سعه صدر در سیره ائمه علیهم السلام به قدری جایگاه ویژه ای دارد که غیر از گذشت، محبت، ایثار و بخشش چیزی در نظر ائمه والاتر ازاین موضوع نیست,چرا که انسان با سعه صدر راحت تر می بخشد وایثار می کند, تلاش می کند تا لطفش شامل حال همه شود چرا که نگاه او وسعت گرفته و در راستای نگاه امام زمان علیه السلام جهانی است.بی شک زمانی که نگاه انسان به نگاه وسیع و با ظرفیت ولی خدا گره بخورد ان زمان است که می توان گفت آن فرد به اوج خود رسیده و هدفی والا وخدایی یافته است.

نگاه مهدوی نگاهی توسعه یافته وجهانی است/ داشتن سعه صدر از ملزومات نگاه مهدوی است

قدس آنلاین- حجت الاسلام محمد صابرجعفری قائم مقام بنیاد حضرت مهدی موعود (عج) با اشاره به کارکردهای مهدویت و سعه صدر دراین حوزه  گفت: مهدویت از جمله مباحثی است که آثار وکارکردهای متفاوتی دارد که در حوزه های مختلف قابل بررسی وتامل است. یکی از موارد و آثار مهدویت که در حوزه فردی، خانوادگی واجتماعی کارکردهای فراوانی دارد موضوع ایجاد سعه صدر است، مهدویت دراین حوزه منجر به افزایش ظرفیت وجودی افراد و وسعت یافتن ذهنی وقلبی آنها میشود بنحوی که افزایش سعه صدر در زندگی فردی، خانوادگی واجتماعی منجر به تغییر راه وروش وسبک زندگی ومتعالی شدن زندگی اجتماعی انسان ها می شود. متاسفانه بسیاری از مشکلات اخلاقی ورفتاری امروز در حوزه خانواده وجامعه به دلیل عدم برخورداری وبی توجهی افراد به مقوله مهم سعه صدر است، موضوعی که اگر از طریق راهبردها و دستورات و سیره  اهل بیت علیهم السلام واز منظر مهدویت مورد تامل قرار بگیرد منجر به افزایش سعه صدر و بردباری و بهبود روابط وحل بسیاری از مشکلات خواهد شد.

نداشتن سعه صدر عامل قتل فرزندان در عدم تامین روزی

این کارشنای دینی با اشاره به این مهم که حتی نداشتن سعه  صدر در رفتارهای خشن نیز تاثیر گذار است گفت: این روزها مردم از سعه صدر کمتری به دلایل مختلف برخوردارند، هر چند نمی توان مسائل ومشکلات اقتصادی و ... را در کاهش صبر وتحمل افراد در نظر نگرفت اما با توجه به کلیت موضوع افراد قادر به تحمل انتقاد یا تحمل یکدیگر نیستند، همدیگر را بر نمی تابند و ظرفیت صبوری افراد کاهش فراوانی یافته است؛ در حالی که در روایات اسلامی براین موضوع تاکید شده که رفتاری را در فردی دیدد برای آن هفتاد احتمال وچرایی لحاظ کنید بنابراین از زود قضاوت کردن پرهیز شده ایم چرا که تبعات آن دامن فرد، خانواده وسپس اجتماع را در بر می گیرد. این موضوع نه تنها در روابط حتی در حوزه اقتصادی مشاهده شده آنگونه که قرآن وروایات هم از آن سخن به میان آورده اند که برخی به دلیل عدم برخورداری از سعه صدر حتی راضی به کشتن فرزندان خود میشوند مبادا در تامین رزق و روزی آنها بمانند در حالی که خداوند رازق است و هر موجودی روزی خاص خود را دارد.

حجت الاسلام جعفری کارشناس مهدویت خاطر نشان شد: در حوزه فعالیت وکار بارها وبارها دیده شده که برخی به دلیل کم ظرفیتی و افزایش حسد وعدم تحمل دیگران و برای دست یافتن به امتیاز بیشتری زیر پای همکار خود را خالی می کنند در حالی که خداوند متعال براین موضوع تاکید کرده که فضل را تنها از خداوند بخواهید. این موضوع نه تنها در بین مردم عادی بسیار بارز است حتی در بین مسوولین که باید از سعه صدر بیشتری برخوردار باشند بسیار دیده می شود آنها به هیچ وجه دیگران و انتقادهایشان را تحمل نمی کنند وحتی گاها توهین کردن به منتقدین از سوی برخی مسوولین عادی شده است. افرادی که خود را مرکزعالم تلقی می کنند وتنها به خود به ملیت، نژاد و زبان خود می بالند افرادی هستند که در اندازه خود محصور شده اند و  به تعبیر قرآن سینه تنگی دارند، انسان هایی که بی توجه به ملاک مهم انسانیت وآزادگی تعصبات خود را کورکورانه دنبال می کنند از نوع افرادی به شمار می روند که سعه صدری ندارند در حالی که  نگاه دینی واعتقادی در حوزه مهدویت که ما معتقد به حل تمامی مشکلات از طریق منجی عالم بشریت هستیم نگاهی کلی به جهان وجهانیان دارد، در هیچ روایت دینی بر نگاه امام زمان علیه السلام خاصه به شیعیان صحبت نداشته چرا که دایره دید حضرت ولی عصر اروحنا فداه شامل همه موجودات عالم می شود؛ اعم از غنی یا فقیر مسلمان یا غیر مسلمان؛ شیعه یا غیر شیعه ...

