یزد - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت : آب شرب ۱۰شهرستان استان از طریق آب انتقالی تامین می شود و میزان مصرف مردم استان پائین تر از میانگین سرانه کشوری است.

میزان مصرف آب مردم استان پائین تر از میانگین کشوری است

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، علی اسلامی شامگاه دوشنبه درنشست هماهنگی هم اندیشی اصحاب رسانه با معاونین استاندارومدیران بخش آب و فاضلاب استان که دراستانداری یزد برگزار شد اظهارداشت: مصرف آب در شهر یزد در فروردین ماه سال جاری ۱۲.۸درصد نسبت به مدت زمان سال گذشته  کاهش یافته ولی با این وجود، این رقم باید به ۲۰درصد برسد و ما برای مدیریت مصرف آب به مشارکت رسانه ها نیازمند هستیم .

وی افزود: ما در مصرف آب دراستان با نوسانات زیادی روبروهستیم به طوری که در دی و بهمن سال گذشته که وضعیت هوا مساعد بود درشهرهای استان ۶میلیون مترمکعب  مصرف آب شرب داشتیم که از این میزان ۸۵درصد شامل آب انتقالی و ۱۵درصد آب چاه ها  و منابع داخلی بوده در حالی که این میزان در تابستان به ۱۱و نیم میلیون متر مکعب می رسد که ۵۰درصد آن ازآب انتقالی و ۵۰درصد ازمنابع داخلی استان تامین می شود .

اسلامی درخصوص کاهش سهمیه آب استان تصریح کرد: کاهش ۲۰درصدی سهمیه آب استان یزد و اصفهان به این دلیل است که میزان آب ذخیره شده در سد و میزان ورودی ماه های بعد را باید تا اواخر تابستان مدیریت کرد و این کاهش سهمیه منطقی است.

مدیر عامل آبفاراستان گفت: دربرخی ازشهرها کیفیت آب بسیارپائین است وما باید از شیوه ها و سیستم های نوین آبیاری استفاده کنیم در حال حاضر در شهرها ی اردکان و بهاباد از ایستگاه های برداشت آب و دستگاه ها ی آب شیرین کن استفاده می شود .

وی خاطرنشان ساخت: متاسفانه به دلیل خشکسالی های اخیر استان برداشت های بی رویه ای از ذخایرآبی و منابع زیر زمینی صورت گرفته و همین برداشت باعث پائین آمدن کیفیت آب در استان شده است.

۲۰درصد کاهش سهمیه آب در  یزد و اصفهان 

مدیرعامل آب منطقه ای استان نیزدراین نشست اظهارداشت: استان یزد همیشه تحت تاثیر خشکسالی ها ی پی در پی بوده و با توجه به کاهش بی سابقه ذخایر آبی سد زاینده رود  ازابتدای اردیبهشت و با تصمیم وزیر نیرو در شورای  آب زاینده رود  قرار بر این شده که  در ۲نوبت و و در هر نوبت۱۰درصد آب انتقالی استان یزد و اصفهان  کاهش پیدا کند تا ذخایر آب سد زاینده رود به صفر نرسد .

محمد مهدی جوادیان زاده افزود : همه آب انتقالی به استان در حوزه شرب استفاده نمی شود بلکه ما در بخش شرب هم با مدیریت مصرف  کاهش ۳۰درصدی مصرف را داشته ایم.

وی تصریح کرد : ما در زمینه مصرف آب در استان راهبردهای مهمی را در نظر داریم  نخست اینکه مدیریت مصرف را کنترل کرده ودیگراینکه تامین آب از دیگر مباد ی است تا بتوانیم آب با کیفیتی برای مردم استان فراهم سازیم  و راهبرد دیگر ما کاهش مصرف در بخش کشاورزی است که در قالب یک برنامه ۵ساله  طرح احیا و تعادل بخشی چاه های کشاورزی  در دستور کار  است که با این کار مصرف ۵۰ درصدکاهش پید می کند.

این مسئول افزود : سالانه ۲۵۰میلیون متر مکعب از منابع زیر زمینی آب برداشت می شود  و ما در روستاها ۴۸۰لیتر کمبود آب داریم  که ۳۰۰روستا به وسیله تانکر آبرسانی شده و بیش از ۶۰۰ روستا به صورت نوبت بندی باید آبرسانی انجام شود.

جوادیان زاده گفت: همه این موارد نشان می دهد یزد با مشکل بی آبی مواجه است و خشکسالی ها پی در پی بر استان حاکم است و این خشکسالی ها در استانهای همجوار نیز وجود دارد و در حال حاضر میزان ورودی آب زاینده رود به یک چهارم رسیده است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان تصریح کرد : در سال جاری ۵۴میلی متر بارندگی داشته ایم که این میزان نسبت به سال گذشته ۷درصد و نسبت به بلند مدت ۳۷درصد کاهش داشته و بارش هایی که از ابتدای سال داشتیم به مانند بارشهای زمستانی تاثیرگذارنیست واین بارش ها بیشتر برای مراتع و چراگاه موثر بوده و در پاکسازی هوا نقش خوبی دارد.

وی درخصوص بارور کردن ابرهای استان گفت: تجهیزات مرکز ملی باروری ابرها در استان مستقر بوده  ولی به بدلیل رواج برخی شایعات و اینکه ابرهای استان وضعیت مناسبی برای بارورشدن ندارند باروری در سال گذشته انجام نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.