قدس‌آنلاین/ فرزانه غلامی: نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به اظهارات وزیر صنعت مبنی بر لزوم جلوگیری از افزایش قیمت خودرو از طریق افزایش بهره‌وری گفت: دو خودروساز اصلی کشور، دولتی هستند و صرفه جویی در بنگاه‌های دولتی با این بدنه بزرگ، غیرممکن و بی‌معنی است.

اجازه گرانی خودسرانه به خودروسازان داخلی ندهید

فریدون احمدی با بیان اینکه کاهش هزینه‌های تمام شده و افزایش بهره‌وری در بنگاه خصوصی امکان‌پذیر است، به قدس آنلاین گفت: به بهانه حمایت از تولید داخل نباید بازار را آشفته و تنها بر ابزار تعرفه تکیه کرد. بازار باید مبتنی بر عرضه و تقاضا و کیفیت محور باشد. اینکه خودروهای داخلی ظرف یک هفته گذشته یک تا 4 میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند کاملاً طبیعی و متأثر از رشد حدودا 10 درصدی نرخ ارز است و اگر تحت این شرایط قیمت‌ها ثابت بماند هم بنگاه زیان می‌بیند و هم منافع سهامداران در خطر است.

وی ادامه داد: متأسفانه با استفاده از ابزار تعرفه، بازاری تصنعی ایجاد شده است و این بدان معنی است که با تلاطم‌های ارزی بعدی، باز هم باید دیوار تعرفه را بلندتر کرد تا خودروساز داخلی حمایت شود. به گفته وی شورای رقابت، سازمان حمایت و وزارت صنعت نباید به خودروسازان داخلی اجازه گرانی خودسرانه بدهند.

اضافه می­‌شود در روزهای اخیر، علاوه بر پارس خودرو، سایپا هم با ابلاغ بخشنامه‌ای به نمایندگی‌های خود اجازه افزایش 3 تا 10 میلیون تومانی تولیدات را صادر کرد که این افزایش قیمت چشمگیر خودروهای داخلی، کسادی بازار و کاهش معاملات را در پی داشته است.

 آمار روزهای اخیر حکایت از آن دارد که شاخص قیمت خودروهای منتخب داخلی (پراید، تیبا، سمند، رانا، پژو، تندر٩٠، دنا، برلیانس، دانگ فنگ و رنو استپ وی دنده اتوماتیک، با افزایش 89 صدم درصدی به ۴۳ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسیده است. این شاخص در مقایسه با هفته گذشته 4/3 درصد، ماه گذشته 41/3 درصد و سال گذشته 44/8 درصد رشد نشان می‌دهد.

این افزایش‌ها در شرایطی بازار را در کما فرو برده که شورای رقابت که متولی نرخ‌گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان است هنوز مجوزی برای افزایش قیمت نداده و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم باید با همکاری خودروسازان و مبتنی بر آنالیزهای قیمتی ارائه شده، مجوز افزایش قیمت خودروهای بالای 45 میلیون تومان را صادر کند و یا مانع این افزایش شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.