قزوین_ مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین گفت: از یک سال گذشته مطالعه و بسترسازی برای مدارس سبز در این استان آغاز شده و مجوز یک هزار میلیارد ریال بودجه نیز برای این استان داده شده است.

برگزاری بیستمین جشنواره خیرین مدرسه ساز در قزوین/ اختصاص یک هزار میلیارد ریال بودجه برای ساخت مدارس سبز

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، عسکرعلی جوانبخت ظهر روز پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین که در سالن جلسات اداره کل نوسازی و تجهیزات مدارس این استان برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر ۹ هزار و ۴۸۲ کلاس درس در استان قزوین فعال بوده که تعداد کلاس های دارای استحکام شامل ۶ هزار و ۲۱۷ کلاس، کلاس های نیاز به مقاوم سازی شامل یکهزار و ۸۱۷ کلاس و کلاس های نیازمند تخریب و بازسازی هم شامل یکهزار و ۴۴۶ کلاس است.

وی افزود: از بدو شکل گیری قزوین به عنوان استان، ۳۵ درصد مدارس استان قزوین دارای استحکام است که بعد از گذشت ۲۰ سال، هم اکنون ۶۵ درصد از مدارس مستحکم شده اما ۲۰ درصد مدارس نیازمند به مقاوم سازی و ۱۵ درصد آن هم باید تخریب و بازسازی شود.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین بیان کرد: ۷۶۸ پروژه و ۳ هزار و ۶۵ کلاس درس از سال ۷۶ تاکنون در این استان ساخته شده است که برای ساخت هر کلاس درس، بالغ بر ۲۲۰ میلیون تومان هزینه لازم است.

جوانبخت در خصوص هوشمندسازی مدارس استان قزوین یادآور شد: ۳ هزار و ۶۰۰ کلاس درس هوشمندسازی شده که از این میزان،استانداردسازی گرمایشی برای ۲ هزار و ۸۰۰ کلاس درس انجام شده است.

وی به ظرفیت های خیران مدرسه ساز پرداخت و عنوان کرد: در طول چهارسال گذشته، بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان و به طور متوسط ۳۰ درصد مدارس استان با مشارکت خیران مدرسه ساز ساخته شده است؛ در سال گذشته به غیر از ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار استانی در این زمینه، ۸۰ میلیارد ریال آن یعنی ۴۴ درصد بودجه استان، توسط خیران محقق شد که در نتیجه آن قزوین رتبه نخست کشوری را به لحاظ تعهد و تحقق خیران به دست آورد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین تصریح کرد: یکی از مهمترین سیاست های اداره کل، اجرای ایجاد فضا و تجهیزات برای دانش آموزان است که این تجهیزات تأثیر مستقیم بر روحیه آنها دارد.

جوانبخت مطرح کرد: از یک سال گذشته مطالعه و بسترسازی برای مدارس سبز در استان قزوین آغاز شده و مجوز یک هزار میلیارد ریال بودجه نیز برای این استان داده شده است؛ مدارس سبز مهم است چراکه امروز باید به دانش آموزان زیستن و زندگی کردن آموزش داده شود و این امر با قرار دادن الگو برای آنها فراهم می شود.

وی با اشاره به مهمترین ویژگی های مدرسه سبز اشاره و اضافه کرد: از مهمترین ویژگی های این مدارس می توان به استفاده از انرژی های تجدید پذیر خورشیدی یا بادی برای تأمین برق مدرسه، جمع آوری آب های سطحی و بارندگی ها برای آبیاری فضای سبز، کاربرد دیوار و پنچره ۲ جداره، ایجاد بام سبز، ایجاد دیوارهای ضلع شرقی و غربی با پوشش گیاهی و ساخت مدرسه الکترونیک اشاره کرد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین خاطرنشان کرد: محرومیت زدایی یکی از مهمترین سیاست های اداره کل نوسازی و تجهیزات مدارس است که تمام روستاهای این استان به مدرسه مجهز شده و در هیچ یک از روستاهای استان نیاز به مدرسه سازی نداریم؛ البته در برخی از مناطق از جمله محمودآباد، شریفیه، بیدستان، ناصرآباد و مهرگان به دلیل مهاجرت های صورت گرفته با کمبودهایی فضای تحصیلی مواجه هستیم.

جوانبخت آغاز استانداردسازی گرمایشی در مدارس را یکی از مهمترین برنامه های اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین عنوان و بیان کرد: این برنامه را از سال گذشته در مناطق محروم استان آغاز کرده ایم. 

وی تشریح کرد: ۲۹ درصد جمعیت استان قزوین در مناطق روستایی و ۷۱ درصد آن هم در مناطق شهری زندگی می کنند که ۲۳۰ هزار دانش آموز در تمامی مقاطع این استان تحصیل می کنند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین گفت: از مجموع ۲۳۰ هزار دانش آموز استان، ۱۴ هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی تعلیم می بینند که حدود ۵۰ درصد آنان در مدارس استاندارد تحصیل می کنند.

این مسئول اظهار کرد: در مجموع، ۲۱۳ واحد آموزشی غیر انتفاعی در استان قزوین فعال است.

جوانبخت به سیاست های سالجاری اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس اشاره کرد و یادآور شد: توسعه مدارس، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، توسعه و تجهیز فضا و محیط یادگیری، ایجاد فضای شاد و مستحکم، نوسازی، مقاوم سازی و ایمن سازی مدارس، فرهنگ سازی در حفظ و نگهداری مدارس ساخته شده، استانداردسازی مدارس ایمن و بهره گیری از فناوری های نوین از جمله رویکردهای سال است. 

وی در پایان به فرارسیدن بیستمین سالگرد تأسیس مجامع مدرسه ساز اشاره و عنوان کرد: بیستمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان قزوین در بیستم اردیبهشت ماه سالجاری در این استان برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.