قدس آنلاین/ آرش خلیل خانه: سخنگوی دولت گفت: در اختیارات شورای شهر برای انتخاب شهردار تهران دخالت نمی‌کنیم اما در مورد خروج آقای حجتی از دولت مقاومت خواهیم کرد.

در برابر شهردار شدن حجتی مقاومت می‌کنیم/ ایراد لایحه پالرمو ربطی به این دولت ندارد/ جبران خسارات کشاورزان در بارش‌های اخیر

سخنگوی دولت گفت: در اختیارات شورای شهر برای انتخاب شهردار تهران دخالت نمی‌کنیم اما در مورد خروج آقای حجتی از دولت مقاومت خواهیم کرد.

محمد باقر نوبخت در واکنش به قرار گرفتن نام وزیر جهاد کشاورزی در فهرست نامزدهای شورای شهر تهران برای انتخاب شهردارو اینکه شنیده شده حسن روحانی با این موضوع مخالف است با بیان مطلب بالا افزود: ما به شورای شهر اعتماد داریم چون افراد فهیم و با تجربه‌ای هستندو دولت با انتخاب آنها همکاری خواهد کردو حضور شهردار تهران در جلسات دولت نیز مؤید همین موضوع است، اما اینکه کابینه دولت هم تغییر نکند برای ما مهم است.

وی حجتی را وزیری با لیاقت و دارای درک و تشخیص خوب در حوزه مسئولیت خود خواند که رئیس جمهور همواره ذکر خوبی‌های او را دارد و افزود: از دست دادن چنین همکاری در کابینه فکر نمی‌کنم درست باشد و ما مقاومت خواهیم کرد تا ایشان را از دست ندهیم. باید توجه داشت که قوت بخشیدن به شهرداری باعث ضعف در قوه مجریه نشود.

نا امید نه! اما برخی ممکن است نگران باشند

سخنگوی دولت درباره انتقاد رئیس جمهور از برخی وزرا و مدیران دولتی که به تعبیر او ناامید هستند و این گمانه که تغییری در دولت در راه است اظهار داشت: برخی ممکن است نگران باشند که کاری انجام نشود و برخی به دلیل توانایی‌ها در مهار مشکلات ممکن است بگویند نگران نباشید ما با برنامه‌های خود می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. ما در هیئت دولت افرادی را داشتیم که می‌گفتند مشکلات را حل می‌کنند ولی شش ماه بعد مشاهده می‌کردیم که اتفاقی نیفتاده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور بسیار زیرک هستند و از مدیران خود شناخت دارند که اظهارات آنهابا واقعیت تطابق دارد یا نه؟ و از مدیران خود انتظار دارد فعال، شجاع و محکم باشند و جلو بروند و اگر نیازی به تغییر و اصلاح باشد در هر شرایطی آن را انجام می‌دهد که این رفتار ناشی حق قانونی او و تعهد اخلاقی رئیس‌جمهور به پیمانی که سال گذشته با مردم بسته‌اند. طبعاً مشکلات زیادی هست که باید برطرف شوند اما خبری از اینکه تغییری در کابینه قرار است رخ دهد ندارم.

تأکید بر موضع ثابت ایران در تماس ماکرون

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری درباره محتوای تماس تلفنی امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه با روحانی با اشاره به اینکه رئیس جمهور فرناسه فعالانه‌تر در موضوع برجام و روابط دوجانبه عمل می‌کند گفت: ایشان اخیراً رایزنی‌هایی با آقای ترامپ داشت که گزارش آنرا به آقای روحانی ارائه داد.

وی افزود: پاسخ ایران هم البته روشن بود. اینکه ما در بحث هسته‌ای فقط یک سند را می‌شناسیم.

