اهواز- قصه ساماندهی سد معبرها و به خصوص بازارچه ها در اهواز، سر درازی دارد که تا کنون ختم به خیر شدن هیچ کدام، دفتر این حکایت را نبسته.

قصه  پرغصه نابسامانی بازارچه های محلی

قدس آنلاین- گروه استانها- مریم کروشاوی؛ از بس برای سروسامان دادن به موتورهای محرک بازار و اقتصاد استان، حالا در هر سایز و ابعادی که باشند، آستین بالا نزدیم،  که حالا کاسه  چه کنم، چه کنم را دست متولیان امر داده است، که از جمله آن ها بازارچه روز جمعه اهواز است که ترافیکی در حد پایتخت را بر کف خیابان ریخته و مقوله ای نامتعارف را میان فروشنده ها، مسافرکش ها و مردم عادی سرنشین ماشین های شخصی ایجاد می کند. اکثرا مردم شهرستان کارون با این معضل درگیر هستند زیرا در ابتدای ورودی شهر اهواز و از سمت خروجی شهرستان کارون، نابسامانی های این بازارچه به ذوق می زند. پیش تر از این  بازارچه روز جمعه که جنب قبرستان بهشت آباد قرار دارد،  داخل یک خیابان دایر بود و فروشنده ها مشغول به فروش خود می شدند. اما اخیرا تا کف جاده آمدن بساط فروشنده ها،  باعث شده که صدای مردم از سر کلافگی و ماندن در ترافیک سرسام آور، به آسمان برود.

بازارچه ای که ماشین ها را در ترافیک گره می زند

از صحت این موضوع که اجناس این بازارچه بعضا نصف قیمت بازار هستند و کمک شایانی به سبد خرید مردم می کند نمی توان گذشت اما از جهتی دیگر نیز  نباید از حق بگذریم که در این حالت،  بیماران اورژانسی در خیل عظیم ماشین های گره خورده در ترافیک، چه باید بکنند؟ بدتر از آن این است که دریای پس مانده های خوراک مردم در آن روز، ظروف پلاستیکی یکبار مصرف وکیسه های خریدی که آسفالت خاکستری رنگ را، بعد از اتمام یک نیم روز فروش، سفید پوش می کند را چه کسی جز قامت های خمیده رفتگران پاسخگو خواهد بود؟    

عدم امنیت در خرید، مشکل بزرگ بازارچه هاست

مشتری های این بازارچه ها به همان میزان که از قیمت های پایین کالاهای آن رضایت دارند از نابسامانی های موجود در جمعه بازار نیز ناراضی هستند.

 سمیه حزابی زاده در این باره می گوید: ترافیک سرسام آوری که این بازار جمعه ایجاد کرده باعث شده که فقط راهی کوچک در حد یک ماشین بتواند تردد کند. از طرفی دیگر فضای تردد مردم به علت شلوغی، آنقدر کم است که خیلی مواقع این موضوع باعث ایجاد درگیری بین فروشنده ها و مشتریان می شود. در پی آن امنیت خرید و تردد از بین می برد و نمی توان با خیال راحت خرید کرد زیرا مدام باید کیف خود را دو دستی بچسبید.

او با بیان اینکه این بازارچه، مزاحمی برای خانواده هایی است که روز جمعه ها قصد تفریح دارند و ترافیک مانع از آن می شود، می گوید: بعد از هر جمعه ای که این بازارچه برگزار می شود، باقی مانده مواد غذایی یا پلاستیک ها باهم ادغام می شوند و بوی نامطبوعی آن قسمت از منطقه را می گیرد. خیلی خوب می شد اگر هرچه سریعتر فکری برای ساماندهی آن شود، هرچند که راه اکتساب رزق مردم و راه خرید با هزینه کم مردم است، اما نباید مشکلات ایجاد شده آن را نادیده بگیریم، باید این بازارچه به مکانی غیر انتقال داده شود.

