نتایج تحقیق یک عضو واحد جمع‌آوری اطلاعات تاکتیکی ارتش آمریکا نشان می‌دهد 70 درصد مردم ترکیه به ظهور موعود معتقدند و از هر 10 افغانستانی 8 نفر معتقد است امام مهدی(عج) را در طول زندگی خود خواهد دید.

مهدی(عج) را در محاسبات خود از قلم نیندازید

قدس آنلاین: تیموتی فرینش، زبان‌شناس و بازجوی مسلط به زبان عربی، عضو Army Intelligence بخشی از ارتش ایالات متحده که مسئول جمع‌آوری اطلاعات تاکتیکی و عملیاتی استراتژیک دقیق و مرتبط در سطح فرماندهان ارتش آمریکا است. پست دوم او در ارتش، کشیش یا chaplain candidate است. فرنیش دارای مدرک دکترای تاریخ اسلام از دانشگاه اوهایو می‌باشد. زمینه‌های تحقیقاتی مورد علاقه وی مباحث آخرالزمانی اسلام، مهدویت و جهاد اسلامی‌ است. وی رساله دکترای خود را در زمینه «جنبش‌های مهدوی» جهان اسلام انجام داده است. همچنین فرنیش بیش از 50  مقاله در سایت‌ها و مجلات معتبر منتشر کرده است که بیشترین آنها درباره اسلام پژوهی و بخصوص مهدویت پژوهی است از همین روی او را یک شرق شناس می‌دانند.

  او در سال 2008 به ایران سفر کرد و در چهارمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با ارایه «مقایسه حکومتهای مدعی مهدویت در طول تاریخ با نظریه حکومت واقعی مهدوی در آینده» به ایراد سخن پرداخت. یکی از مشهورترین مقالات او که نتیجه تحقیق گسترده در 23 کشور مسلمان -توسط مؤسسه پیو- است با عنوان« مهدی(عج) را در محاسبات خود از قلم نیندازید!» نکات قابل توجهی را در خود جای داده است.

 یکی از سؤالاتی که در این نظر سنجی از مردم مسلمان این کشورها پرسیده شد، این بوده است که «آیا به بازگشت مهدی در طول عمرتان معتقدید؟». در نمودار گرافیکی میزان پاسخ مثبت مسلمانان هر کشور بر اساس درصد، نمایش داده شده است.

نکات مهم مقاله فرنیش:

1-با توجه به نتایج نظر سنجی صورت گرفته در بین کشورهای اسلامی‌ به طور میانگین حدودا 42 درصد معتقدند که حضرت در دوران عمرآنها ظهور می‌کند، یعنی  627  میلیون نفر معتقدند که حضرت مهدی(عج) در دوران عمر آنها ظهور می‌کند. توجه داشته باشید که این نظر سنجی در بزرگترین کشور شیعه نشین یعنی ایران برگزار نشده است لذا مهدی‌گرایی بسیار قوی‌تر و گسترده‌تر از چیزی است که تصور می‌شد.

2- بر خلاف محاسبات منطقی که امام مهدی(عج) اصالتاً به عقاید شیعیان بیشتر مربوط است. اما  کشورهایی است که عمده جمعیت آنان اهل تسنن هستند یعنی افغانستان با 83درصد  و ترکیه با 68  درصد و تونس با 67درصد. معتقد به ظهور مهدی در طول عمر خود هستند.

 3- جریان مهدی‌گرایی در کشورهای آسیای میانه نظیر ازبکستان و قرقیزستان و قزاقستان کمتر است که شاید بتوان آن را بر اثر رواج اندیشه‌های مارکس ( وکمونیستی) در این کشورها دانست.  

4- بر اساس بینش آخرالزمانی مسلمانان در قرآن و روایات، مسیح(ع) به همراه حضرت مهدی(عج) باز می‌گردد. در کشورهای تونس و عراق و ترکیه بیش از دو سوم مسلمانان عقیده دارند که مسیح(ع) به زودی باز خواهد گشت.

 5- برخی از موعودگرایان مسلمان که استراتژی «گراند» را قبول دارند و یا جیش المهدی قرقیزستان معتقدند که بر اساس احادیث اسلامی‌، ظهور نزدیک است و  حضرت مهدی(عج) به عنوان یک جنگ سالار جهانی عمل خواهد کرد و در طی سناریوهایی پیروز خواهد شد. آنها معتقدند که وی غیرمسلمانان را می‌کشد تا هنگامی‌که همه یا بمیرند و یا مسلمان شوند. اینکه چه نوع عقیده ای از مهدی‌گرایی بین جمعیت مسلمان672 میلیون نفری که به آمدن او معتقدند رایج است هنوز ناشناخته است.  

توصیه‌های فرنیش به رهبران آمریکایی

 1- کافی است 1درصد این جمعیت عقیده جهادی داشته باشند، آنگاه در حدود 6 میلیون و 700هزار مجاهد معتقد به مهدی(عج) خواهید داشت.

2- یک پتانسیل خیلی خوب در این کشورها برای جمع شدن به دور یک رهبر کاریزماتیک که ادعا می‌کند مهدی(عج) است، وجود دارد. تنها کافی است 20درصد یا 30درصد این افراد وی را قبول کنند، آنگاه وی در حدود 100 الی 200 میلیون هوادار خواهد داشت!

 3- ترکیه خیلی بیشتر نیازمند محصور شدن است، چرا که بیش از 70درصد مردم آن معتقدند که مهدی(عج) به زودی باز خواهد گشت.

4- افغانستان یک گزینه از دست رفته است: وقتی 8 نفر از هر 10 نفر مردم آن معتقدند که مهدی(عج) در طول حیاتشان بازخواهد گشت، تلاش برای ساخت جاده و بیمارستان و مدرسه دختران توسط کافران آن را تغییر نخواهد داد.

منابع:

[1] http://www.mahdiwatch.org/2012.08.01_arch.html

[2] http://hnn.us/articles/29389.html

[3] http://www.mahdiwatch.org/id3.html

[4] http://www.bfnews.ir/vdcco0qi.2bq008laa2.html

[5]  The World’s Muslims: Unity and Diversity, PEW Research Center

[6] http://www.grandestrategy.com/2012/07/949584839-time-of-imam-mahdi.html

http://zohoor313.com[7]

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.