رئیس‌جمهور گفت: با صراحت به دنیا می‌گوییم راجع به سلاح دفاعی با کسی مذاکره نخواهیم کرد؛ به کسی ربطی ندارد برای دفاع از خود چه تصمیمی گرفته‌ایم.

راجع به سلاح دفاعی با کسی مذاکره نمی‌کنیم/ آمریکایی‌ها در همه مراحل برجام کارشکنی کردند

حسن روحانی رئیس جمهور، امروز(یکشنبه ۱۶ اردیبهشت) در جمع مردم سبزوار اظهار داشت: خدا را سپاسگزارم که در ماه پربرکت شعبان و ایام نورانی ولادت ائمه به‌ویژه مولایمان حضرت ولی عصر ارواحنا له‌الفدا در شهر عاشقان ولایت و دلدادگان به مولا علی بن موسی‌الرضا؛ شهر و دیار سربداران؛ سبزوار غیور و سربلند ایران هستیم.

وی ادامه داد: درود و سلام من به مردم عزیز شهرستان‌های سبزوار، جون، جغتای، خوشاب، داورزن و همه بخش‌ها و روستاهای این شهرستان تاریخی و بزرگ سرزمین ایران عزیز ما.

روحانی، سبزوار را شهری با قدمت چندهزار ساله دانست و اظهار داشت: سبزوار شهر علم، دانش، فرهیختگان، علما، دانشگاهیان، فیلسوفان، شعرا، شهر ملاهادی سبزواری‌ها، شهر استاد شریعتی‌ها، شهر دکتر علی شریعتی، شهر شعرا، مفاخر و بزرگان و شهر ایثارگران و رزمندگان بزرگ و دلاوران قهرمانی است که در هشت سال دفاع مقدس از سرزمین ایران به خوبی دفاع و ایستادگی کردند.

وی با بیان اینکه در این سفر من خوشحالم که طرح‌ها و پروژه‌های فراوانی به افتتاح خواهد رسید، اظهار داشت: در امروز و فردا ۴۳۶ طرح و پروژه بحمدالله بعداز ماه‌ها و سال‌ها تلاش به افتتاح می‌رسد و یکی از طرح‌های مهمّی که امروز افتتاح خواهد طرح مهمّ پارس فولاد سبزوار است.

روحانی ادامه داد: در این دو روز بیش از ۳ هزار میلیارد تومان و حدود ۲۰۰ میلیون یورو، طرح و پروژه افتتاح می‌شود. این به معنای حرکت اقتصادی مردم غیور استان خراسان رضوی است. من لازم می‌دانم از مردم این استان، از شهرستان سبزوار، از جای جای این دیار به خاطر تلاش و کوشش‌ و فعالیت‌های ارزشمندشان سپاسگزاری و تشکر کنم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در ۳۱ استان به جز شش استان، الحمدلله نرخ بیکاری پایین آمده و وضع اشتغال بهتر شده، تصریح کرد: یکی از استان‌های سرامد در اشتغال، استان خراسان با ۱۲۴ هزار ایجاد اشتغال بوده است. این به معنای تلاش کارآفرینان، بخش خصوصی، مردم، فرهیختگان، کارگران، معملمان و مسئولین اجرایی استان است.

رئیس‌جمهور افزود: در سال گذشته صادرات استان به خارج از کشور ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در بخش ترانزیت کالا از این استان در سال گذشته ۱۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است. تراز بازرگانی ۲۲ درصد رشد داشته است. این به معنای آن است که این استان، استانی است که در مسیر حرکت اقتصادی و رشد و تعالی در مسیر کمال خود در حال حرکت است.  

روحانی افزود: استان خراسان رضوی قطب گردشگری کشور با ۳۰ میلیون زائری است که در سال گذشته به زیارت آستان قدس مولا علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع)  شرفیاب شده‌اند که این استان و ایران اسلامی ما هر چه که دارد از برکت مولایمان علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) است.  

رئیس جمهور تصریح کرد: این استان قطب کشاورزی است و من بسیار خوشحالم که در زمینه کشاورزی در این استان در مورد سامانه‌های نوین آبیاری قدم‌های بسیار ارزشمندی برداشته شده است. در طول دولت‌های گذشته بعد از انقلاب تا اول سال ۹۲ کل طرح‌هایی که مربوط به سامانه نوین آبیاری است ۱۱۰ هزار هکتار بوده است.  

