وقتی دوستان ادعای خودکفایی و حمایت از تولید ملی دارند، واردات آنچنانی به ویژه واردات قطعه از چین چه معنایی دارد؟ معتقدم با توجه به وضع تعرفه‌های سنگین، سخت گیری‌های جدید گمرکی، وضع عوارض جدید و مالیات در بودجه سال جاری، اعمال محدودیت برای شرکت‌های غیرنمایندگی و در مجموع سنگ اندازیهای دولت، آتی با کمبود شدید عرضه خودروهای واردتی و در نتیجه گرانی افسار گسیخته مواجه خواهیم شد.

سهم بخش خصوصی از بازار خودرو تنها ۴ درصد است/ با گرانی افسارگسیخته خودروی وارداتی مواجه خواهیم شد

قدس آنلاین/ فرزانه غلامی: رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ارزش قطعات منفصله وارداتی به کشور را در سال گذشته بدون احتساب قاچاق، نزدیک به 4 میلیارد دلار  و 2 برابر ارزش خودروهای وارداتی اعلام کرد.

فرهاد احتشام‌زاده در گفت‌وگو با قدس آنلاین افزود: سال گذشته در مجموع 7/1 میلیارد دلار خودرو به کشور وارد شده که این عدد در مقایسه با سال 95 از نظر ارزش و تعداد 12 درصد کاهش داشته حال آنکه ماهانه و از مبادی رسمی 314 میلیون دلار قطعه عمدتاً از چین به کشور وارد شده است.

وی دلیل این کاهش را دخالت‌های نابجای دولت در فریند واردات دانست و گفت: حتی اگر سهم تولیدکنندگان را در واردات هم لحاظ کنیم سهم واقعی بخش خصوصی در بازار خودروی کشور 4 درصد است که این سهم ناچیز نه از نظر ارزبری برای کشور، حساسیت‌برانگیز است و نه تهدیدی برای سهم 96 درصدی خودروسازان داخلی است.

احتشام‌زاده با بیان اینکه ظاهراً واردات قطعات منفصله برای دولت، حساسیت برانگیز نیست، ادامه داد: سهم خودروهای وارداتی در سبد کالاهای ضروری و لوکس بسیار ناچیز است و دولت اگر نگران مسائل ارزی است باید بر کل بازار واردات نظارت کند. واقعیت این است که این حساسیت‌ها تنها برای حمایت از خودروسازان داخلی است و امروز سایپا و ایران خودرو که شبه دولتی هستند و اعضای هیأت مدیره‌شان از بدنه دولت انتخاب می­شوند، سهم 91 درصدی در بازار داخلی دارند لذا محدودیت در واردات خودرو ظرف ماه‌های اخیر نه برای حفظ منافع مردم و مدیریت ارزی بلکه برای حفظ منافع خودروسازان داخلی بوده است.

به باور وی با گران شدن بیش از حد خودروهای وارداتی، داخلی‌ها هم مجال افزایش قمیت پیدا کرده‌اند حال آنکه خودروی وارداتی با 5/2 برابر قیمت جهانی به دست مصرف کننده ایرانی می‌رسد و قدرت رقابت بالایی در برابر محصولات داخلی دارد.

وی افزود: وقتی دوستان ادعای خودکفایی و حمایت از تولید ملی دارند، واردات آنچنانی به ویژه واردات قطعه از چین چه معنایی دارد؟ معتقدم با توجه به وضع تعرفه‌های سنگین، سخت گیریهای جدید گمرکی، وضع عوارض جدید و مالیات در بودجه سال جاری، اعمال محدودیت برای شرکتهای غیرنمایندگی و در مجموع سنگ اندازیهای دولت، در ماههای آتی با کمبود شدید عرضه خودروهای واردتی و در نتیجه گرانی افسار گسیخته مواجه خواهیم شد.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: واردکنندگان ما هنوز موفق به ثبت سفارش و گرفتن ارز 4200 تومانی نشده‌اند و ثبت سفارشهای سال گذشته هم با ارز بالاتر از 4800 تومان انجام شده که این مسأله بر قیمت خودروهای وارداتی تأثیر خواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.