ساماندهی بازارچه ها، قیمت اجناس را بالا می برد

اما در این میان فروشنده های این بازار، حرف حساب دیگری را از مشکلات احتمالی خود، بعد از ساماندهی بازارچه روز جمعه مطرح می کنند، که یکی از آن ها می گوید: اکثر انتقاد هایی که مردم نسبت به جمعه بازار دارند و می خواهند که این بازارچه ساماندهی شود، به دلیل ایجاد ترافیک است، اما این ساماندهی برای فروشنده ها مشکلات مالی ایجاد میکند. بی شک برای اجاره یک مکان در بازارچه دولتی و نظارت شده، باید هزینه های آب و برق و هزینه مکان را پرداخت کنیم، که در این صورت مجبور به بالا بردن قیمت اجناس برای سود دهی و جبران دیگر هزینه ها می شویم. با این وجود سودی عاید ما، خریدارها و جمعه بازار نمی شود؛ حتی ممکن است به همین دلیل، اکثر فروشنده ها مکان خود را به بازارچه ساماندهی شده انتقال ندهند.

حمید معتمدی عنوان می کند: حال که تمام بازار را لباس های ارزان چینی پر کرده اند و مردم به دلیل قدرت خرید پایین رو به چنین خریدهایی آوردند، حتی ما مغازه دارها نیز در روزهای جمعه به امید فروش بیشتر راهی جمعه بازار می شویم. سری های قبل نزدیک به جاده نبودیم اما اکنون که اصلاح هندسی جاده ها تغییر و فضا را بسته تر کرده اند و همچنین افزایش تعداد فروشنده ها، باعث شده تا بساط فروشنده ها  تا سر جاده برسد. از طرفی شهرداری نیز مکانی برای جمع آوری زباله ها در اختیار ما قرار نداده است و باید وضعیت ناسالم بهداشتی را تحمل کنیم.

ساماندهی بازارچه ها به زودی خبری می شود

علیرضا عالی پور معاون خدمات شهری، شهرداری کلانشهر اهواز در رابطه با نحوه رسیدگی به این معضل می گوید: این فروشنده ها در منطقه ۸ کنار دیوار مجاور بهشت آباد و کوی مهدیس است  که قرار شد در آنجا یک فضا در اختیارشان قرار دهیم تا بازارچه ساماندهی شود  که ما در مراحل عقد قرارداد این پروژه هستیم و به زودی اجرایی کردن آن را خبری خواهیم کرد. زیرا ساماندهی بازارچه ها و سد معبرها در اولویت کاری ما برای سال جاری قرار دارد.

خلا وجود ناظران و بی نظمی در بساط های دل بخواهی

یک فعال محیط زیست با بیان اینکه فروشنده های جمعه بازارها و افرادی از این دست، ضمن تعهد نداشتن به جمع آوری زباله های خود که حین فروش اجناس خود تولید می کنند  مالیاتی نیز پرداخت نمی کنند، خاطر نشان می کند: نظمی در سیستم فروشنده های این نوع بازارچه ها نمی توان دید، که این امر منجر به سد معبر می شود، آلودگی های ایجاد شده بعد از فروش در بازارچه ها اجتناب ناپذیر است و در نهایت  بعد از پایان روز با انبوهی از زباله در محل مواجه می شویم. جدای از آن، بخاطر رقابت در میزان فروش، آلودگی صوتی توسط فروشنده ها نیز ایجاد و همین امر باعث  زشتی بازار و آزار مردم می شود.

شبنم قنواتی می افزاید: در ایتالیا برای چنین بازارهایی ساماندهی شده، با ارائه مجوز به فروشنده ها دایر می شود که در هر نوبت یک گروه خاصی از فروشنده ها اجازه فروش داشتند و آن افراد با مجوز و شناسنامه فروشی که داشتند در آن محل شناخته شده بودند. همچنین فعالیت های این فروشنده ها کاملا تحت نظارت بود و بعد از اتمام  فروشندگی در نوبت مقرر خود، ناظر بر عدم ایجاد آلودگی آنان نظارت می کرد. اما در  بازارهای ما چنین ساماندهی وجود ندارد، هرکسی می تواند با هرجنسی و به قیمت دلخواه بساط کند و هیچ ناظری بر شیوه فعالیت آن ها وجود ندارد، این بی نظمی ها علاوه بر هرج و مرج های شهری می تواند منجر به کاهش جذب گردشگر شود.

مشکلات کوچک هم، حریف می طلبند

قصه ساماندهی سد معبرها و به خصوص بازارچه ها در اهواز، سر درازی دارد که تا کنون ختم به خیر شدن هیچ کدام، دفتر این حکایت را نبسته. ساماندهی این بازارچه ها همان مشکل را دارا هستند و عدم ساماندهی آن ها همانا؛ حال ما می مانیم و خروار، خروار مشکلات نرم و ریزی که، کم کم رشد می کنند تا روزی توانایی حریف آن ها شدن را، نداشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.