سیاست منطقه‌ای ایران تغییر نمی‌کند

نوبخت با اشاره به درخواست و تمایل کشورهای اروپایی و آمریکا برای پذیرش مذاکره در مورد سیاست‌های منطقه‌ای ایران تصریح کرد: اینکه بگویند در کنار برجام علاقه‌مند هستند مذاکرات دیگری با ایران انجام دهند بحث دیگری است. البته ما درباره مسائل دفاعی کشور با هیچ کس مذاکره نمی‌کنیم. مگر ما به آنها می‌گوییم حد و مرز توان دفاعی‌شان کجاست.

وی خاطرنشان کرد: در مورد سیاست‌های منطقه‌ای و مسائل منطقه جمهوری اسلامی ایران فعال استو در این حوزه با کشورهای همسایه و منطقه مثل عراق، ترکیه، روسیه و سوریه مذاکرات مداومی داریم و ایران در مورد بحران سوریه همواره مذاکره می‌کند ولی موضع ما روشن است و عقب‌نشینی نخواهیم داشت.

جبران خسارات کشاورزان در بارش‌های اخیر

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سؤال خبرنگار قدس آنلاین درباره برنامه دولت برای جبران خسارات کشاورزان ناشی از برف و بارش‌ها اخیر

گفت: روال اینست که سازمان مدیریت بحران که زیر نظر وزارت کشور است و همچنین بنیاد مسکن در مواردی که ابنیه دچار خسارت شده، برآورد خسارت کنند و گزارش آنرا به سازمان برنامه و بودجه بدهند و ما پس از ارزیابی پیش‌نویس طرح خود را به هیئت دولت بدهیم.

وی افزود: سال گذشته بر اساس آمار خزانه ۱۹۰۰ میلیارد تومان از این دست جبران خسارت را پرداخت کردیم که البته مصوبه هیئت وزیران اندکی بیشتر بود که کمک بلا عوض است. اقدام دیگری هم از سوی نظام بانکی صورت می‌گیرد و دولت تعهد می‌کند تسهیلات با نرخ کارمزد ۴ و ۵ درصد به کشاورزان خسارد دیده پرداخت شود.

نوبخت تصریح کرد: هر یک از استان‌ها که گزارش میزان خسارات آنها از سوی سازمان مدیریت بحران به سازمان برنامه و بودجه  ابلاغ شود ما مصوبه آنرا از دولت می‌گیریم و پرداخت خواهیم کرد که سقف آن ۵ درصد از بودجه عمومی است.

سخنگوی دولت گفت: البته تا کنون گزارشی از سازمان مدیریت بحران در مورد خسارات امسال کشاورزان به ما نرسیده است.

اتفاقی در قرارداد با بوئینگ رخ نداده است

وی درباره خبرهای منتشر شده در مورد اقدام شرکت بوئینگ به منظور فسخ قرارداد فروش هواپیما به ایران به دلیل تأمین نشدن اعتبار آن با اشاره به اینکه قراردادخرید هواپیما پس از برجام با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس به روش اجاره به شرط تملیک منعقد شده است گفت: تا الان وزارت راه بجز موانع کلی که از قبل بوده چیزی به ما منعکس نکرده است. اما از مسئولان وزارت راه گزارش خواهم خواست تا اگر مشکلی وجود دارد به ما اعلام کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره مشکلات ناشی از افزایش نرخ عوارض خروج از کشور برای دانشجویان  با اشاره به اصلاحاتی که در مجلس درباره نرخ عوارض خروج از کشور انجام داده است گفت: قصد دولت ایجاد مشکل برای دانشجویان نیست و با اصلاحاتی که مجلس انججام داده مخالف نیستیم تا این مسئله شامل دانشجویان نشود. ضمن اینکه در این زمینه کارگروهی هم وجود دارد که اوضاع را رصد می‌کند و بانک مرکزی نیز برای پرداخت‌ها برنامه مشخص دارد.

