قدس آنلاین-هاشم رسائی فر-سخنان اخیر رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در خصوص چگونگی اجرای خط ۳ و اینکه اجرای آن با کمترین آسیب برای کسبه همراه خواهد بود این پرسش را یک بار دیگر در ذهن‌ها ایجاد کرد که آیا واقعاً رضایت کسبه طبق ادعای عضو شورای شهر حاصل خواهد شد؟ این موضوع را در گفت و گو با کسبه منطقه جویا شدیم.

کسبه؛ خط ۳ بی آر تی مشهد نانمان را می‌برد
به گزارش قدس آنلاین ادامه اجرای خط ۳ بی آر تی مشهد بعد از نارضایتی هایی که کسبه خیابان قره‌ نی در این مورد داشتند و اینکه گفته می‌شد هماهنگی‌های لازم با راهنمایی و رانندگی به عمل نیامده است دو سه ماهی می‌شود که متوقف شده است. توقفی که قرار بود اول اردیبهشت ماه دوباره اجرا شود، اما آنچه که از ابتدا مورد توجه بوده، نارضایتی‌هایی است که کسبه این منطقه از به هم خوردن شرایط گذشته دارند و عنوان می‌کنند با اجرای خط ۳ بی آر تی  کار و کاسبی آن‌ها از رونق می‌افتد.
*خطر تعطیلی؛ بیخ گوش کاسبان
یکی از کسبه حاشیه خیابان قره نی که در صنف لبنیات فعالیت دارد، ضمن اشاره به این مطلب که اجرای بی آر تی خیلی خوب است به این شرط که شرایط و زیر ساخت آن از قبل فراهم شده باشد، می‌گوید: نه اینکه در خیابانی که حتی گنجایش تردد خودروها را در حالت عادی ندارد، بخواهیم این طرح را اجر کنیم و قسمت زیادی از خیابان را برای تردد اتوبوس‌های شرکت واحد حصار بکشیم، کار عاقلانه‌ای نیست. وی در ادامه می‌افزاید: در همین شرایط فعلی کار و کاسبی مغازه دارن این خیابان چندان رونق ندارد و به نوعی همه از جیب می‌خورند وای به حال اینکه بخواهد بی آر تی هم اجرا شود و مکانی برای توقف خودروهای مشتریان نباشد.
موسوی یکی دیگر از کسبه اظهار می‌دارد: حدود ۱۶ سال است که در این خیابان کاسبی می‌کنم. اگر قرار باشد بی آر تی با همان شرایطی که در خیابان توحید اجرا شده، اینجا نیز اجرا شود، ما چاره‌ای نخواهیم داشت جز اینکه مغازه را تعطیل کنیم.
او می‌افزاید: دوستان و مسئولانی که این طرح را می‌خواهند اجرا کنند، چرا شرایط را ابتدا مهیا نکردند تا کسبه متضرر نشوند و با زندگی آن‌ها بازی نشود.
*۵۰ سال کاسبی بر باد می‌رود
قاسمی دیگر مغازه دار خیابان قره نی ضمن اشاره به این موضوع که اصلاً عرض خیابان اجازه اجرای بی آر تی را نمی‌دهد، می‌گوید: خیابانی که بعداً نه جای پارک ماشین دارد نه بارانداز درست وحسابی چطور می‌خواهد محل کسب و در آمد ما باشد. از همین مغازه ما سه خانوار نان می‌خورد. دوستان آیا بعد از تعطیلی آن پاسخی برای خانواده‌های ما خواهند داشت؟ مغازه‌ای که ۵۰ سال سابقه فعالیت دارد، پدر و برادرانم در این مکان کاسبی کردند تا به اینجا رسیدیم.
وی می‌افزاید: تا جایی که من مطلعم حدود ۱۰ مغازه در محدوده خیابان توحید بعد از اجرای بی آر تی تعطیل شده‌اند و بعید نیست در صورت اجرای آن در محدوده ما همین اتفاق هم برای کسبه اینجا بیفتد.
موسوی همچنین اظهار می‌دارد: اینکه عنوان می‌شود رضایت کسبه برای اجرای خط ۳ گرفته شده و با آن‌ها در این مورد توافق شده است به هیچ وجه درست نیست.حتی اول اردیبهشت که جلسه‌ای در چهارراه مجد با نماینده شورای شهر و نیز برخی از افراد نیروی انتظامی کسبه داشتند، نماینده شورا گفت تا رضایت مردم و کسبه نباشد خط ۳ را ادامه نخواهیم داد. همه هم گفتند ما رضایتی نداریم. الآن باز عنوان می‌شود که باید اجرا شود.
*خاک و آفتابی که خورده شد
حسینی که تعمیرات رادیاتور اتومبیل دارد با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان این خیابان گنجایش اجرای خط بی آر تی را ندارد، می‌گوید: دوستان مسئول به یک سؤال من پاسخ دهند. شغل من تعمیرات رادیاتور ماشین است. اگر ماشینی نتواند رو به روی مغازه من توقف کند، چگونه باید کاسبی کنم؟ مغازه ما در اینجا نان سه خانواده را تأمین می‌کند با اجرای خط ۳ بی ارتی باید چکار کنیم ؟
عامری که به گفته خودش ۷۱ سال سن دارد و از آن زمان که خیابان خاکی بود از آسفالت هم حتی خبری نبود در محل مغازه‌اش کاسبی می‌کرده و قهوه خانه سنتی داشته است با ابراز گلایه از مسئولان می‌گوید: اگر قرار است با اجرای بی آر تی تیشه به ریشه در آمد و زندگی ما بزنند، این کار را بکنند. من خاک و آفتاب این خیابان را خورده‌ام و کاسب امروز و دیروز نیستم. بعد از تعطیلی کار و کاسبی‌ام با این سن و سال باید دنبال چه شغلی بروم که خرج زندگی‌ام را در بیاورم؟
وی می‌افزاید: چرا مسئولان می‌خواهند با اجرای یک طرح هزاران شغل را از بین ببرند و نان مردم را آجر کنند؟
رشیدی مغازه داری که در صنف فرش و موکت مشغول به کار است نیز دل پردردی از اجرای خط ۳ بی آر تی دارد. او می‌گوید: چرا شهرداری برای اجرای این خط زیرساخت ایجاد نکرده و الان دارد این طرح را اجرا می‌کند؟ هیچ کدام از کسبه با بی آر تی مشکلی ندارند به شرط اینکه مخل کار و زندگی مردم نشود.
وی می‌افزاید: دوستان عنوان می‌کنند پارکینگ و باراندازهایی در نظر گرفته شده است. بله وجود دارد، اما باراندازهایی که فاصله زیادی با هم دارند، چطور می‌توانند به کار ما بیایند؟ سؤال بعدی اینکه اگرمشتری هم پیدا شود با این شرایط از ما خرید کند، باید فرشی را که خریده از اینجا تا چهارراه مجد روی دوش ببرد تا به ماشینش برسد واقعاً این کار شدنی است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.