قدس آنلاین- محمود مصدق: پروژه احداث زیر گذر غیر همسطح بزرگراه‌های جلال آل‌احمد و شهید چمران، یا همان زیر گذر گیشا هنوز از خواب زمستانی بیدار نشده است.

طرح احداث  زیر گذر «گیشا» در خواب زمستانی

این پروژه که در اواخر سال ۹۵ و به هنگام مدیریت محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران، با هدف جمع‌آوری پل گیشا  به دلیل اتمام تاریخ مصرف آن و همچنین ساماندهی  بخشی از بار ترافیکی محله گیشا(نصر) واقع درمناطق ۶ و ۲ کلید خورده است و به گفته علیرضا جاوید معاون فنی عمرانی وقت شهرداری قرار بوده تا پایان نیمه نخست سال بعد یعنی سال ۹۶ به بهره برداری برسد اما مثل خیلی از پروژه‌های عمرانی  دیگر دچار تنگناهای مالی  شده  و به حالت  تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده است.

پیروز حناچی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به این که علت اصلی توقف پروژه احداث زیر گذر گیشا تأمین نشدن منابع مالی است، می‌گوید: این پروژه تا حدودی پیشرفت داشته اما برای تکمیل آن به ۲۸ میلیارد تومان‌ اعتبار نیاز است که اگر تأمین نشود باید روش خود را در تکمیل پروژه تغییر دهیم.

 این اظهارات به خوبی نشان می‌دهد که حالا حالاها امیدی به تکمیل پروژه یاد شده نیست ومردم و کسبه محل همچنان باید  با دردسرهای آن دست و پنجه نرم کنند.

محمد  راننده تاکسی خط گیشا – انقلاب در این باره می‌گوید: خطوط بالا و پائین پل گیشا قبلاٌ هم دارای ترافیک بوده اما پس از اجرای طرح زیرگذر، بار ترافیکی آنها بسیار سنگین‌تر شده است که این خود باعث اتلاف وقت شهروندان، هدر رفت بیشتر سوخت،   بالا رفتن استهلاک خودروها و کلافگی رانندگان می‌شود.

یکی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که خود را پویا معرفی می‌کند هم از مخاطرات تردد از پیاده‌روهای پل گیشا(نصر) می‌گوید و می‌افزاید:عبور از این محدوده هیچ وقت خالی از ترس و دلهره نبوده است اما الان  با توجه به تغییراتی که در دسترسی‌ها ایجاد شده وضعیت کمی ‌ترسناک تر شده است.

وی اجرای پروژه زیرگذر گیشا را مفید ارزیابی می‌کند و می‌گوید:  برای این پروژه تابلوی روزشمار بهره برداری نصب نشده است با این وجود  بعید می‌دانم حتی تا پایان سال جاری تکمیل شود اما با توجه به سه باند بودن هرمسیر زیرگذر بار ترافیکی تقاطع بزرگراه شهید چمران با بزرگراه جلال آل‌احمد کاهش می‌یابد البته به این شرط که پل آزمایش هم جمع و به زیر گذر تبدیل شود در غیر این صورت  فقط بار ترافیکی از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل می‌شود.    

پس از  صحبت‌های این دانشجو به سراغ کسبه محله گیشا می‌روم. صاحب یک آب میوه فروشی که سن و سالی از او گذشته است، با انتقاد از طولانی شدن اجرای پروژه یاد شده می‌گوید: این موضوع  روی کسب و کار اهالی اینجا تاثیر گذاشته و درآمد آنان را کاهش داده است. به همین دلیل چند بار جمع شدیم و نامه نوشتیم و از شهرداری خواستیم حداقل ایرانیت‌هایی را که برای حصار کارگاه نصب کرده اند، جمع کنند تا فروشگاه‌ها  دیده شوند.   با این وجود هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته است. یعنی یکبار ایرانیت‌ها را جمع کردند اما بعد از مدتی دوباره آنها را نصب کردند.

وی نیز امید چندانی به تکمیل پروژه تا پایان امسال ندارد و می‌افزاید: مسئولین شهرداری می‌گویند بودجه  ندارند اما به نظرم مشکل کمبود بودجه نیست بلکه بحث اولویت‌ها ونحوه تخصیص منابع است یعنی اگر این پروژه که به نظر می‌رسد بار ترافیکی مهمترین گلوگاه غرب پایتخت را ساماندهی کند برای مدیران شهرداری از اهمیت کافی برخوردار بود لنگ بودجه نمی‌شد.

به دنبال اظهارات مرد میوه فروش خودم را به کارگاه پروژه که محصور در ایرانیت‌های آبی رنگ شده  است، می‌رسانم.

در داخل کارگاه خبری از فعالیت کارگران نیست  فقط سه جوان در کیوسک نگهبانی نشسته اند و همه جا را زیر نظر دارند. یکی از آن‌ها که مایل به معرفی خود نیست اما به نظر  تحصیلات دانشگاهی دارد،  می‌گوید: از حدود شش ماه پیش اجرای پروژه  زیر گذر گیشا  متوقف شده است که دلیلش هم عدم پرداخت مطالبات شرکت پیمانکار پروژه توسط شهرداری  است.این زیرگذر مشکل گلوگاه بودن پل گیشا را حل می‌کند ولی از هم اکنون می‌توان حدس زد که آن حجم ترافیک به قسمت‌های جلوتر پل منتقل خواهدشد. مثلا به سمت شرق ترافیک محدوده میدان گلها افزایش خواهد یافت. به سمت غرب هم ترافیک پل آزمایش و سه‌راه آریافر افزایش خواهد یافت.

گفتنی است بر اساس گزارش پایگاه خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران با بهره‌برداری از پروژه احداث زیرگذر کوی نصر که عملیات اجرایی آن حدود ۳۵ درصد پیشرفت کرده است، یک مسیر زیرگذر با ۳ خط عبوری در هر یک از باندهای شمالی و جنوبی، ترافیک سنگین تقاطع بزرگراه‌های شهید چمران و جلال آل احمد را ساماندهی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.