قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: بزودی نخستین مجموعه عکس منتشر شده توسط واحد شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی سبزوارکه روایت‌گر مراسم تشییع و تکریم شهدای این شهر و آبادی‌های اطراف آن است رونمایی می شود.

«شهید آورده اند» بزودی رونمایی می‌شود

اسماعیل هاشم‌آبادی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی ضمن اشاره به چگونگی چاپ این کتاب مصوردر گفتگوی اختصاصی به قدس آنلاین گفت: با توجه به اینکه سی سال از دفاع مقدس و چهل سال از انقلاب گذشته است اما متاسفانه هنوز تصاویر و اسناد انقلابیون و رزمندگان به صورت مطلوب جمع‌آوری و ثبت نشده است.

به همین منظور دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با اجرای طرح «آلبوم‌های ناطق» در جهت جلوگیری از روند پرشتاب از بین رفتن اسناد و تصاویر انقلاب و دفاع مقدس در دستور کار قرار داده است. که انتشار این کتاب بخشی از پروژه البوم‌های ناطق است که پروژه‌ای است در جهت جمع اوری اسناد مرتبط با انقلاب و جنگ است.

 هاشم‌آبادی گفت: از مجموعه ده‌ها هزار قطعه تصویر جمع‌آوری شده طی فعالیت دو سالۀ پروژه آلبوم‌های ناطق سبزوار، دو هزار عکس با موضوع تشییع و مراسم شهدا شناسایی گردیده که از آن میان ۲۰۰ قطعه عکس طی یک سال و نیم برای انتشار در کتاب «شهید آوردند» گلچین و گرد آوری شده است که این عکس‌ها شامل شهدای دفاع مقدس در شهر سبزوار و برخی آبادی‌های اطراف آن است که از زمان راهپیماهی‌های قبل از انقلاب در این شهر شروع و تا انتهای جنگ تمام مراسم‌های مرتبط با شهدا را در این شهرروایت می‌کند.

این پژوهشگر تاریخ شفاهی با بیان اینکه کتاب «شهید آوردند» روایتی تصویری از مراسم تشییع و بزرگداشت شهدای سبزوار طی سال‌های انقلاب و جنگ است، افزود: مقاله تفصیلی ضمیمه این اثر به موشکافی بخشی از قابلیت‌های نظری، هنری و رسانه‌ای این مجموعه خاطره‌انگیز پرداخته است.

که ما در این مجموعه تلاش کرده‌ایم گوشه‌ای از حضور مردم در مراسم تشییع، خاکسپاری و میثاق با شهیدان، نماز بر پیکر مطهر شهدا، تدفین، زیارت مزار، پدران و مادران، فرزندان و همسران شهدا را نمایش دهیم. آثار هنری در موضوع شهدا مانند نقاشی چهرۀ شهید، کلیشه‌ها، دیوارنوشته‌ها، گروه سرود شاهد، جزئیات تشییع شهدا مانند دسته گل شهید، حجله‌ها، جعبه آینه‌ها و مراسم مختلف مانند شام غریبان، یادواره‌ها، دیدار و سرکشی از خانواده‌های شهدا را در این آلبوم ناطق جای داده‌ایم تا از این طریق این نکته را یاد آوری کنیم که جنگ تنها فقط در غرب و جنوب نبوده است و درواقع همه ایران درگیر این قضیه بوده است.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی سبزوار اضافه کرد:یکی از نکات قابل توجه این کتاب حضور عکسهایی است که نه به صورت حرفه‌ای که به صورت کاملا آماتور و در واقع مردمی تهیه و ثبت شده است و عکسهای این کتاب همه از البوم‌های شخصی افراد گفته و به چاپ رسیده است اتفاقی که کمتر رخ داده است و از این نظر نقش مردم در این کتاب خیلی پر رنگ است

«شهید آورده اند» به همت محمد کیخسروی در ۵۰۰ نسخه و در ۳۰۰ صفحه تمام رنگی با حمایت و همراهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی گرد آوری و راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.