۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 598360

'محمود عباس' رئیس 'تشکیلات خودگردان فلسطینی' در مراسم افتتاحیه 'شورای ملی فلسطین' در 'رام الله'، بار دیگر ضمن مخالفت با 'معامله قرن'، نظارت انحصاری آمریکا بر 'عملیات صلح' (روند سازش) با رژیم صهیونیستی را مردود دانست.

معامله قرن را نمی پذیریم

عباس دیشب (دوشنبه شب) گفت: هرگز نمی پذیریم که آمریکا تنها میانجی صلح باشد. بدون پذیرش 'قدس' به پایتختی فلسطین، صلحی وجود نخواهد داشت.
عباس پیش از این راه حل مساله را تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی در مرزهای موقت خوانده بود.
بیست و سومین شورای ملی فلسطین دیشب در شهر رام الله مرکز کرانه باختری پس از گذشت ۲۲ سال برگزار شد.
عباس بدون اشاره به طرفی خاص ادعا کرد: تلاش هایی برای تشکیل شورای موازی شورای ملی فلسطین در نوار غزه و خارج فلسطین صورت گرفته، اما همه آنها به شکست می انجامد.
وی با ادعای اینکه هستند افرادی که تمایلی به تشکیل شورای ملی ندارند، گفت: اگر این شورا تشکیل نمی شد، امید و آرزوهای فلسطین در خطر بود.  
وی با اشاره به مخالفت 'جبهه مردمی آزادی فلسطین' و جنبش های 'حماس' و 'جهاد اسلامی' با حضور در جلسات شورای ملی افزود: درها همچنان به روی همه طرف های فلسطینی جهت مشارکت در شورای ملی باز است.
عباس از فلسطینی های ساکن نوار غزه خواست، برای حفظ نسل آینده، کودکان را از مرز حائل، منطقه رویارویی با نظامیان صهیونیست دور نگه دارند.
وی تاکید کرد: مقاومت مسالمت آمیز مردمی همچنان فعال است، اما ما به صراحت می گوییم، کودکان را از مقابله با نظامیان صهیونیست دور نگه دارید، زیرا ما نمی خواهیم مردم معلول شوند.
عباس ادعا کرد: خوب است که مردم به خیابان ها بریزند و اعتراض کنند، اما ضروری نیست که به مرز حائل نزدیک شوند تا بر اثر شلیک گلوله کشته شده شوند.  
وی ضمن تقدیر از تظاهرات ساکنان نوار غزه گفت: 'راه پیمایی بازگشت' اقدام خوبی است و آنچه در مرزها رخ می دهد، مقاومت مسالمت آمیز مردمی است، این تنها روش موجود برای بیان مواضع فلسطینیان است.
وی با اشاره به اینکه حماس هم پذیرفته راه پیمایی بازگشت مسالمت آمیز باشد، بار دیگر با حمل سلاح توسط فلسطینیان مخالفت کرد.  
کنفرانس شورای ملی با عنوان 'قدس و حمایت مشروع فلسطین' که دیروز در رام الله آغاز به کار کرد، به مدت ۴ روز با شرکت هیات های عربی، اسلامی و بین المللی اما در غیاب جبهه مردمی آزادیبخش فلسطین و جنبش های حماس و جهاد اسلامی ادامه دارد.
پیش از این جبهه آزادیبخش فلسطین، جنبش های حماس و جهاد اسلامی، شخصیت ها و نیروهای سیاسی فلسطین ضمن اعلام مخالفت خود با برگزاری این شورا در سایه اشغالگری های رژیم صهیونیستی، از عدم توافق طرف های فلسطینی با برنامه و قوانین آن خبر داده و حضور در آن را به دلیل اینکه موجب تفرقه و تشتت بیشتر گروه های فلسطینی می شود، تحریم کردند.  
عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در این شورا خاطر نشان کرد: ما پیشنهاد 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا را نخواهیم پذیرفت و نمی‌پذیریم که واشنگتن به تنهایی میانجی‌گر در روند صلح (سازش) باشد.
وی اضافه کرد که آن قراردادی را که آمریکا می‌خواهد، ارائه دهد، نمی‌پذیریم و اگر آنها می‌خواهند دست به کاری بزنند، ما می‌گوییم که خواهان گزینه تشکیل کشور فلسطین با پایتختی قدس شرقی هستیم و چیزی جز این را نخواهیم پذیرفت.
عباس تصریح کرد: اگر این شورا برگزار نمی‌شد، رویای ملی فلسطینی‌ها در خطر قرار می‌گرفت، چرا که این سازمان اگر دچار مشکلی شود، رویای فلسطینی‌ها لطمه شدیدی می‌خورد و بدین منظور، ما تاکید داشتیم که این جلسه در سریع‌ترین زمان ممکن برگزار شود.
شورای ملی بالاترین نهاد قانون‌گذاری است که به نمایندگی از فلسطینی‌ها در داخل و خارج فلسطین می‌پردازد. این شورا متشکل از ۷۵۰ عضو است و در دوره کنونی آن، کمیته اجرایی جدیدی برای سازمان آزادیبخش و یک شورای مرکزی جدیدی برای این سازمان انتخاب و برنامه سیاسی جدیدی تدوین می‌ کند.
پیش از این فلسطینیها، سازش با رژیم صهیونیستی بدون دستیابی به خواسته‌های اصلی خود را که اخیرا مطرح شده و از آن به عنوان 'معامله قرن' یاد می‌شود و یا هر طرحی که دربردارنده تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی برای فلسطینیان نباشد، رد کرد.
آنچه از آن به عنوان معامله قرن یاد می‌شود، از سوی واشنگتن برای حل اختلافات دو طرف فلسطینی و رژیم صهیونیستی پیشنهاد شده که در آن خواسته‌های اصلی فلسطینیان از جمله مساله بازگشت آوارگان و یا پایتختی قدس شرقی برای فلسطین نادیده گرفته شده است.
روند سازش موسوم به مذاکرات صلح خاورمیانه از آوریل (فروردین) ۲۰۱۴ و در پی مخالفت رژیم صهیونیستی با توقف شهرک سازی‌ها و آزادسازی زندانیان سیاسی، متوقف شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.