دروغگویی‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با دروغ‌پردازی شب گذشته او درباره ایران ۲۶ ساله شد.

همه دروغ‌های هسته‌ای نتانیاهو درباره ایران

به گزارش قدس آنلاین، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی شب گذشته  با راه‌اندازی یک نمایش تبلیغاتی تهران را به تلاش برای دستیابی به سلاح‌های اتمی بعد از نهایی شدن توافق هسته‌ای برجام متهم کرد. 

اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این بار برای اثبات صحت مدعاهایش درباره برنامه هسته‌ای ایران (و یا شاید هر موضوع دیگر) بیش از هر بار دیگر با چالش مواجه است، زیرا ادعاهایی که او قبلا درباره ایران مطرح کرده، هر بار نادرست از آب در آمده‌اند. 

 شبکه خبری الجزیره و روزنامه انگلیسی گاردین سال ۲۰۱۵ اسنادی منتشر کردند که نشان می‌دهند اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بیش از آنکه ریشه در واقعیت‌های عینی و ملموس داشته باشند از نیاز مبرم او به راه‌اندازی هیاهوهای تبلیغاتی و طلب منافع شخصی سرچشمه می‌گیرند.

این اسناد، ارزیابی‌های سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) از برنامه هسته‌ای ایران را نشان داده و افشا می‌کنند این سازمان تقریباً همزمان با سخنرانی نتانیاهو در صحن مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ کاملاً از قانونی بودن برنامه هسته‌ای ایران آگاهی داشته است. نتانیاهو در آن سخنرانی با ارائه تصاویری مدعی شده بود ایران با تولید اورانیوم با درصد غنای متوسط ۷۰ درصد از مسیر تولید بمب را پیموده است و تنها چند ماه با تکمیل این فرایند فاصله دارد.

موساد به‌رغم این تقریباً یک ماه بعد از این سخنرانی در مکاتبه‌ای به سازمان مشابه خود در آفریقای جنوبی نوشته بود که «ایران در حال انجام فعالیت‌هایی برای تولید بمب نیست» و فعالیت‌های دانشمندان این کشور «در راستای پر کردن شکاف‌هایی در حوزه‌هایی مانند رآکتورهای غنی‌سازی است که قانونی هستند».

اسناد موساد از جهت فراهم آوردن شواهدی رسمی برای نشان دادن ناراستی ادعاهای نتانیاهو و بهانه‌تراشی‌ها و جنجال‌آفرینی‌های کشورهای غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران حائز اهمیتند اما واقعیت این است که این کژاندیشی‌ها با روش‌هایی بسیار ساده‌تر هم قابل اثبات هستند. نگاهی گذرا به سابقه اظهارات نتانیاهو، بیانات مقامات غربی یا گزارش رسانه‌های جریان اصلی غرب درباره دستیابی قریب‌الوقوع ایران به بمب اتمی روشی بسیار ساده‌تر برای فروریختن بنای این ادعاهای پوشالی و برساخته از دروغ است.

سال ۱۹۹۲: ایران تا سال ۱۹۹۷ بمب می سازد


نتانیاهوی ۶۵ساله از سال ۱۹۹۲ که عضو حزب «لیکود» در «کنست» (پارلمان رژیم صهیونیستی) بود به اهمیت جنجال‌سازی درباره برنامه هسته‌ای ایران برای تحریک هیجانات منفی دیگران و سپس پیشبرد منابع شخصی، حزبی، منطقه‌ای و بین‌المللی پی برد. در آن سال نتانیاهو خطاب به نمایندگان کنگره گفت ایران بین ۳ تا ۵ سال با ساخت بمب فاصله دارد.

سال ۱۹۹۵: ایران تا سال ۲۰۰۰ بمب می سازد


  در سال ۱۹۹۵ هنگامی که چیزی به سررسید موعد قبلی ادعایی نتانیاهو برای دستیابی ایران به بمب هسته‌ای باقی نمانده بود نتانیاهو در کتابی به‌نام «مبارزه با تروریسم» بار دیگر نوشت ایران «سه تا پنج سال» با ساخت بمب فاصله دارد.

سال ۱۹۹۶: ایران به ساخت بمب خیلی نزدیک است


نتانیاهو در سال ۱۹۹۶ بعد از آنکه به نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی انتخاب شد در نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان بار دیگر  گفت: «دستیابی ایران به بمب هسته‌ای می‌تواند تبعات فاجعه‌باری داشته باشد، نه تنها برای کشور من و نه تنها برای خاورمیانه بلکه برای کل بشریت.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آن سخنرانی گفت که موعد دست‌یابی ایران به این هدف «بسیار نزدیک» است.

سال ۲۰۰۲: عراق بدون شک بمب هسته‌ای دارد


نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعد از این اظهارات تا چند سال تمرکزش را متوجه عراق و برنامه هسته‌ای این کشور کرد. به‌رغم این، نخست‌وزیر اسرائیل با قاطعیت محض در آن زمان می‌گفت «هیچ شکی وجود ندارد» که عراق در حال پیشروی به‌سمت ساخت سلاح‌های هسته‌ای است. نتانیاهو در سال ۲۰۰۲ در یک جلسه استماع مقابل مجلس کنگره یک بار دیگر گفت برنامه هسته‌ای عراق آن‌قدر پیشرفته است که این کشور اکنون در حال راه‌اندازی «سانتریفیوژهایی به‌اندازه ماشین لباسشویی است».

