۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 598352

اهواز_ رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه گفت: یک روستایی که یک قلاده پلنگ ایرانی در دهدز از توابع شهرستان ایذه شکار کرده بود توسط ماموران این اداره دستگیر شد.

شکارچی پلنگ ایرانی در دهدز دستگیر شد

به گزارش قدس آنلاین، عباس سلطانی اظهارکرد: پس از دریافت گزارشاتی از کشته شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در یکی از روستاهای دهدز، با اعزام به محل شکارچی این گونه کمیاب و محافظت شده را دستگیری کردند.
وی گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست ایذه با هماهنگی و دریافت حکم ورود به منزل از رییس دادگاه بخش دهدز، عازم روستای دره کت این بخش شدند.
وی افزود: ماموران اداره حفاظت محیط زیست پس از طی مسیر و کوهپیمایی،و رسیدن به منطقه عشایری روستای دره کت در کوه سفید دهدز، به صورت سر زده اقدام به بازرسی محل زندگی شکارچی کردند که لاشه یک قلاده پلنگ کشف و ضبط شد.
سلطانی با بیان اینکه شکار پلنگ علاوه بر حبس، ۸۰۰ میلیون ریال جریمه دارد گفت: این شکارچی برای طی مراحل دادرسی به مراجع قضایی تحویل داده شد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه گفت: تعداد دقیق پلنگ‌های ایرانی مشخص نیست اما با توجه به ارزیابی ها، تعداد این گونه نادر در مناطق کوهستانی شهرستان ایذه نسبت به آمار کل کشور قابل توجه است و حفظ این گونه کمیاب نیاز به حمایت مسئولان و همکاری مردم دارد.
وی افزود: در صورتی که دام عشایر و روستاییان مورد حمله گونه‌هایی مانند پلنگ قرار بگیرد، شرکت بیمه گذار به صورت داوطلبانه بدون دریافت حق بیمه خسارت دامدار را پرداخت می کند.
طبق آماری که دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست کشور منتشر کرده از سال ۹۴ تاکنون حدود ۱۶۰ قلاده پلنگ در استان های کشور تلف شده‌اند.
پیش از این معاون طبیعی محیط‌ زیست خوزستان خبر از مشاهده بیش از ۱۰ راس پلنگ ایرانی در شهرستان ایذه از سوی مردم و محیط بانان داده بود. 
عادل مولا افزوده بود: ارتفاعات شهرستان های شمال و شمال شرق خوزستان از جمله ایذه، مسجدسلیمان، اندیکا، دزفول و اندیمشک، از زیستگاه های اصلی پلنگ ایرانی است. 
پارسال نیز در منطقه تنگ کرد بین شهرستان های ایذه و باغملک ۲ قلاده پلنگ ایرانی رویت شده بود.
بخش دهدز از توابع شهرستان ایذه در شمال شرق خوزستان واقع است. شهر دهدز با شهر ایذه ۵۵کیلومتر فاصله دارد. این بخش کوهستانی از راه های تردد از خوزستان به استان چهارمحال و بختیاری است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.