ایلام- موسیقی و هیجانات ناشی از ضرب آهنگ آن و تأثیرش بر شرایط جسمی، روحی و روانی افراد انکار ناپذیر است، چه زمانی که با شنیدن موسیقی شاد و باب میل حالمان خوب می شود و چه زمانی که با شنیدن موسیقی با نوای غمگین، دگرگونی در احوالاتمان ایجاد می شود.

صدای دهل از دور خوش است/ تالارها در کمین سلامت مردم

قدس آنلاین گروه استان ها- غلامرضا محمدمرادی - وحید صدر: بسیاری از مردم هنگامی که حال خوبی ندارند، در خلوت خود و بر اساس سلیقه ای که دارند، آهنگی گذاشته و از آن لذت می برند و برخی حضور در مراسمات عروسی و شادی را غنیمتی برای بروز احساسات و هیجانات خود می دانند و حضور در تالارهای عروسی را به هر چیزی ترجیح می دهند.

اما این تالارها هرچند فرصتی برای شادی و شریک شدن با شادی عروس و دامادها فراهم می کند، اما عدم استاندارد بودن فضای برخی از تالارها و بلند بودن بیش از حد صدای دستگاه های موسیقی و حتی نابلد بودن برخی خوانندگان این مراسمات، شرکت در عروسی ها را عذاب آور می کند.

صدای بلند آزار دهنده آلات موسیقی!

یکی از همشهریان ایلامی با بیان اینکه گاها در هفته یک بار و یا بیشتر به مراسم عروسی و شادی می رویم و ساعتی از شبانه روز را به شرکت در این گونه مراسمات سپری می کنیم، می گوید: حضور در مراسم ازدواج جوانان، خوشحال کننده است، اما آنچه موجب رنجش مدعوین می شود، صدای ناهنجار و غرش بلندگوهای خوانندگان مراسم آن هم در فضای بسته است که تا ساعاتی پس از اتمام مراسم، شنواییمان به حالت اولیه بر نمی گردد.

طالب یاسمی با اشاره به اینکه در گذشته مراسمات در فضای باز و با دستگاه های موسیقی سنتی برگزار می شد که شادی خاص خود را داشت، بیان می کند: در یکی دو دهه اخیر با گسترش خوانندگان و استفاده از دستگاه های موسیقی الکتریکی، صدای دستگاه ها بسیار بلندتر از ظرفیت شنوایی انسان شده و موجب آزار مدعوین می شود.

 کاهش قدرت شنوایی؛ اولین عارضه آلودگی صوتی

مدیر گروه بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت ایلام با بیان اینکه سروصدا یا آلودگی صوتی، صدایی ناخواسته است که آرامش و تمرکز فرد را در زمان استراحت و یا کار بر هم می زند، می گوید: به همین صورت موسیقی نیز اگر در یک موقعیت و زمان نامناسب اجرا شود، بعنوان منبع آلودگی صوتی در نظر گرفته می شود.

مژگان علایی نژاد با اشاره به اینکه صدا بر اساس تغییرات فشار هوا بین صفر تا ۱۳۰ دسی بل (آستانه دردناکی) اندازه گیری می شود، اظهار می دارد: آلودگی صوتی همانند دیگر آلودگی های زیست محیطی بر روی انسان ها و حتی حیوانات اثرات منفی فراوانی داشته که بررسی و تشخیص آن به جمع آوری اطلاعات آماری و تعیین نقشه های تراز صوتی، در بلند مدت نیاز دارد.

وی آلودگی صوتی را یکی از معضلات کشورهای صنعتی و شهرهای بزرگ عنوان می کند و ادامه می دهد: ساده ترین و ملموس ترین عارضه ای که آلودگی صوتی از هر نوعی همچون صدای بلند موسیقی در تالارها، برای انسان ایجاد می کند، کاهش قدرت شنوایی است.

مدیر گروه بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت ایلام ناراحتی عصبی، انعقاد رگ های خونی، سکته های قلبی، فشارخون بالا، سردرد، سوء هاضمه، خستگی روانی و ... را از دیگر عوارض آلودگی صوتی عنوان می کند و می افزاید: برای کنترل آلودگی صوتی راهکارهایی همچون کنترل صدا در منبع تولید کننده و مسیر تولید صوت و همچنین کنترل صدا در محل دریافت پیشنهاد می شود و افزون بر این، استفاده از سدهای اکوستیکی، استفاده از پوشش گیاهی، عایق بندی ساختمان ها و ... برای کاهش عوارض آلودگی صوتی، مناسب و ضروری است.

مشکل از خواننده هاست نه تالارها!

رئیس انجمن صنفی تالار، هتل و رستوران ایلام در این باره با بیان اینکه خواننده ها و نوازندگان در مراسمات عروسی بایستی صدای دستگاه های موسیقی خود بر اساس فضای موجود تنظیم کنند، می گوید: بسیاری از خواننده ها و نوازندگان آنها توانایی تنظیم دستگاه های موسیقی خود را ندارند و صدای موسیقی را آنچنان زیاد می کنند که مدعوین و میهمانان مراسمات را آزرده خاطر می کند.

حسین رمضانی با اشاره به اینکه بیشتر سالن ها و تالارهای عروسی ایلام، مخصوص همایش بوده و از لحاظ فیزیکی استاندارد هستند، اظهار می دارد: بعنوان مثال سقف تالار ایرانگردی و جهانگردی ایلام ۷ متر ارتفاع داشته و دارای عایق صوتی است و علی رغم این ارتفاع بلند و تجهیزات، برخی خواننده ها آنقدر صدای دستگاه ها را زیاد می کنند که قابل تحمل نیست.

وی با تأکید بر لزوم تنظیم صدای دستگاه های موسیقی بر اساس وضعیت سالن، می افزاید: از نظر ما سالن ها مشکل ندارند، بلکه این مشکل از جانب خواننده هاست که نمی توانند با دستگاه های موسیقی کار کنند.

خطر در کمین سلامت شهروندان

زندگی در دنیای کنونی و در دریایی از امواج الکترونیکی، مواد غذایی ناسالم و ... و در دهه اخیر برگزاری مراسمات عروسی در تالارهای محصور و صداهای گوش خراش همه و همه سلامت مردم را به خطر انداخته اند. خطری که با بروز برخی بیماری ها خود را نشان می دهد. بیماری های مختلفی همچون کاهش شنوایی، بیماری های گوارشی، انواع سرطان و ... ناشی از آلاینده های دنیای کنونی است، آلاینده هایی که الان گریزی از آن نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.