کرج- اُفت شدید میزان بارش های آسمانی در نقاط مختلف کشور در حالی نگرانی ها از تامین منابع آب پایدار را دوچندان کرده است که متاسفانه همچنان طیف وسیعی از شهروندان آن را باور ندارند.

قدس آنلاین- گروه استان ها- مجتبی علی مردانی- به گفته مسئولان وزارت نیرو بخش اعظمی از نقاط کشور دچار تنش آبی است و البرز نیز به عنوان یک استان پرجمعیت ومتراکم نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بنابرآمارهای اعلام شده از سوی مدیریت منابع آب کشور میزان بارش ها در منطقه فلات مرکزی که البرز هم در آن قرار دارد شاهد ۵۲ درصد کاهش بارندگی به نسبت میانگین بلند مدت بوده و این یعنی نصف شدن منابع آبی که تا سال های نه چندان دور وجود داشته و امروز دیگر نیست.

در بررسی همین دوسال اخیر سال آبی البرز نیز شاهد کاهش چشمگیر بارش ها هستیم به نحوی که در سال ۹۵ میزان بارش ها ۴۴.۶ میلی متربوده در حالی این رقم در سال آبی ۹۶ به ۳۲.۴ میلی متر تنزل کرده است.

مجموع آمارها و بررسی های متولیان حوزه آبی کشور گواه این موضوع است که در سخت ترین شرایط موجود در موضوع منابع آبی وبارش های آسمانی هستیم و این شرایط ایجاب می کند نگاه ونگرش مان را به مقوله مصرف این مایع حیات تغییر دهیم.

البرز یکی از متراکم ترین استانهای کشور است و در حال حاضر منابع آبی جمعیت میلیونی آن از دو بخش آب پشت سدها و آب چاه های موجود تامین می شود.

منابع آبی که چند استان دیگر از جمله ابر استان تهران نیز در آن شریک است و اگر قرار باشد با همین فرمان به مصرف مان ادامه دهیم در آینده ای نزدیک باید جیره بندی آب و قطعی های چندین ساعته را به جان بخریم.

حال دراین شرایط خاص و ویژه چه کاری می توان کرد و چه تمهیداتی باید اندیشید تا این روزهای پرتنش آبی را به سلامت وبا کمترین مخاطره پشت سر گذاشت.

ضروری است در حوزه مصرف آب برای  حوزه های کشاورزی وصنعتی که بخش اعظمی از منابع آبی را می بلعد و متاسفانه جدیتی بالا برای حرکت آنها به سمت بهره وری دیده نشده کاری کرد.

باید برای عدم مصرف آب شرب برای آبیاری فضای سبز شهری در کلانشهری به مانند کرج که متاسفانه در وسعتی زیاد ما را به سمت کاهش منابع آبی می برد چاره ای اندیشید.

می بایست برای ترمیم شبکه های توزیع وانتقال که متاسفانه در بخش هایی دچار فرسودگی هستند و هدر رفت آب را موجب می شوند فکری عاجل کرد.

لازم است برای استحصال دوباره آب موضوع ایجاد تصفیه خانه های متعدد  در نقاط مختلف استان البرز در دستور کار قرار گیرد تا به مانند کشورهای پیشرو فرآیند چرخه آب در یک مرحله خلاصه نشود و بتوان بارها از منابع آب برای تامین نیازهای مختلف بهره گرفت.

ضرورت دارد تا برای جمع آوری آب های سطحی وبارش های موسمی برنامه ریزی کرد و با تمهیدات ویژه اجازه نداد این بارش های قابل توجه بلامصرف بماند.

واما مهمترین بخش این موضوع نهادینه شدن فرهنگ مصرف در میان شهروندانی است که گویا خیلی به کم بودن آب باور ندارند و متاسفانه مشاهده می شود که با بی تفاوتی همچنان بدون حد و مرز آب را مصرف می کنند وبه صرف پرداخت بهای آن خود را مجاز می دانند تا چشم بر کم آبی و نبود این نعمت خدادادی ببندند.

واقعیت آن است که برای گذر از این روزهای سخت کم آبی دیگر مسئولیت را بر گردن دیگران انداختن وانگشت اتهام را به سمت دولت و حاکمیت گرفتن جایز نیست.

دیگر برای گذر از این روزهای سخت خشکی نباید به دنبال مقصر گذشت و کم کاری ها را چماق کرد، باید ازهمین امروز همه ما در شهر واستان خودمان دست به کار شویم وبه اندازه ظرفیت و وسع مان برای کاهش تبعات این پدیده طبیعی تلاشی کنیم تا از آن به سلامت عبور کنیم.

بی آبی وخشکسالی در همین حوالی است بنابراین لازم است آن را باور کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.