بجنورد- استاندار خراسان شمالی با حضور در همایش شورای اسلامی روستاهای شهرستان بجنورد به مناسبت روز ملی شورا به تشریح دوباره سیاست های کلان استان پرداخت و از حاضران خواست، در ترغیب مردم به اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی و توسعه مشاغل ارزان قیمت با استفاده از تسهیلات مناسب دولت مشارکت بیشتری داشته باشند.

تأکید استاندار بر مشارکت شوراها در توسعه مشاغل روستایی و بهره وری آب

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی در این همایش از شوراها به عنوان مدیریت محلی یاد کرد و گفت: در تقسیم بندی ۴ انتخابات بزرگ و مهم، انتخابات مدیریت محلی در کنار مدیریت ملی قرار گرفت و در نتیجه شاهد برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراها هستیم.

وی ادامه داد: با شکل گیری همزمان دو مدیریت محلی و ملی هم راستا، هم ردیف و پشتیبانی کننده یکدیگر انتظار داریم شوراها در مباحث مختلف به ویژه موضوعات مهم و اولویت دار استان نقش حمایتی داشته باشند.

وی مطرح کرد: بارش کم، نورخورشید فراوان و در ادامه تعریق و تعرق بالا، کمبود منابع، گسترش شهرنشینی و به دنبال آن افزایش مصرف بیش از حد مجاز از منابع آبی از عمده دلایل بروز کم آبی در استان است که از شوراهای روستاها انتظار داریم در برنامه سازگاری با کم آبی که احیای قنوات استان با کمک آستان قدس رضوی یکی از این مباحث است، بیشترین همکاری را با ما داشته باشند.

صالحی افزود: در بستن چاه های غیر مجاز و جلوگیری از برداشت بی رویه و بیش از حد چاه های مجاز هم شوراهای روستا باید همراه دولت باشند و در بخش کشاورزی نیز ترویج بهره مندی از آبیاری نوین را در دستور کار داشته باشند.

دی با بیان این که هیچ محدودیتی در تامین منابع مالی برای اجرای طرح های آبیاری نوین در استان وجود ندارد، تصریح کرد: ۸۵ درصد اعتبار مورد نیاز برای مزارعی که آمادگی اجرای طرح آبیاری نوین داشته باشند، توسط دولت تامین می شود و ۱۵ درصد باقیمانده آورده فرد است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش پسماند نیز از شوراها می خواهیم از کارهای کارشناسی حمایت کنند تا با پیروی از مباحث علمی، زباله که امروز به طلای کثیف مشهور است، تبدیل و بازیافت شود.

استاندار خراسان شمالی گفت: حمایت از صنایع بزرگ استان مانند پتروشیمی بجنورد، آلومینای جاجرم و مجتمع صنعتی اسفراین را در راستای اهداف توسعه ای استان پیگیری خواهیم کرد اما برای ایجاد اشتغال و بهبود فضای کسب و کار تاکید ما بر مشاغل ارزان قیمت است.

صالحی افزود: تسهیلات ارزان قیمت فراوانی برای بخش اشتغال استان در سال ۹۶ اختصاص یافت و در بخش تعداد پرداختی ها جزو ۱۰ استان اول هستیم اما رقم پرداختی به ۱۰ درصد کل اعتبارات نمی رسد که قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: مشکلات و دلایل استقبال اندک مردم از دریافت این تسهیلات ارزان قیمت باید حلاجی شود و از شوراها می خواهیم نقطه نظرات خود را به بخشداری ها و فرمانداری ها ارسال کنند.

وی با بیان این که معدن یکی دیگر از اولویت های استان است، گفت: تامین راه و برق معادن با اعتبارات دولتی یکی از مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان است و در ادامه کار، باید معدن داران برای انتقال انشعابات برق به معادن اقدام کنند.

صالحی با اشاره به زلزله ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۹۶ با بیان این که هفته آینده گزارشی از تمامی اقدامات انجام گرفته در یک سال اخیر خواهیم داشت، خطاب به اعضای شوراهای روستاهای بجنورد تاکید کرد: خراسان شمالی از استان هایی است که همواره تحت تاثیر حوادث طبیعی مختلف مانند سیل و زلزله قرار دارد بنابراین در بخش هایی که رانش زمین اتفاق افتاده و در زلزله دچار تخریب شده است، اجازه احداث دوباره منازل مسکونی را نخواهیم داد.

وی تصریح کرد: دو روستای قره چای و پسرکانلو در زلزله سال گذشته دچار رانش شدید شدند که در روستای قره چای اهالی روستا و شورا از همان ابتدا بحث جابجایی را پذیرفتند و کارها شروع شد و اکنون در مرحله تحویل دادن منازل مسکونی به مردم هستند اما در روستای پسرکانلو هنوز بحث قطعه بندی زمین مطرح است و از شوراها می خواهیم در این گونه مباحث و اتفاقات با ما همکاری داشته باشند.

صالحی در پایان ابراز امیدواری کرد: مدیریت محلی و ملی در کنار یکدیگر در جهت ارتقای استان در شاخص های مختلف گام بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.