وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما امروز در شرایط ویژه‌ای که یه عنوان شرایط گذار در جهان نام برده می‌شود هستیم گفت: شکل رقابت‌ها در دنیای امروز عوض شده زیرا منابع قدرت تغییر کرده است.

به گزارش قدس آنلاین، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم روز استاد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ما امروز در شرایط ویژه در سطح جهان هستیم شرایطی که بسیاری از آن به عنوان گذار در جهان صحبت می‌کنند.

وی افزود: این شرایط اتفاق جدیدی نیست، بعد از فروپاشی اتحاد شوروی، جهان با پدیده ای مواجه شد که قبلا هم با آن مواجه بود که بعد از جنگ جهانی دوم نظم دوقطبی در دنیا شکل گرفته بود.

ظریف با بیان اینکه خاصیت نظم قابلیت اندازه گیری و پیش بینی است و  این نظم در دوران بعد از جنگ سرد فرو پاشید اظهار داشت: برخی فکر می‌کردند این نظم فوری به یک نظم تک قطبی تبدیل می شود و حمله عراق به کویت این توهم را تسریع کرد زیرا همه کشورها از جمله کشور دوست و برادر سوریه پشت عراق قرار گرفتند و کتاب های متعددی نوشتند و هزینه های زیادی کردند زیرا تصور میکردند نظم جدیدی در حال شکل گیری است

وزیر امور خارجه ادامه داد: من اعتقاد دارم جنگ سرد بازنده داشت و کسی نمی‌تواند مدعی برنده بودن در آن باشد.

«به هرحال آمریکایی ها خیلی تلاش کردند و هزینه های زیادی کردند که ترامپ گفته هفت تریلیون دلار فقط در منطقه ما هزینه کردند.
در دوران کلینتون هم همین تفکر برتری موقت آمریکا به تصور آنها جنگ سرد را وارد قرن آمریکایی کنیم. فکر نکنید دوران کلینتون صلح آمیز بود. »

وی ادامه داد: دوران گذار زمان زیادی طول کشیده است، گرچه هنوز جنگ جهانی نداشتیم اما جنگ های متعددی بوده و شکل رقابت عوض شده زیرا منابع قدرت تغییر کرده است.

ظریف تصریح کرد: در دورانی منبع قدرت فقط نظامی بود و قدرت را بر اساس سلاح های نظامی می‌سنجیدند و به همین دلیل جوانک کم استعداد سعودی می‌گوید ایران قدرت پنجم نظامی منطقه هم نیست و ما نگران ایران نیستیم ولی نمی‌دانم چرا هر جایی که می‌رود با جَزَع می‌گوید کمک کنید که ایران ما را نابود می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.