همدان - مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه برای مبارزه با آفت کرم خراط بسته مبارزه تلفیقی ایجاد کردیم، گفت: پایه این روش بر مبارزه غیر شیمیایی و بیولوژیک است و پیگیری‌های ما در چند سال اخیر و امسال جواب داده است.

تهیه بسته مبارزه تلفیقی با آفت کرم خراط

به گزارش قدس آنلاین ، شهرام پیشه‌ور با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات دارای قانون خاصی است، اظهار کرد: ۶۰۰ عامل خسارت‌زا در باغات، گلخانه، مزارع، انبارها، کشتی‌ها واگن‌ها و ... وجود دارد که در مراحل مختلف خسارت به محصول تولیدی وارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه حفظ نباتات به کار گیری عوامل پیگیری برای جلوگیری از خسارت است، ادامه داد: عوامل خسارت‌زا به دو دسته عوامل زنده و عوامل غیر زنده تقسیم می‌شوند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه عوامل خسارت ‌زا شامل حشرات، کنه، قارچ، ویروس، باکتری، نماتوت‌ها و سایر جانداران زنده می‌شود، بیان کرد: عوامل غیر زنده دارای شرایط محیطی بوده و تنش‌های محیطی، رطوبتی، دمایی، گرمایی و کمبودهای مواد غذایی هستند.

وی با بیان اینکه برای مبارزه با آفات روش‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود، افزود: رویکرد حفظ نباتات مقداری متغییر شده و از کنترل شیمیایی به مدیریت تلفیقی تغییر سیاست داده و این موضوع در برنامه جهاد کشاورزی هم قرار دارد.

پیشه‌ور با بیان اینکه در روش مدیریت تلفیقی از روش‌های مختلف مبارزه یعنی روش‌های شیمیایی و غیر شیمیایی استفاده می‌شود، تصریح کرد: همدان در به کارگیری روش‌های غیرشیمیایی کمترین مشکل را دارد تا محیطی سالم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه استان همدان با توجه به موقعیت جغرافیای خاص خود یکی از استان‌هایی سن خیز است، ادامه داد: استان همدان کانون سن غلات است و هر ساله در سطح قابل توجهی از مزارع باید مبارزه و سم‌پاشی انجام شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سن غلات می‌تواند تا ۴۰ درصد خسارت به محصول بزند و در حالت طغیانی می‌توانند صد درصد خسارت وارد کند، تاکید کرد: از کشاورزان درخواست داریم آمادگی لازم را برای مقابله با سن غلات داشته باشند و این آفت را همه ساله کنترل کنند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون در سطح ۷۷ هزار هکتار از مزارع علیه آفت سن غلات سم‌پاشی شده است، افزود: سال گذشته تا تاریخ امروز ۴۱ هزار هکتار عملیات مبارزه با سن مادر انجام شده بود درحالی ۳۶ هزار هکتار از نظر سطح مبارزه از سال گذشته جلوتر هستیم.

پیشه ور خاطرنشان کرد: سال گذشته استان همدان در کشت پاییزه بارندگی نداشت و محصولات سبز نکرده و در خاک مانده بودند اما بارندگی‌ها از نیمه دی ماه آغاز شد و بذور شروع به جوانه زنی کردند و بعد هوا گرم شد.

وی با بیان اینکه امسال زمستان پوشش برف و یخبندان نداشتیم در حالی که برف و یخبندان به کاهش عوامل خسارت‌زای گیاهی کمک می‌کند، ادامه داد: امسال با توجه به شرایط پیش آمده جوندگان به فعالیت خود را ادامه دادند و آفات پوست‌خوار و چوب‌خوار تلفاتی نداشتند و همین موضوع بار مسئولیت حفظ نباتات راسنگین‌تر می‌کند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه امسال مبارزه با سن غلات ۱۲ روز زودتر آغاز شد، ادامه داد: امسال گندم‌ها ضعیف بودند و با توجه به گرمی هوا ریزش سن مادر زود تر اتفاق افتاد.

وی در ادامه به مبارزه با علف‌های هرز اشاره کرد و با بیان اینکه امسال در استان همدان در سطح ۸۸ هزار هکتار از مزارع مبارزه علیه علف هرز انجام شده است، افزود: مبارزه با علف‌های هرز در سال‌جاری نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

مصرف سم در همدان ۷۰۰ تن بود که به ۵۰۰ تن در هکتار رسید

پیشه‌ور در رابطه با دیگر آفات و مبارزه با آنها بیان کرد: یکی از آفاتی که در استان همدان حالت طغیانی پیدا کرد، آفت کرم خراط بود که باغات گردوی استان را مورد حمله قرار داد.

وی با بیان اینکه آفت کرم خراط سابقه ۸۰ ساله در کشور دارد، افزود: به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر این آفت که حالت نهفته دارد از فرم نهفته خارج شده و به دلیل ضعف درختان توانسته به حالت طغیانی درآید.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه همدان تا سال ۹۱ آفت کرم خراط نداشت ولی این آفت از استان مرکزی وارد همدان شد، اظهار کرد: باغات گردوی استان در اثر تنش رطوبتی، خشکسال و گرمایی ضعیف شده بودند، زمانی که درختان ضعف شوند شیرابه‌ای به نام کایرمون منتشر می‌کنند که موجب جذب آفات می‌شود.

وی با بیان اینکه آفت کرم خراط قدرت زاد و ولد بالایی دارد و هر حشره ماده می‌تواند ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ عدد تخم بگذارد، افزود: کرم خراط بیشتر عمر خود را در بافت چوبی درخت سپری می‌کند.

پیشه ور با بیان اینکه برای مبارزه با آفت کرم خراط بسته مدیریت تلفیقی ایجاد کردیم، یاد آورشد: پایه این روش بر مبارزه غیر شیمیایی و بیولوژیک است و پیگیری‌های ما در چند سال اخیر و امسال جواب داده است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر با اعتبارات ناچیز حفظ نباتات اقلام مورد نیاز مبارزه با آفت کرم خراط تهیه می‌شد، افزود: در سال زراعی ۹۷-۹۶ استانداری و سازمان برنامه بودجه کمک کرده و ۷۰۰ میلیون تومان برای سازمان جهاد کشاورزی قرار دادند و این مبلغ برای خرید فرمون و تله به کار گرفته شده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: از ۱۵ اردیبهشت ماه امسال خرید فرمون و تله تکمیل می‌شود و براساس شدت آلودگی در شهرستان‌ها توزیع خواهد شد که به این روش دو تا سه سال عملیات مبارزه طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه ۱۹ هزار و ۸۰۰ هکتار مساحت باغات گردوی استان همدان است، افزود: پیش‌بینی سطح آلوده به آفت کرم خراط در باغات گردوی استان ۵ هزار هکتار است.

پیشه‌ور در ادامه به موضوع سموم اشاره کرد و با بیان اینکه همدان از نظر مصرف کم سموم جزو استان‌های خوب است، تصریح کرد: مجموع مصرف سم در استان همدان ۷۰۰ تن بود که اکنون به ۵۰۰ تن در هکتار رسیده است.

وی در رابطه با مصرف بهینه سموم نباتی با بیان اینکه حفظ نباتات جهاد کشاورزی به کشاورزان آموزش چگونگی استفاده از سموم را انجام می‌دهد، ادامه داد: کالیبراسیون دستگاه‌های سم‌پاش در استان همدان انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ناوگان ادوات سم‌پاشی دگرگون شده و اداوت نوین جایگزین شده است، افزود: فارغ‌التحصیلان کشاورزی فروشنده سموم هستند و همه از جهاد کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی مجوز می‌گیرند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.