شماری از مقامات کشورهای امضاء کننده برجام در واکنش به ادعاهای نتانیاهو علیه ایران، بررسی پایبندی تهران به این توافق را تنها در حوزه صلاحیت آژانس انرژی اتمی دانستند.

آژانس انرژی اتمی تنها مرجع ذی‌صلاح برای تایید پایبندی ایران است

به گزارش قدس آنلاین، مقامات شماری از کشورهای امضاء کننده توافق هسته ای ایران در واکنش به ادعاهای بی اساس «بنیامین نتانیاهو» و در دفاع از برجام اعلام کردند که این توافق همچنان یک نقطه اوج در روند صلح و ثبات بین المللی خواهد ماند و تشخیص پایبندی یا عدم پایبندی تهران به این توافق تنها در حوزه صلاحیت آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

در همین ارتباط، «استفن سیبرت» سخنگوی دولت آلمان در واکنش به ادعاهای واهی نخست وزیر اسرائیل به خبرنگاران گفت: «روشن است که جامعه بین المللی در مورد ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران، شک و تردیدهایی داشت. به همین خاطر بود که توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ به امضاء رسید؛ توافقی که دربردارنده اجرای یک سیستم نظارتی بی سابقه، کامل و قاطعانه از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی بود».

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای اعلام کرد که «توافق هسته ای [ایران] دقیقاً به این دلیل حاصل شد که هیچگونه اعتمادی میان طرفین وجود نداشت؛ وگرنه انعقاد یک چنین توافق هسته ای ضرورتی نداشت».

موگرینی همچنین گفت آژانس بین المللی انرژی اتمی که تاکنون در ۱۰ گزارش خود پایبندی کامل تهران به تعهدات مندرج در توافق هسته ای ۲۰۱۵ را تأیید کرده است، «تنها سازمان بی طرف و بین المللی است که مسئولیت نظارت بر تعهدات هسته ای ایران را برعهده دارد».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه افزود که «پیش ازهرگونه نتیجه گیری پیرامون این موضوع، باید ادعاهای تل آویو مورد ارزیابی قرار گیرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها سازمان بی طرف بین المللی است که مسئولیت نظارت بر تعهدات هسته ای ایران را برعهده دارد و چنانچه یک کشور اطلاعاتی دال بر سرپیچی [تهران] از این تعهدات را در اختیار دارد، باید این اطلاعات را به مکانیزم مورد تأیید و قانونی ذیربط ارجاع نماید».

فدریکا موگرینی همچنین خاطرنشان کرد که در اظهارات نتانیاهو علیه ایران، «هیچگونه مدرکی دال بر عدم پایبندی تهران به این توافق نیافته است».

از سوی دیگر، «اران اتزیون» معاون مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل که هم اکنون عهده دار ریاست یک اندیشکده اسرائیلی- اروپایی با نام «همایش گفتگوی استراتژیک» است، در واکنش به ادعاهای واهی نتانیاهو در یک پیام توئیتری نوشت: «[در نمایش تبلیغاتی نتانیاهو علیه ایران] نه هیچگونه دلیل محکمه پسندی ارائه شد و نه توسعه تسلیحات هسته ای یا نقض توافق از سوی ایران اثبات شد».

دولت انگلیس نیز به نوبه خود با بیان اینکه «هیچگاه نسبت به ایران و نیات هسته ای آن ساده لوحانه برخورد نکرده است»، تأکید کرد که چارچوب کنونی- توافق هسته ای ۲۰۱۵- «همچنان یک روش اساساً مهم برای بررسی مستقلانه پایبندی تهران به توافق هسته ای و صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است».

در همین ارتباط، سخنگوی دولت انگلیس در بیانیه ای اعلام کرد: «به همین دلیل است که در توافق هسته ای ایران که یکی از قاطعانه ترین و گسترده ترین توافقات در تاریخ توافقهای هسته ای بین المللی بشمار می رود، با برقراری رژیم نظارت و بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت شد».

سفیر فرانسه در آمریکا نیز ادعاهای نتانیاهو علیه ایران را «بحث و استدلالی بسیار متقاعد کننده» در جهت حفظ توافق هسته ای و نه الغای آن عنوان کرد و در تعدادی پیام توئیتری نوشت: «در یک توافق کنترل تسلیحات، شما همواره پیش بینی می کنید که طرف مقابل تقلب خواهد کرد. اما مکانیزمهای بازرسی تقلب کردن را دشوار و در ایده آل ترین شرایط، غیرممکن می سازد. سیستم نظارتی کاملاً گسترده ای که در توافق هسته ای ایران مقرر شده است، دقیقاً موارد واقعی را بررسی می کند».

گفتنی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه روز دوشنبه در تقلا برای محکوم کردن ایران به ادامه فعالیتهای هسته ای، سندی ارائه کرد که به ادعای وی، یک «مدرک جدید و قطعی» برای اثبات محکومیت تهران بود.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با تأکید بر اینکه با همکاری آمریکا به این سند دست یافته است، ادعا کرد که ایران در منطقه شورآباد تهران، سرگرم ادامه برنامه هسته ای خود است!

نتانیاهو با متهم کردن تهران به «دروغگویی» در زمینه فعالیت هسته ای خود، مدعی شد که ایران پس از امضای توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵، «فعالیت های مخفی خود را آغاز کرده است!»

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.