قدس‌آنلاین: محمد خزاعی گفت:‌ اعتراضی که آقای حاتمی‌کیا می‌کند نسبت به جریان مدیریت فرهنگی تلویزیون است که شما چرا حتی در انتخاب کارشناسان مدعو دقت نکردید.

کاش یک جایزۀ ویژه سالانه به «کامبوزیا پرتوی» می‌دادند! / ترکیب هیأت داوران را که دیدم، گفتم به ما جایزه نمی‌دهند

تهیه کننده «به وقت شام» با بیان اینکه یک سال قبل با درج اخباری درباره فیلم، بحث سینمای ارگانی، فیلم‌های فلان، هزینه‌های کلان را  مطرح کردند؛ گفت: جالب است یکی از فیلمسازان به من می‌گفت امسال که قرار است همه جوایز را به آقای حاتمی‌کیا بدهند من برای چه باید در جشنواره حضور داشته باشم؟ یعنی چنین فضایی از قبل ایجاد کرده بودند، بعد که زمان جشنواره فرا رسید جوی که ساخته بودند، تشدید شد. من فکر می‌کنم جریان خیلی پیچیده‌ تر و مهمتر از یک برنامۀ تلویزیونی و چهار منتقدی است که آمدند نظرات شان را دادند، شما جلوی فضای نقد را که نمی‌توانید بگیرید، منتقد مختار است حرف و نظرش را بگوید، حتی اگر نظرِش اشتباهش باشد. من فکر می‌کنم آقای حاتمی‌کیا تحت تأثیر فضاهایی که ایجاد شده، برای خودش سؤال پیش آمد، چطور فیلمی با این مضمون ساخته می‌شود و قبل از آن جریانی برایش ایجاد می‌شود و دوباره همان واژه ها در رسانه ملی تکرار می‌شود؟

خزاعی اضافه کرد: می‌خواهم بگویم حاتمی‌کیا دارد هزینه ایستادگی اش پای اصول و آرمان هایش را می‌دهد. خیلی‌ها دوست داشتند این اتفاق نیفتد. اندیشه‌ای را در فیلمش مطرح می‌کند که خیلی‌ها دوست ندارند، شما نمی‌توانید بگویید از لحاظ کارگردانی «به وقت شام» فیلم خوبی نیست، یا نمی‌توانید بگویید فیلمی نیست که بشود آن را با خیلی از آثار مطرحِ حتی خارج از کشور ما مقایسه‌اش کرد. چگونه یک آقایی یک فیلم اجتماعیِ خیلی ساده، سخیف و سیاه می‌سازد این همه تیتر و خبر به آن اختصاص می‌دهند و در حمایت آن مطلب نوشته می‌شود؟!  حتی رسانه ملی در برنامه‌های سینمایی‌اش از آن حمایت می‌کند! همۀ اینها یک جا جمع می­‌شود و تبدیل به یک اعتراض می‌شود، اعتراض نه برای شخص خودش بلکه برای جریانی که دارد اتفاق می‌افتد.

وقتی من در جشنواره فیلم فجر امسال ترکیب داوری را دیدم، همان اول اعلام کردم، علیرغم اینکه همه خانواده سینما محترم هستند، من اعلام کردم نتیجۀ داوری نتیجه‌ای خواهد بود که به« به وقت شام» توجهی نخواهد شد، ثانیاً اینها یک جایزه کارگردانی خواهند داد، چون باید بدهند و حق فیلم است. اما، مشخص بود که کمترین جوایز را خواهند داد .امسال در جشنواره لیدرهایی بودند که جریان داوری را هدایت می‌کردند و در میان لیدرها بعضی‌ها چنین نگرشی در فیلمسازی از جنس فیلم «به وقت شام» را دوست نداشتند.شما از بعضی فیلمنامه‌ها و فیلم‌هایی که کاندید شد تعجب نکردید؟ هیأت داوران فیلم آقای کامبوزیا پرتوی را خیلی دوست دارد و او خیلی شخصیت دوست‌داشتنی­‌ای است، اما باید این فیلم جایزه می‌گرفت؟ اینکه تمام هیأت داوران کامبوزیا پرتوی را دوست دارند یک بحث دیگری است. کاش یک جایزۀ ویژه سالانه به کامبوزیا پرتوی می‌دادند!

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.