در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دو هفته دیگر تصمیم خود درباره توافق هسته‌ای را اعلام خواهد کرد، عربستان سعودی و اسرائیل به شکل علنی و تحریک‌‎آمیز در صف او قرار گرفته‌اند.

حکومت‌های عربی و آینده توافق هسته‌ای؛ اسرائیل و عربستان همراه ترامپ!

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه "الشروق" مصر در تحلیلی به قلم "محمد المنشاوی" تحلیلگر عرب مقیم آمریکا نوشت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیش از دوازدهم ماه آینده میلادی(دو هفته دیگر) درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای که بین ایران و گروه ۵+۱ امضا شده است، تصمیم خواهد گرفت. ترامپ نه تنها بارها این توافق را بدترین معامله تاریخ برشمرده، بلکه از آن تحت عنوان یک توافق ناقص و بیهوده یاد کرده که درصدد لغو آن است.

همراهی علنی و تحریک آمیز عربستان و اسرائیل با ترامپ

سایر طرف‌های امضا کننده این توافق شامل روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و انگلیس نه با آمریکا همراه شده و نه در صف ترامپ قرار گرفته‌اند، فقط اسرائیل و عربستان هستند که به صورت علنی و تحریک آمیز در این خصوص او را همراهی می‌کنند.

در همین ارتباط محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در سفر  طولانی مدت اخیرش به واشنگتن بارها موضع کشورش مبنی بر لغو توافق هسته‌ای و یا اصلاح آن و اعمال فشار بر ایران را تکرار کرد.

بن سلمان در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده بود توافق هسته‌ای سبب تاخیر در حرکت ایران خواهد شد، اما مانع دستیابی این کشور به سلاح اتمی نمی‌شود.

وی ادعا کرد تاخیر در دستیابی به بمب هسته‌ای و مشاهده اینکه ایران در صدد در اختیار گرفتن آن است به معنی این است که "در انتظار رسیدن گلوله به سرت باشی".

بن سلمان آمریکایی‌ها را به جایگزینی توافق هسته‌ای با یک توافق دیگر فراخواند که به زعم وی ضامن جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باشد و در عین حال سایر فعالیت‌های ایران در خاورمیانه را نیز در بربگیرد.

تحریک عربستان علیه ایران فقط به موضوع هسته‌ای محدود نشد بلکه بن سلمان در گفت وگو با مجله آتلانتیک اظهارات تندی را علیه سران این کشور بر زبان آورد.

در ادامه این مطلب آمده است نگرانی روز افزون ریاض چیزی فراتر از خطرات دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و تحولات اوضاع ژئو-استراتژیک در شرق جهان عرب در واقع واکنش کشورهای عربی و در راستای تحقق منافع حیاتی آنان است به این معنی که عرب‌ها باور دارند ایران مهم‌ترین بازیگر منطقه و قدرتی است که بر اوضاع جاری در سوریه و یمن تسلط دارد و علاوه بر این ایمان دارند که ایران صحنه گردان سیاسی عراق است و در مورد لبنان نیز با توجه به حمایت ایران از حزب الله وضعیت چندان تفاوتی ندارد.  

رهبری سعودی بر این باور است که استمرار یافتن توافق هسته‌ای سبب می شود قدرت ایران به میزانی افزایش یابد که عربستان را در معرض تهدید قرار دهد و در این خصوص به حمایت ایران از حوثی ها (انصار الله) در یمن اشاره دارد با وجود اینکه به خوبی می‌داند این گروه تهدید مستقیم برای عربستان به شمار می‌آید.  

توافق هسته ای از یک سو و اختلاف و دسته بندی بی سابقه بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس و دشمنی عربستان و امارات و نیز مصر و بحرین با قطر از سوی دیگر سبب افزایش هزینه‌های تسلیحاتی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شده است، آن هم در شرایطی که بهای نفت به میزان زیادی کاهش یافته است.

با این وجود پیچیدگی‌ها و خطر نقشه درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه، این کشورها نیازمند خرید هرچه بیشتر سلاح هستند؛ چیزی است که به نظر می‌رسد کشورهای عربی در اختیار ندارند.  

سران عرب با وجود سفرهای متعدد به واشنگتن، آن را نمی‌شناسند و با وجود دیدارهای پی در پی و دست دادن‌های گرم با ترامپ، او را نمی‌شناسند.

کسی نمی‌داند منظور ترامپ هنگامی که از کشورهای ثروتمند منطقه صحبت می‌کند، فقط عربستان است یا همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس، اما آنچه می‌دانیم اینکه آمریکا رئیس جمهوری دارد که در تلاش برای جذب هر چه بیشتر ثروت‌های کشورهای عربی است و علاوه بر این می‌دانیم ایران یکی از کشورهای منطقه است و قبلا وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت و در این میان  گرم کردن آتش آمریکا و اعطای پوشش سیاسی لازم  برای اجرای دستورکارهایی که در آن نه به منافع عرب‌ها و نه به خون آنان اهمیتی داده می‌شود، به دور از عقل و تدبیر است.

منبع: روزنامه الشروق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.