معاون سابق وزارت آموزش و پرورش با انتقاد از شکسته شدن جایگاه مدرسه و معلم در جامعه، گفت: نتیجه شکسته شدن این جایگاه به گستاخ شدن بعضی از دانش‌آموزان و والدین آن‌ها و گاه به ضرب وشتم معلمان منجر می‌شود.

جایگاه اجتماعی معلمان شکسته شده است

ابراهیم سحرخیز در گفت‌وگو با قدس‌آنلاین در خصوص معلمانی که هراز گاهی مورد هجوم  برخی دانش‌آموزان یا والدین آن‌ها قرار می‌گیرند، گفت:  بخشی از این موضوع به جامعه برمی‌گردد یعنی ما در بعضی مواقع دچار افراط و تفریط شده  و جایگاه و منزلت بعضی جاها را شکسته‌ایم.

وی با اشاره به این که  امروزعلاوه بر  بی‌توجهی به وضعیت معیشتی معلمان، جایگاه اجتماعی آنان را هم می‌شکنیم ، گفت: در حال حاضر هرجا از لحاظ فرهنگی دچار مشکل می‌شویم کاسه و کوزه‌ها را سر معلم و مدرسه  می‌شکنیم در حالی که  دستگاه‌های دیگر باید  بیشتر پاسخگوی این موضوع باشند. نتیجه شکستن حرمت معلم این می‌شود که  بعضی از دانش‌آموزان و والدینشان گستاخ شوند و گاهی رفتار یا اقدامی کنند که به هیچ وجه در شأن معلم و  کشور نیست. البته جالب اینجاست که این گونه رفتارها خیلی مورد عنایت رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد و پوشش داده نمی‌شوند اما کافی‌است یک معلم مرتکب اشتباهی شود و مثلاً دانش‌آموزی را تنبیه کند، آن وقت رسانه‌ها و فضای مجازی پر می‌شود از این خبر.

وی با اشاره به این که نباید  در رسانه‌ها و فضای مجازی جایگاه واقعی معلم و مدرسه را خدشه دار کرد، افزود: همانطور که  پدر یا مادری گاهی ناخواسته مرتکب کودک آزاری می شوند شاید این اتفاق هم از سوی یک معلم هم بیفتد . درواقع  در  بین یک میلیون معلم گاهی  یک معلم دچار اشتباه می‌شود  و اقدامی می‌کند که  قابل انتظار نیست مثلاً دانش‌آموزی را تنبیه می کند که به هیچ وجه موضوعی پسندیده نیست بنابراین والدین دانش‌آموز می تواند  با مراجعه به مدیر مدرسه  پیگیر موضوع شود اما این که سر کلاس بروند و معلم را ضرب و شتم کنند، رفتار درستی نیست و باید با متخلفین  برخورد قانونی کرد تا درس عبرتی برای دیگران باشد.    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.