بخش‌هایی از اظهارات نتانیاهو در این نشست در زیر آمده است:
«هیچ شکی نیست که صدام، برنامه هسته‌ای خود را رها نکرده است. تردیدی نیست که او از  زرادخانه شیمیایی و زیستی فعلی خود راضی نیست و دائماً تلاش کرده آنها را کامل‌تر کند... بنابراین من صادقانه فکر می‌کنم اینکه فکر کنیم این مرد که بیست سال پیش نزدیک به ساخت بمب بود در این طول این مدت زمان بیکار نشسته باشد، دور از واقعیت است. او بیکار ننشسته است. و تمام شواهدی که ما داریم نشان می‌دهند که او دارد با تمام توان و بدون وقفه ساخت سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های هسته‌ای را ادامه می‌دهد. اگر کسی استدلالی مخالف این مطرح کند یا نتواند این خطوط را به هم پیوند بدهد، در یک کلام بگویم نتوانسته ارزیابی درستی از آنچه اتفاق افتاده به دست بیاورد. صدام کمر بسته تا در اسرع وقت به بمب‌های اتمی و توانمندی اتمی برسد».

شاید نیازی به یادآوری این نکته نباشد که این اظهارات پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و انجام بازرسی‌های بین‌المللی به‌طرز فاجعه‌باری نادرست از آب درآمدند. اما نتانیاهو، بی‌توجه به خرابی‌هایی که اظهارات نادرست قبلی‌اش به وجود آورده بود به‌سرعت تلاش کرد زنگ‌های هشدار درباره ایران را به صدا در بیاورد.

سال ۲۰۰۹: ایران تا سال ۲۰۱۱ بمب می‌سازد


سندی از وزارت خارجه آمریکا در سایت افشاگر ویکی لیکس نشان می‌دهد نتانیاهو در سال ۲۰۰۹ که نامزد انتخابات نخست‌وزیری بوده به هیئتی از نمایندگان کنگره که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بودند هشدار داده که ایران احتمالاً «یک یا دو سال» با توان ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

سال ۲۰۰۹: ایران تا سال ۲۰۱۱ چند بمب می‌سازد


یک سند دیگر که مربوط به چند ماه بعد در همان سال است هم نشان می‌دهد نتانیاهو که حالا نخست‌وزیر اسرائیل است به هیئتی دیگر از سیاستمداران  آمریکا در قدس اشغالی می‌گوید که «ایران اکنون توان ساخت یک بمب هسته‌ای را دارد». وی در ادامه گفته که ایرانی‌ها «ممکن است صبر کنند و ظرف یک تا دو سال آینده چندین بمب بسازند».

سال ۲۰۱۲ : ایران چند ماه با ساخت بمب فاصله دارد


نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌هایی در ماه‌ها و سال‌های بعد با خبرنگاران به‌کرات درباره خطر قریب‌الوقوع بمب ایران هشدار داده است، مثلاً در سال ۲۰۱۲ در گفت‌وگویی غیرعلنی که رسانه‌های اسرائیل آن را پوشش دادند، گفت که ایران «چند ماه» با دستیابی به توانمندی‌های هسته‌ای ساخت سلاح فاصله دارد. نتانیاهو در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز هم گفت ایران بین ۶ تا ۷ ماه با ساخت بمب فاصله دارد.

سپتامبر ۲۰۱۲: ایران تا بهار یا تابستان ۲۰۱۳ بمب دارد

چند ماه بعد از این سخنرانی بود که او با ارائه کارتونی که به‌شدت به‌سخره گرفته شد در صحن مجمع عمومی سازمان ملل گفت ایران تقریباً یک سال با ساخت بمب فاصله دارد. نتانیاهو در این سخنرانی در سپتامبر سال ۲۰۱۲گفت: «با سرعت فعلی غنی سازی، ایران تا بهار سال آینده یا حداکثر تابستان سال آینده غنی‌سازی سطح متوسط را به پایان می‌رساند و به‌سمت مرحله نهایی حرکت می‌کند. از آنجا به بعد ایران تنها چند ماه و شاید چند هفته با داشتن اورانیوم کافی برای اولین بمب فاصله خواهد داشت».

اسناد تازه منتشر شده‌ای که در بالا به آن اشاره شد به همین سخنرانی نتانیاهو مربوط می‌شوند اما یک سال قبل‌تر از سخنرانی نتانیاهو، «میر داگان»، رئیس در حال استعفای موساد هم گفته بود که برنامه هسته‌ای ایران به‌اندازه‌ای که نتانیاهو می‌گوید هم تهدیدی فوری محسوب نمی‌شود.

نتانیاهو در طول بیش از ۲۰ سال همواره ادعاهای نادرستی درباره برنامه هسته‌ای ایران و عراق مطرح کرده و چارچوب‌های زمانی برای برنامه هسته‌ای ایران تعیین کرده که همگی خیالی بوده و حتی با ارزیابی‌های سازمان‌های اطلاعاتی خودش هم تناقض داشته‌اند. با این حال، او هنوز مورد اعتماد مقامات آمریکا و نمایندگان کنگره این کشور است و مقامات واشنگتن همواره بر مشورت با تل‌آویو در مذاکرات هسته‌ای تأکید می‌کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.