طریق تماس با شماره ۱۹۰ به صورت مستند مطرح کنند تا در کیسیون نظارت بر تعرفه ها، تخلفات رسیدگی  شود. در صورت احراز تخلف، هم باید جبران خسارت و هم جریمه پرداخت شود.

مردم از افزایش هزینه‌های خدمات سرپایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گلایه‌مند هستند، چه پاسخی برای آنها دارید؟

از سال ۹۳ وزارت بهدشت طرح تحول سلامت را شروع کرد و شعار آن این بوده که پرداخت از جیب بیماران در بخش دولتی به حداقل برسد. عمده ترین موضوعی که دغدغه ای برای بیماران شده، پرداخت از جیب قابل توجه است که اقتصاد خانواده را دچار مشکل می کند.

سال گذشته کمبود منابع مالی وزارت بهداشت، باعث شد پوشش بیمه ای بعضی از خدمات سرپایی برای جبران هزینه‌ها کاهش یابد.

در سال ۹۷ کل پوشش بیمه سلامت برای استان ۵۴۶ میلیارد تومان اعلام شده که ۶۰ میلیارد تومان آن برای دانشگاه علوم پزشکی کاشان و حدود ۴۸۰ میلیارد تومان در اختیار استان اصفهان غیر از کاشان قرار می گیرد و باید هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی را پوشش دهد؛ این مبلغ از اعتبارات سال ۹۵ حدود ۲۲ درصد کمتر است و باعث می شود مشکلاتی داشته باشیم.

حدود ۷ هزار واحد سرپایی در اصفهان داریم که باید به صورت منظم بازدید کنیم، اما اگر شکایتی از مطبی اعلام شود، به صورت ویژه توسط واحد نظارت بر مطب ها رسیدگی خواهیم کرد.

در سیستم نوبت دهی بیمارستان‌ها اختلالات زیادی وجود دارد که باعث اتلاف وقت مردم می‌شود، توضیح شما چیست؟

به دلیل اینکه تعداد کلینیک های ویژه در بیمارستان های ما محدود و اساتید داننشگاه نیز در این کلینیک های ویژه در حال خدمت هستند، تراکم ویزیت در این بیمارستان ها بسیار زیاد است به طوری که برخی از شهروندان اعلام می کنند ساعت ۶ صبح که سیستم نوبت دهی استارت می خورد پس از گذشت تنها ۵ دقیقه، نوبت دهی پزشک مورد نظرشان تمام می شود.

این از مشکلات ما است که خوشبختانه قرار است تا سه ماه آینده دو کلینیک ویژه در بیمارستان‌های فارابی و امین راه‌اندازی شود تا خدمات درمانی گسترش یابد.

تلاش داریم تا سیستم نوبت دهی تلفنی، اینترنتی و حضوری را تا حد زیادی ارتقاء دهیم، اما در سیستم دولتی با این چالش مواجه هستیم که بیماران برای درمان بیماری ساده نیز اصرار به مراجعه نزد پزشک متخصص دارند که هزینه های زیادی به سیستم درمان وارد می کند و تراکم را در آن بخش بالا می برد، از این رو از تمام مردم درخواست می‌کنیم که فرهنگ مراجعه به پزشک عمومی را فراموش نکنند.

نکته پایانی که باید به آن اشاره کنم این است که در سال ۹۷ تشکیل پرونده الکترونیک و نظام ارجاع به عنوان  اصلی‌ترین دغدغه مطرح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.