تخصیص اعتبار خرید خدمت معلمان

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست  با اشاره به در پیش بودن هفته معلم، اظهار داشت: هر سال در هفته معلم برخی پرداخت های معوقه معلمان و فرهنگیان انجام می‌شود که برای امسال خرید خدمت آموزشی و حق الزحمه امتحانات پرداخت خواهد شد و امروز هم با خزانه هماهنگی لازم انجام شد تا این پرداخت صورت پذیرد.

نوبخت ادامه داد: البته سال گذشته ۹۸ میلیارد تومان برای این موضوع پرداخت شد، اما این مبلغ در جایی دیگر هزینه شده بود که مسئولین وقت نیز مورد توبیخ قرار گرفتند.

نخبگان به کشور برگشته و کار می‌کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری درباره تأثیر وضعیتی که برای برخی از نخبگان که در سال‌های اخیر به کشور برگشته‌اند بر انگیزه دیگر نخبگان برای بازگشت به کشور اظهار داشت: یکی از موارد همکاری قوا همین است چون وقتی دو مورد اتفاقی رخ دهد، دیگر کسی رغبت نمی‌کند به کشور خودش کمک کند اما اخباری که آقای ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور دادند نشان می‌دهد تعدادی از این افراد به داخل آمده‌اند و کار می‌کنند.

مشکل لایحه پالرمو مربوط به دولت قبل است

سخنگوی دولت  درباره اعتراض مجلس به ترجمه نادرست لایحه پیوستن ایران به معاهده پالرمو اظهار نظر جدیدی ارائه داد و با بیان اینکه لایحه پالرمو مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم نیست، گفت: این کنوانسیون مربوط به دهه هشتاد و دولت قبل است.

این در حالیست که لایحه مذکور در آذرماه به امضای رئیس جمهور روحانی رسیده و دولت دوازدهم آنرا به مجلس تقدیم کرده‌است. معاون حقوقی رئیس جمهور در نامه‌ای به رئیس مجلس گفته بود تغییرات در متن لایحه پس از خروج آن از دولت رخ داده است.

نوبخت افزود: اتفاقاً جایی که می‌تواند در متن لایحه تغییر ایجاد کند مجلس است و اگر هم غلط تایپی در آن وجود دارد مجلس می‌تواند متن آن را عوض کند.

سیاست حراج سکه ادامه می‌یابد

سخنگوی دولت درمورد رند حراج سکه از سوی بانک مرکزی، در شرایطی که برخی سوداگران اقدام به خرید تعداد بالا کرده‌اند هم گفت: در حال حاضر سیاستی جز حراج سکه نیست و فعلا همین روش وجود دارد.

پرداخت ۱۶۰۰ میلیارد برای رفع تنش آب شرب

سخنگوی دولت در اغاز نشست خبری خود از تخصیص ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پیشنهاد کارگوه ملی سازگاری با تنش ابی خبر داد و گفت: ۷۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار از سوی منابع داخلی وزارت نیرو و ۹۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده می‌شود.

وی افزود: امیدواریم با این اعتبار بتوانیم از تنگنای کاهش نزولات عبور کنیم، اما موفقیت در این زمینه حتماً نیازمند مشارکت مردم برای صرفه جویی است.

رشد تراز مثبت صادرات در اولین ماه سال

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین درمورد وضعیت تراز بازرگانی گفت: در یک ماه نخست سال جاری واردات از نظر ارزش دو میلیارد و ۵۲۹ میلیون دلار و صادرات سه میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار بود که شاهد افزایش صادرات بر واردات در این مدت بودیم.

نوبخت اضافه کرد: واردات در سال جاری نسبت به سال قبل در مدت مشابه ۷.۷ درصد از نظر ارزش افزایش داشته است، همچنین صادرات نسبت به سال گذشته از نظر مدت مشابه ۱۵ درصد افزایش نشان می دهد.

وی افزود: همچنین تراز کاری یک ماه گذشته برای ۱۵ هزار ۴۰۳ فقره اقلام سه میلیارد و ۴۴۳ میلیون یورو ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تخصیص داده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.