در طول این ۴ سال گذشته بیش از ۵۶ هزار هکتار مجهز به سامانه نوین آبیاری شده است. این به معنای قدم ارزشمند بخش کشاورزی، کشاورزان و بخش خصوصی این جامعه است که در این مسیر کم آبی کشور حرکت بسیار ارزشمندی است که انجام داده‌اند.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: در این استان ۶۸۰۰ رشته قنات وجود دارد طول این قنات ۴ هزار کیلومتر است، تصمیم بر این بوده است که این قنات‌ها احیا و بازسازی شود و طراحی بر این بوده است که حدود ۲ هزار کیلومتر آن احیا شود از این ۲ هزار کیلومتر بخش بزرگی اجرا شده و بخش دیگر در سال‌های پیش‌رو اجرا و عملیاتی خواهد شد.  

وی در مورد انتقال آب توسط لوله در این استان بیان داشت: قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده در سفر قبل آنچه که قول داده شده ۷۵ درصد آن اجرا شده است که بقیه ۲۵ درصد هم اجرا خواهد شد و در سال‌های پیش‌رو ۵۰۰ کیلومتر دیگر لوله‌گذاری انجام خواهد شد. این به معنای آن است که دولت توجه خاصی به مشکل کم‌آبی در این استان دارد. امسال بارش استان نسبت به سال گذشته چیزی حدود ۵۰ درصد کاهش دارد و ما باید از این طریق مشکل آب را جبران کنیم. استانی که قطب مهم کشاورزی است خوشبختانه در سال گذشته در محصولات کشاورزی پیشگام و پیشقدم بوده است و تحرک بسیار خوبی در سال گذشته داشته است.  

روحانی بیان داشت: این استان قطب صنعتی کشور به ویژه قطب فولاد ایران است در بخش‌های مختلف فولاد تحرکات بسیار خوبی در سبزوار، نیشابور، سنگان و خواف انجام شده است. این که این استان توان بیش از ۱۳ میلیون تن کنسانتره و بیش از ۱۲ میلیون تن ظرفیت گندله دارد معنی‌اش این است که خراسان رضوی قطب مهمی برای صنعت استراتژیک کشور و معادن کشور یعنی سنگ آهن و فولاد است. دولت مصمم است در همه این زمینه‌ها در دولت دوازدهم تلاش خود را برای پیشرفت این استان ادامه دهد.  

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: مردم استان خراسان رضوی مردمی سخت‌کوش، پرتلاش، باایمان هستند و مردم سبزوار مردم دیار سربداران و سرزمین کار و تلاش است. من با تشکر از مسئولین استان، استاندار، فرماندار، نمایندگان محترم استان و شهرستان به مردم عزیز سبزوار قول می‌دهم همه پروژه‌هایی که مورد تعهد دولت است از تکمیل خط راه‌آهن تهران به سبزوار گرفته تا تکمیل بیمارستان حشمتیه، تا تکمیل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری به همه تعهدات خودش در زمینه علم و دانش و بهداشت و درمان و پزشکی و عمران شهری و روستایی و همچنین در زمینه ارتباطات و میادین قدم‌های ارزشمند خودش را با کمک شما مردم بردارد.

روحانی ادامه داد: بنای ما از سال ۹۲ این بود که با ایران هراسی که به دروغ آمریکا و صهیونیست‌ها در دنیا ترویج کرده بودند مبارزه کنیم و به مردم دنیا بگوییم ملّت ایران صلح طلب است. ما از سال ۹۲ همه با هم تلاش کردیم که سیاست خارجی‌مان را با هزینه کمتر امّا با عزّت و سربلندی به پیش ببریم.

