قدس آنلاین/ نازلی مروت: یک جامعه شناس دین گفت: عدم اعتماد مردم به مسئولین خواست دشمن است. حجت الاسلام دکتر محمد مهدی بهداورند با اشاره به نظر سنجی اعلام شده توسط «ایسپا» که از عدم اعتماد 55 درصدی مردم به اظهارات دولتمردان خبر می‌دهد، افزود: متاسفانه امروزه رفتارهای نابهنجاری از زمامداران و مسئولین می بینیم که موجب عدم اعتماد مردم به حاکمان می شود. وقتی اخباری از اختلاس افراد وابسته به زمامداران مانند بابک زنجانی، زندگی اشرافی و لاکچری مسئولان و حقوق‌های نجومی به گوش مردم می‌رسد نمی‌توان انتظار داشت که اعتماد کامل بین مردم و حکومتداران برقرار باشد.

عدم اعتماد مردم به مسئولین خواست دشمن است/ برخی مسئولان با نمایش زندگی اشرافی مردم را دلسرد کرده‌اند

بهداروند به گسترش فضای رسانه‌ای در دوران کنونی اشاره کرد و گفت: دولتمردان باید بدانند که دیگر مانند سی سال پیش نیست که یک رسانه باشد و مردم از همان یک کانال به اخبار دسترسی پیدا کنند، وجود شبکه‌ها و ابزارهای رسانه‌ای جدید این فرصت را مردم داده است که دسترسی بیشتری به اخبار، تحلیل ها و اتفاقات داشته باشند و از دولتمردان بخواهند که درباره عملکرد خود اخبار شفافا در اختیار آنها قرار دهند.

وی با تآکید براینکه عدم اعتماد مردم به مسئولین خواست دشمن است، گفت: رهبر معظم انقلاب در فروردین 86 فرمودند«امروز هرکس که مردم را ناامید و آن‌ها را به خود و آینده بی‌اعتماد کند به دشمن کمک کرده است. نقشه دشمن بی‌اعتماد کردن مردم به نظام اسلامی است. بهداروند افزود: وقتی مدیری 250 میلیون حقوق دریافت می‌کند، دیگر اعتمادی بین مردم و این افرد به عنوان اعضای حاکمیت باقی نمی‌ماند.

این استاد دانشگاه با اشاره به ضعف دستگاه های نظارتی کشور ادامه داد: دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات باید نظارت دقیقی بر عملکرد اقتصادی زمامداران داشته باشند و به مردم پاسخ بدهند که چرا این اتفاقات رخ می‌دهد؟ اگر اطلاعی ندارند که وای برما! و اگر اطلاع دارند و مسکوت گذاشته‌اند که باز هم جای تأسف دارد.

چرا مردم به سلبریتی‌ها بیشتر از حاکمان اعتماد می کنند؟

 این جامعه شناس دین با اشاره به اتفاقات رخ داده در ماجرای زلزله کرمانشاه گفت: مسئولان از خود بپرسند که چرا مردم در زلزله سرپل ذهاب میلیاردها تومان به سلبریتی‌ها و ورزشکارانی مانند علی دایی یا خانم نرگس کلباسی واریز می‌کنند؟  این نشان می‌دهد که اعتماد مردم خدشه دار شده است و البته باید به این نکته اشاره کنم که این اتفاق یک مسأله فراجناحی است. آنچه مهم است این است که مردم از  مسئولان شفافیت می خواهند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رابطه مردم و زمامداران و حاکمان یک رابطه دو سویه است که بر محور شفقت، صداقت و مهربانی بنا نهاده شده، تصریح کرد: اگر در این رابطه دو سویه «اعتماد»خدشه دار شود، رابطه مردم و حاکمیت دچار گسل‌های جدی خواهد شد.

وی با اشاره به سخن امام خمینی که «مردم ولی نعمت حکومت هستند»، اظهار کرد: تأیید این فرموده امام، سخن رهبری است که اگر اعتماد مردم کمرنگ شود، مشارکت کم خواهد شد و نتیجه آن تزلزل مشروعیت نظام است. این محوری ترین رابطه بین مردم و حاکمیت است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرده اند.

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که بی‌اعتمادی مردم در برخوردهای روزمره با مردم کاملاً مشهود است، گفت: مشکلات مردم را باید از عامه مردم و در پیکره جامعه دید و شنید نه در جلسات هیأت دولت و پشت درهای بسته.

دکتر بهداروند با اشاره به اغتشاشات دی ماه اظهار کرد: آنچه از مشهد آغاز و به سراسر کشور سرایت کرد، با حضور مردم خاتمه پیدا کرد اما اگر مشارکت مردم کم شود دیگر چه اعتبار و مشروعیتی برای نظام باقی خواهد ماند؟

وی با بیان اینکه وقتی مردم می‌بییند که برخی از آقایان برای خرید فصل یا تفریحات خود به کشورهای اروپایی سفر می‌کنند، از نظام دلسرد می‌شوند، تأکید کرد: برای حفظ مردم در بدنه نظام، مسئولین باید دست از رفتارهای غلط، اشرافی گری و دور زدن قانون بردارند تا اعتماد مردم پابرجا بماند و گسل ایجاد شده از بین برود.

این جامعه شناس با تأکید براینکه با گفتن «ان شاءلله این اتفاق نمی افتد»، کاری از پیش نمی رود، گفت: خداوند پاسخ این وهم ما را می‌دهد که «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم»؛ یعنی وقتی در برابر نعمت خدا ناسپاسی کردید، خداوند نعمتش را از شما خواهد گرفت و اعتماد مردم بزرگترین نعمت و شالوده جمهوری اسلامی داده است.  

دین باوری مردم در مرز خطر

دکتر بهداروند در ادامه به آسیب‌هایی که عدم اعتماد مردم به حاکمان به باورهای مذهبی مردم وارد می‌کند نیز اشاره کرده و گفت: وقتی مشروعیت نظام زیر سؤال برود اولین ضربه به دین مردم وارد می شود زیرا جمهوری اسلامی با نام دین شکل گرفت.

وی در تشریح این نظر به بیان یک نقل تاریخی پرداخت و اظهار کرد: یکی از علما که به دلیل مشکل جسمی و بیماری قادر به روزه گرفتن نبوده، نقل می کرد که روزی یکی از متدینین من را در حال نوشیدن چای در ماه رمضان دید بلافاصله گفت اگر آن طرف خبری نیست به ماهم بگویید که روزه نگیریم! گفتم من بیماری معده دارم. بهداروند افزود: اگر اعتماد به بزرگان دینی کمرنگ شود اولین ضربه به دین‌داری و دین‌باوری مردم وارد می شود.

این استاد حوزه اظهار کرد: مردم به اعتبار اینکه انقلاب، اسلامی است وارد صحنه شدند و تا پای جان دفاع کردند. اما وقتی به دلیل‌های عینی مانند فامیل بازی، باند بازی، حقوق نجومی و ... اعتماد مردم از بین رفت، نگاه منفی به پرچمداران دین به رویگردانی از دین منجر می شود. بازهم تأکید می کنم در صورتی که رفتارهای حاکمان اصلاح نشود مشروعیت نظام و دین داری مردم به خطر می افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.