بجنورد- استاندار خراسان شمالی در جمع اعضای شرکت های دانش بنیان با تاکید بر این که اشتغالزایی باید به سمت محورهای دانش بنیان حرکت کند که از تاکیدات مقام معظم رهبری و از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است، از تشکیل کارگروه ویژه ای در این خصوص خبر داد و گفت:برای حرکت در مسیر مشاغل دانش بنیان باید از امکانات ملی در سطح استانی نیز استفاده کرد.

کارگروه حل مشکلات شرکت های دانش بنیان خراسان شمالی تشکیل می شود

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی در نشست مدیران و اعضای شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان اظهار داشت:شرکت های دانش بنیان باید مورد حمایت قرار گیرند و برای حمایت از این شرکت ها در گام نخست مقرر شد تا کارگروهی به ریاست دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اتاق بازرگانی، پارک علم و فناوری و  بنیاد نخبگان تشکیل و مشکلات این شرکت ها شناسایی و بررسی شود.

وی با بیان این که برای حمایت بیشتر از شرکت های دانش بنیان می توانیم در بخش تجهیزات، اعتباراتی را تخصیص دهیم، افزود:هر شرکتی که در مسیر توسعه یا تغییر خط تولید حرکت کند، می توانیم با محاسبه سود بانکی تسهیلات این شرکت ها در قالب کمک های بلا عوض و یا از طریق کمک های فنی اعتباری، حمایت های لازم را داشته باشیم.

صالحی تصریح کرد:در راستای افزایش تولیدات ضمن این که از شرکت های دانش بنیان حمایت خواهیم کرد، یکی دیگر از هدفگذاری های اصلی ما برای سال جاری ایجاد هزار شغل در بخش فناوری اطلاعات است.

وی با بیان این نکته که یکی از هدفگذاری های اصلی ما در این استان ایجاد اشتغال و حذف بیکاری است، خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از این اشتغالزایی در بخش های صنعت، کشاورزی و گردشگری است اما باید افزایش اشتغالزایی در بخش خدمات و فناوری های نوین نیز بدون کم شدن عدد مطلق اشتغال در دیگر بخش ها در دستور کار قرار گیرد.

استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: تنها با برگزاری نشست با شرکت های دانش بنیان نمی توان مشکلات این شرکت ها را حل کرد بلکه حل برخی مشکلات با باید مراجعه به سازمان های مرکزی در تهران و اصلاح قوانین و مقررات انجام شود.

صالحی در ادامه اشاره ای به پرداخت نشدن یک میلیارد تومان اعتبار سهم شرکت های دانش بنیان استان داشت و افزود: باید این موضوع به عنوان یک دستورعمل به مدیران متولی به طور مستمر مورد پیگیری قرار گیرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود اشاره ای به صندوق پژوهش و فناوری داشت و گفت: با توجه این که در این صندوق سهم بخش دولتی ۴۹ درصد و بخش خصوصی ۵۱ درصد است، در بخش دولتی به هیچ عنوان محدودیت اعتباری نداریم لذا باید دنبال راهکارهای لازم برای جذب بخش خصوصی و اعتبارات این بخش باشید.

صالحی بار دیگر تاکیدی بر تشکیل بورس ایده داشت و افزود:باید شاهد ارتباطات تنگاتنگی بین ایده و تبدیل آن به انبوه سازی برقرار شود و این کار منوط به ثبت ایده و مشخص شدن امتیازات شرکت است تا بتوانیم در مسیر تسهیل سازی برای صاحبان ایده و صنایع قدم برداریم.

وی خاطرنشان کرد:محصولات دانش بنیان باید به سمت ایجاد بازار جدید حرکت کنند و این در حالیست که بسیاری از این مشکلات در استان قابل پیگیری خواهد بود.

رئیس پارک علم و فناوری استان نیز به چالش های این حوزه اشاره کرد و اظهار داشت:عدم ورود دانشگاه ها به حوزه کارآفرینی، تدوین نشدن برنامه راهبردی دانشگاه های استان، جوان و نو بودن مباحث دانش بنیان در کشور و استان، نبود ارتباط هدفمند و یا ارتباط ضعیف دانشگاه ها و صنایع استان، ناآشنایی با ظرفیت های این بخش در بین مدیران و نبود بازار مناسب و ضعف برندسازی این حوزه از اهم چالش هاست.

علی اصغر پیله ور خاطرنشان کرد: تدوین برنامه آمایش علم و فناوری، تدوین سند نظام نوآوری استان، کمک به راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری، ایجاد پارک فن آموز در راستای اقتصاد مقاومتی و تخصیص اعتبارات استانی به حوزه فناوری از اهم مطالبات و خواسته های پارک و علم و فناوری استان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.