وی با بیان اینکه ما می‌خواستیم به مردم دنیا بگوییم تحریم هسته‌ای علیه ایران کاری اشتباه و غلط بوده و دنیا به‌ویژه قدرت‌ها، باید از این طرح نادرست خود عقب‌نشینی کند خاطرنشان کرد: خواستیم به دنیا بگوییم همانطور که رزمندگان ما در میدان دفاع مقدس پیروز هستند، دیپلمات‌های ما هم با بهترین توانمندی و با هنرمندانه ترین و منطقی ترین سخنان می‌توانند پای میز مذاکره در برابر قدرت‌های بزرگ سخن بگویند، و منطق خود را به کرسی بنشانند  و این کار را دیپلمات‌های سرافراز ما توانستند انجام دهند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: از آذر سال ۹۲ اوّلین قدم تحریم را برداشتیم. اوّلین قدم تحریم یعنی تحریم در پتروشیمی، مسئله خودروسازی، مسئله فلزات گران‌بها تحریماتی بود که از قبل ۹۰ شروع شده بود و در آذر ۹۲ بخشی از این تحریم‌ها را به حول و قوه الهی شکاندیم.

وی با بیان اینکه بخش دیگر تحریم را ما در سال ۹۴ با توافق نهایی با ۶ قدرت بزرگ برداشتیم اظهار داشت: یعنی فروش نفت ما دو برابر شد، مبادلات بانکی ما کم و بیش با دنیا آغار شد، بیمه ما شرایط عادی خود را پیدا کرد، صادرات و واردات ما در مسیر درست قرار گرفت؛ علی رغم اینکه آمریکایی‌ها متأسفانه در همه مراحل به تعهدات خود درست عمل نکرده و کارشکنی کردند.

وی ادامه داد: در طول این مدت به تعهداتی که به دنیا داده بودیم عمل کردیم. امروز بعد از ۵ سال الان ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید شما مردم غیور و بزرگ مطلع باشید. این آقایی که جدیداً به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا سخنان خود را از ۱۵ ماه پیش شروع کرده یعنی آقای ترامپ، مرتب می‌گوید برجام بدترین توافقی بوده که آمریکا امضاء کرده و فقط به نفع ایران است. می‌گوید به ضرر آمریکا بوده و آمریکایی‌ها و دولت قبلی دچار اشتباه شده‌اند و ایران سر ما را کلاه گذاشته است.

روحانی اضافه کرد: حرف‌های این آقا که منطقی نیست و ما سر کسی کلاه نگذاشتیم و در مذاکرات با منطق حرف زدیم و به توافقی رسیدیم که سازمان ملل متحد هم آن را تصویب کرده.

روحانی ادامه داد: در طول این چهار سال و نیم، مردم جهان به ایران بزرگ به عنوان یک قدرت بالیدند و افتخار کردند. هیچ کس در دنیا نیست که بگوید کار ما و قدم ما اشتباه بوده است.

وی افزود: فقط یک کشور، یک کشور کوچک و یک رژیم هستند که می‌گویند برجام اشتباه بوده است. بقیه دنیا می‌گویند درست بوده. یک کشور آمریکاست، یکی هم رژیم منحوس صهیونیستی یعنی اسرائیل و سوم عربستان.  

روحانی در واکنش به شعارهای حضّار اظهار داشت: من از رهبری معظّم انقلاب، از نیروهای مسلّح و از همه تشکر می‌کنم که دست به دست هم دادیم تا به اینجا رسیدیم.

وی ادامه داد: اگر کاری کردیم که آمریکایی‌ها البته با ناحق می‌گویند ما شکست خوردیم و سرمان کلاه رفته، و اگر قدمی برداشتیم با کمک مردم و با وحدت و اتحاد بوده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز، آمریکایی‌ها نسبت به برجام ممکن است چند طرح را مد نظر داشته باشند، تصریح کرد: آن‌ها ممکن است یا از برجام خارج شوند یا به آن لطمه زنند و یا اینکه راه اروپا و بقیه از آمریکا کاملاً جدا شود.

وی تصریح کرد: من به شما عرض می‌کنم که آمریکا در برابر ملّت ایران، کاری از پیش نخواهد برد. آمریکا طول ۴۰ سال گذشته همیشه علیه ملّت ما فتنه کرده است، امّا هیچگاه در برابر عظمت نظام و ملّت ما موفقیت به دست نیاورده است. این بار هم باز خطا و اشتباه می‌کند. راهی را که در برجام طی کرده، اگر بخواهد از برجام خارج شود به زودی خواهد دید که پشیمانی تاریخی برای او به دنبال خواهد داشت.

