به نوشته هفته نامه "اشپیگل"، حدود یک هفته قبل از پایان اولتیماتوم مد نظر ترامپ برای تصمیم گیری درباره برجام برخی سیاستمداران بلند پایه اروپایی درباره عواقب لغو برجام و شروع یک جنگ احتمالی هشدار داده اند.

به گزارش قدس آنلاین: هفته نامه اشپیگل در تحلیلی نوشت،  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نظر دارد در آستانه پایان ضرب الاجل مقرر برای تصمیم گیری درباره برجام ( ۱۲ ماه می، ۲۲ اردیبهشت ماه) احتمالا از این توافق خارج شود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرنسه در هفته نامه "اشپیگل" تاکید کرد که این می تواند شرایط را متشنج کند. دیگر سیاستمداران بلند پایه اروپایی نیز در این باره ابراز نگرانی کرده اند.

به نوشته هفته نامه "اشپیگل"، حدود یک هفته قبل از پایان اولتیماتوم مد نظر ترامپ برای تصمیم گیری درباره برجام برخی سیاستمداران بلند پایه اروپایی درباره عواقب لغو برجام و شروع یک جنگ احتمالی هشدار داده اند.

هفته نامه اشپیگل در آخرین شماره خود گزارش داده است که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در بدترین حالت این را ممکن می داند که ترامپ بدون توافق تکمیلی دیگری به برجام پایان دهد. به گفته ماکرون این بدین مفهوم است که ما جعبه پاندورا را باز می کنیم و در این صورت می تواند جنگی به وقوع بپیوندد.

ماکرون در عین حال تصریح کرد که البته قصد رئیس جمهور آمریکا هم این نیست و دونالد ترامپ هم خواهان جنگ نیست.

"زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه سابق آلمان هم درباره خطر وقوع جنگ در صورت خروج ترامپ از برجام هشدار داده و در اظهاراتی در هفته نامه اشپیگل گفت: " اگر ما مراقب نباشیم، در خاورمیانه خطر یک جنگ سی ساله جدید به وجود خواهد آمد. "

"ین آزلبورن"، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ هم از رئیس جمهور آمریکا درخواست کرده است که از توافق اتمی خارج نشود. وی در این باره گفت: "آقای ترامپ نباید برجام را نابود کند. در هر صورت این اروپا است که در تیررس موشک های ایران قرار دارد. "

"هلگا اشمیدت"، دبیر کل بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا که خود از شرکت کنندگان در مذاکرات هسته ای با ایران بوده است نیز با تاکید بر اینکه ایران به این برجام پایبند است همچنین گفت: این توافق مبتنی بر اعتماد نیست. این توافق بر اساس واقعیات و همچنین کنترل ها و نظارت ها توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی  در وین است.

گابریل هم بر این عقیده است که خروج آمریکا از برجام خطر تحولات غیر قابل کنترلی را ایجاد می کند.

وی افزود: ما باید همه اقدامات ممکن را انجام دهیم تا از وقوع بدترین سناریو  یعنی اینکه آمریکا از برجام خارج شده و هیچ کس دیگر در ایرن سرمایه گذاری نکند جلوگیری کنیم. به این ترتیب دولت روحانی تحت فشار قرار گرفته و برنامه های اتمی خود را دوباره از سر می گیرد. این امر به نوبه خود می تواند منجر به این شود که اسرائیل و آمریا با یک حمله نظامی به این اوضاع پاسخ دهند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت ماه) درباره تعلیق تحریم ها علیه ایران و یا اجرای مجدد آن تصمیم گیری خواهد کرد. از آنجایی که این مسئله می تواند شروع یک بحران خاورمیانه ای جدید با عواقب غیر قابل پیش بینی باشد اروپاییان همچنان تلاش می کنند تا از این مسئله جلوگیری کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.