سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره برجام تاکید کرد که از سال ۲۰۰۹ تا کنون نشانه معتبری از اقدامات مربوط به برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران وجود ندارد.

آژانس اتمی ادعای تازه نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران را رد کرد

به گزارش قدس آنلاین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) تاکید کرد از سال ۲۰۰۹ تا کنون، هیچ مدرک معتبری از نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

آژانس اتمی در واکنش به شوی تبلیغاتی روز گذشته «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره توافق هسته‌ای ایران، اعلام کرد: «در راستای روش‌های استاندارد، آژانس تمام اطلاعات مرتبط با پادمان را که در دسترس داشت ارزیابی کرد.»

سخنگوی آژانس تاکید کرد: «با این حال این روش آژانس نیست که علنا درباره چنین اطلاعاتی صحبت کند... (اما) ایران هیچ فعالیتی مرتبط با ساخت چاشنی انفجاری هسته‌ای بعد از ۲۰۰۹ انجام نداده است».

متن کامل بیانیه جدید آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران بدین شرح است: «در دسامبر ۲۰۱۵، یوکیا امانو مدیرکل آژانس آخرین ارزیابی از مسائل مهم گذشته و حال مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را به شورای حکام ارائه داد.

در این گزارش آژانس ارزیابی کرد پیش از سال ۲۰۰۳، ساختار سازمانی در ایران برقرار بود که مناسب انجام فعالیت‌های وسیعی مرتبط با توسعه و ساخت چاشنی انفجاری هسته‌ای بود. با اینکه برخی فعالیت‌های بعد از سال ۲۰۰۳ انجام شد، (اما)‌ بخشی از این اقدامات هماهنگ‌شده نبود.


ارزیابی کلی آژانس این بود که طیف فعالیت‌های مرتبط با ساخت چاشنی انفجاری اتمی در ایران پیش از پایان سال ۲۰۰۳ و بخشی از اقدامات هماهنگ شده، انجام گرفته و البته برخی فعالیت‌ها بعد از ۲۰۰۳ انجام شده است. آژانس ارزیابی کرد که این فعالیت‌ها از مرحله مطالعات علمی و امکان‌سنجی، به‌دست آوردن صلاحیت‌ها و قابلیت‌های فنی خاص فراتر نرفته است.

همان گزارش تاکید کرد که آژانس هیچ نشانه معتبری از فعالیت‌های مرتبط با ساخت چاشنی هسته‌ای بعد از سال ۲۰۰۹ در ایران پیدا نکرده است. بر مبنای گزارش مدیرکل، شورای حکام اعلام کرد که بررسی این پرونده به پایان رسیده است.

در راستای روش‌های استاندارد، آژانس تمام اطلاعات مرتبط با پادمان را که در دسترس داشت ارزیابی کرد. با این حال این روش آژانس نیست که علنا درباره چنین اطلاعاتی صحبت کند»

نتانیاهو شامگاه دوشنبه در شوی تبلیغاتی جدید، در یک سخنرانی زنده تلویزیونی اسناد، مدارک و لوح‌های فشرده‌ای را نشان داده و مدعی شد بعد از امضای برجام، ایران به صورت مخفیانه بعد نظامی برنامه هسته‌ای خود را حفظ کرده و تلاش داشته به سلاح اتمی برسد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.