روحانی با بیان اینکه از چند ماه پیش تمام دستورات لازم به بخش‌های اجرایی کشور داده شده است تصریح کرد: به سازمان انرژی اتمی دستورات لازم ابلاغ شده و من چند روز پیش باز هم با مسئولین ارشد این سازمان راجع به برنامه‌های آینده صحبت کردم.

وی ادامه داد: مسیر ما کاملاً روشن است. بخش اقتصادی دستورات لازم را اخذ کرده است. اینکه می‌بینید طرح جدیدی برای ساماندهی ارز طراحی کردیم، بر این مبنا بود که آمریکا بفهمد هر توطئه‌ای بخواهد اجرا کند مردم ما باید خیالشان راحت باشد.

روحانی افزود: برای آنچه واردات مورد نیاز است و برای آنچه تولید و خدمات مورد نیاز است، دولت با قدرت ارز را با همان قیمتی که اعلام کرده در اختیار واردکنندگان و کارآفرینان قرار خواهد داد. هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ طبق پیش‌بینی‌های ما ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی و غیرنفتی خواهیم داشت، اظهار داشت: مخارج ما در کل از ۷۰ میلیارد دلار بیشتر نیست؛ بنابراین ما مشکلی به نام ارز برای سال ۹۷ و برای اداره کشور نخواهیم داشت.

رئیس‌جمهور ادامه داد: تبلیغات آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها،  نسبت به این ملّت بزرگ و غیور که در تمام مقاطع بزرگ و حساس ایستادگی کردند،  سراسر واهی و دروغ است؛ نه از شما ترسی دارند و نه از شما می‌ترسند. این ملّت بزرگ با مسئولین و با رهبری فرهیخته کشور، به پیشرفت و توسعه ادامه خواهد داد.

وی وجود وحدت و اتحاد در بین جامعه را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: امروز دیگر جناح راست و چپ، اصولگرا و اصلاح طلب و اعتدالی همه با هم هستیم، همه دست به دست هم داده‌ایم. ترامپ باید بداند ملّت ما متحد است. رژیم صهیونیستی باید بداند ملّت ما متحد است.  

روحانی خطاب به آمریکا و اروپایی‌ها اظهار داشت: ملّت ما به عهد خودش وفادار است، امّا به صراحت به همه دنیا، اروپا، آمریکا، غرب و شرق می‌گوید راجع به سلاح و دفاع کشورمان با کسی مذاکره نخواهیم کرد. هر مقدار سلاح و موشک مورد نیاز کشور باشد می‌سازیم و انبار می‌کنیم. به کسی ربطی ندارد که ملّت ایران برای دفاع خود چه تصمیمی را اتخاذ کرده است. ما راجع به دقّت و بنیه دفاعی با کسی مذاکره نخواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: مسأله دوم، مسأله منطقه است ما می‌خواهیم با دنیا حرف بزنیم تا منطقه ما امن باشد. ما با ترکیه و روسیه راجع به سوریه در حال مذاکره هستیم. ما با کشورهای مختلف درباره یمن در حال مذاکره هستیم اما باید به دنیا بگوییم ما با تروریسم در هر کجای این منطقه باشد مبارزه خواهیم کرد.  

وی بیان داشت: ما نمی‌گذاریم شما هر روز بخواهید در این منطقه یک داعش دیگر درست کنید و با ملت‌های منطقه بجنگید، ما صلح و ثبات منطقه را می‌خواهیم، ما به دنیا می‌گوییم اهل جنگ و تنش نیستیم اما اهل دفاع هستیم و قاطعانه از منافع‌مان حمایت می‌کنیم و در برابر هر توطئه‌ای می‌ایستیم.  

رئیس جمهور خطاب به مردم ایران، خراسان و سبزوار، گفت: بدانیم هفته آینده در زندگی‌ ما تغییری نخواهد کرد هر تصمیمی که ترامپ بگیرد ما در برابر او طرح و برنامه داریم و مقاومت خواهیم کرد. ملت ما ملت آزاد، غیور و مقاوم است و دشمنان ما به حول و قوه الهی کید آنها در تذلیل خواهد بود.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.