وی در خصوص رفتار توام با سعه صدر اهل بیت علیهم السلام گفت: در روایت های دینی از شخص پیامبر صلوات الله علیه وآله تا ائمه معصومین علیهم السلام به کرات دیده شده که رفتار اهل بیت با مردمی که به آنها توهین می کرده اند توام با سعه صدر بوده است، انگار نه انگار که فرد به امام توهین کرده، این رفتار نه تنها در امام بلکه در یاران خاص هم متبلوربوده آنگونه که مالک اشتر هنگام خروج از مسجد وقتی فردی روی سرش زباله می ریزد با استغفار برای او این موضوع را تمام می کند، یا در برخورد علما وبزرگان دینی هنگامی که با توهین دیگران مواجه می شوند به شکل بسیار معقولی بنحوی که فرد تحت تاثیر آنها قرار می گیرد با وی برخورد می کنند، گویا هیچ اتفاقی نیفتاده است. منقلب کردن دیگران با سعه صدر از جمله خصوصیات ائمه علیهم السلام وپیروان آنهاست. بی شک یکی از مهمترین کارکردهای مهدویت منقلب نمودن وتاثیر گذاری بر افراد با سعه صدر است؛ امامی که کل مشکل جهان را حل می کند نگاه کلیت گرایی دارد از این رو نگاه  منتظر وکسانی که به مهدویت باور دارند نیز باید توسعه یافته باشد، دعای امام زمان جهانی است یعنی ایشان برای همه دنیا آرزوی رفع گرفتاری دارند، نگاه امام در یک بعد و به یک زبان یا یک قومیت منحصر نمی شود.

این کارشناس دینی خصوصیات فرد دارای سعه صدر را اینگونه تشریح کرد: سعه صدردرسیره ائمه علیهم السلام به قدری جایگاه ویژه ای دارد که غیر از گذشت، محبت؛ ایثار و بخشش چیزی در نظر ائمه والاتر ازاین موضوع نیست،چرا که انسان با سعه صدر راحت تر می بخشد وایثار می کند، تلاش می کند تا لطفش شامل حال همه شود چرا که نگاه او وسعت گرفته و در راستای نگاه امام زمان علیه السلام جهانی است. بی شک زمانی که نگاه انسان به نگاه وسیع وبا ظرفیت ولی خدا گره بخورد ان زمان است که می توان گفت آن فرد به اوج خود رسیده و هدفی والا وخدایی یافته است.

 وی در ادامه نگاه الهی را نگاه امام زمان علیه السلام معرفی کرده وپیرو او را دارای چنین نگاه ووسعت دیدی عنوان کرد وافزود: شرح صدر به معنی آرامی، وقار، بردباری، عطوفت، لطف ووسعت دید بالا است، فردی که منتظر امام زمان است وباور مهدوی دارد چون به ولی خدا ودولت کریمه او توجه می کند شرح صدر می یابد، در واقع یک نگاه جهانی پیدا می کند نگاه چنین فردی شخصی، خانوادگی وجناحی نیست او به انتظار مصلح عالمی است که سعه صدر فراوانی برای همه موجودات گیتی دارد، نگاه فرد منتظر جهانی میشود و دغدغه هایش هم جهانی، او برای همه خیر آفرین وخیر بخش است همانگونه که امام زمان برای همه خیر آفرین است، فردی که  دغدغه حضور وفرج وهمراهی با امام زمان علیه السلام را دارد همانند امام برای همه دعا می کند و وسعت نظرش همه را فرا می گیرد، چنین فردی در برخوردهای خانوادگی واجتماعی هیچ گاه اسیر مسائل کوچک نمی شود و تنها به خود وخانواده اش اهمیت نمی دهد چرا که نگاه او یک گستره جهانی دارد چرا که نگاه ولی خدا دغدغه عالم گیری دارد واو پیروچنین نگاه ودیدگاه الهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.