یزد- فرخی یزدی از بزرگترین شاعران و رو زنامه نگاران و غزلسرایان نامداردوران حیات خود بود. بیش از ۸۰سال از مرگ این ادیب پر آوازه می گذرد وخانه این شاعر وروزنامه نگار در استان یزد سال ها سال است که در بلاتکلیفی بسر می برد.

دیر زمانی بود با خبر شده بودم که خانۀ فرخی یزدی این شاعر پر آوازۀ یزد در کوچه آروک روبروی حسینیۀ شاهزاده فاضل  یزد قرار دارد.تا اینکه کنگرۀ بزرگداشت فرّخی یزدی در اسفند  ۱۳۷۸پیش آمد و قرار شد با مالک آن آقای رضا سخندان در زمینۀ خرید خانه گفتگو انجام شود .

امّا بنا به دلایلی همچون اقامت ایشان در خارج کشور و دوری راه، میسّر نشد.امّا همچنان در اندیشۀ دیدن این خانه بودم تا اینکه پس از ده سال در سال ۱۳۸۸ خود آقای سخندان زنگ زد و گفت: به یزد آمدم و قصد اهدای آن را دارم و با آقای دکتر محمود رشیقی  فیروزآبادی ،چشم پزشک نامی ایران هم صحبت کرده ام و گفته :«هرجا که مسرّت گفت .اهداکن». فردای آن روز و پس بررسی تمام جوانب، این جانب سازمان میراث  فرهنگی و گردشگری یزد را بهترین جا تشخیص دادم. زیرا که با خبر شده بودم این سازمان در تهران با خرید و مرمّت خانۀ بزرگان مانند: جلال آل احمد، پروین اعتصامی و غیره سعی در نگهداری آنان دارد.  

از سویی آقای سخندان عزم خود را جزم کرده بود که خانه را اهدا کند تا یاد و نام فرّخی زنده بماند و حتی موافقت خواهرش را که مالک یک دانگ آن خانه بود نیز جلب کرده بود و با حضور نمایندۀ قانونی سازمان  میراث فرهنگی و گردشگری یزد  در یکی از دفاتر اسناد رسمی یزد.خانۀ فرخی یزدی رسما واگذار شد . هم چنین آقای سخندان قول داد  بخشی از هزینۀ بازسازی را بپردازد و پس از راه اندازی خانه - موزۀ فرّخی در این بنا ، برخی از اشیای برجای مانده از فرّخی  را به این موزه اهداء کند.

پس از آن در سال ۱۳۹۲ با تشکیل هیئت امنای خانۀ فرخی یزدی متشکل از آقای سخندان و گروهی از فرهنگیان یزد و برگزاری جلسه با مدیر وقت میراث فرهنگی آقای مهندس شرافت، طرح بازسازی و مرمّت خانه آغاز شد و این جانب به عنوان نمایندۀ هیئت امناء پیگیر ساخت و ساز آن بنا شدم . حتی آقای علی زهرایی (یکی از اعضای هیئت امناء) با هزینۀ شخصی نسبت به نقشه برداری این خانه و تهیّۀ طرح کاربری فرهنگی خانه اقدام نمود،

امّا سازمان میراث فرهنگی یزد نپذیرفت و اعلام کرد که خودمان خانه را آماده سازی و مبلمان می کنیم. امّا هر سال نگارنده با این سخن تکراری روبرو می شود که: ان شاالله در ۲۵ مهر همزمان با سالروز شهادت فرّخی خانه وی بازگشایی می شود  و چه بسا ممکن است امسال نیز این جملۀ تکراری از سوی سازمان میراث فرهنگی یزد گفته شود.

اکنون که در استانه هشتادمین سال درگذشت این شاعر و روزنامه نگارقرارداریم شایسته است که این خانه به آبرومندانه ترین وضع آماده سازی شده و معرض دید مشتاقان و علاقه مندان قرار بگیرد.

 حسین مسرت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.