مجلس شورای اسلامی امروز بررسی سه لایحه مرتبط با اجرای معاهده FATF را در دستور کار قرار داد و نمایندگان مجلس بحث درباره اصلاح قانون مبارزه با پلوشویی را به عنوان اولین لایحه از این سه گانه، آغاز کردند. اما در میانه کار پس از آنکه مخالفت‌ها با محتوای این لایحه در صحن مجلس بالا گرفت، علی لاریجانی ادامه بررسی آنرا برای طرح سؤال از وزیر امور خارجه، به جلسه آتی مجلس موکول کرد.

ادامه رسیدگی به لایحه جنجالی اصلاح قانون مبارزه با پولشویی به سه شنبه موکول شد

قدس آنلاین/ مینا افرازه: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز مجلس بررسی کلیات لایحه مبارزه با پولشویی را آغاز کردند. این در حالی بود که سید عباس عراقچی  معاون وزیر امور خارجه و کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی برای دفاع از این لایحه و دو لایحه دیگر در مورد مبارزه با تأمین مالی تروریسم در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

حساسیت این لوایح به حدی بود که اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس پیش از آغاز جلسه علنی با تشکیل جلسه‌ای به بحث و رایزنی درباره این لوایح پیش از آغاز رسیدگی رسمی به آن در مجلس پرداختند تا به اجماعی در مورد این لوایح  و تغییرات آنها برسند. خبرها پیش از آغاز جلسه علنی مجلس حاکی از آن بود که اکثریت اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی با تصویب این لوایح مخالفت کرده‌اند.

در جلسه علنی مجلس برای بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، علی ادیانی به عنوان اولین مخالف این لوایح اظهار داشت: این لایحه دارای مشکلاتی است که کمیسیون حقوقی تلاش کرده آن را برطرف کند اما در ماده ۴ آن موضوع تشکیل شورای عالی مبارزه با پولشویی آمده است. این یعنی تشکیل شورایی کاملا حاکمیتی که قرار است از این به بعد همه امور زیر نظر دولتها باشد.

پس از ادیانی، کاظم دلخوش اباتری در موافقت با این تصویب و اجرای این لوایح، با بیان اینکه مبارزه با پولشویی در دستور کار همه دنیا قرار گرفته است، گفت: بسیاری از مفاسد اقتصادی از طریق شناسایی جریان‌های مالی و مبارزه با پولشویی قابل شناسایی هستند. ما در سال ۸۶ در  کمیسیون اقتصادی قانون پولشویی را تصویب کردیم. امروز مجددا اصلاح این قانون در مجلس مورد بررسی قرار گرفته است تا جرائم و روشهای جایگزین به جای روش های قدیمی باشد.

اما احمد سالک در مخالفت با این اظهارات، عنوان کرد که ما ۱۱ سال پیش قانون پولشویی را در مجلس تصویب کردیم. پس هیچ الزامی وجود نداشت که از خارج از کشور به ما دستور دهند که قانون پولشویی را تغییر دهیم.

سالک همچنین اشاره به تصویب توافق برجام در ۱۵ دقیقه داشت و گفت: نباید به استقلال کشور خدشه وارد شود؛ برجام را ظرف ۱۵ دقیقه تصویب کردیم. امروز نباید این اتفاق در مورد دو لایحه مبارزه با قانون پولشویی و مبارزه با تامین مالی  تروریسم بیفتد.

در ادامه جلسه علنی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به اظهارات سالک درباره تصویب ۱۵ دقیقه ای برجام واکنش نشان داد و عنوان کرد که برجام دو ماه در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ساعتها فراکسیونهای مختلف و دبیرخانه شورای امنیت روی آن بحث و بررسی کردند و ما در مجلس نتیجه را رای گیری کردیم لذا مدام روی آن مانور ندهید که ما مجبور شویم توضیح دهیم.

اما انتقادات سالک نسبت به عملکرد مجلس در رسیدگی به این لوایح به همین جا ختم نشد و خطاب به رئیس مجلس افزود: نباید اجازه دهیم استقلال ما ضربه خورد ما با تبادل مالی مشکل نداریم ولی بحثمان این است که چرا باید اظلاعات ما دست دشمن باشد.

 سالک در ادامه افزود: «مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم موازی یکدیگر هستند. سؤال ما این است که چرا شما عجله دارید این لوایح قبل از ۲۲ اردیبهشت که آمریکا می‌خواهد درباره برجام موضع گیری کند، تعیین تکلیف شود. اکنون مجلس در پیچ تاریخی حساس قرار دارد.»

طیبه سیاوشی نیز به عنوان یکی از موافقان این طرح تصویب این لایحه را موجب افزایش امنیت سرمایه‌گذاری و حضور سرمایه‌گذاران در کشور دانست.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان، تا اتمام جلسه علنی مجلس دو ساعت زمان باقی مانده بود اما رئیس مجلس با بیان اینکه باید سؤال از وزیر امور خارجه در صحن مورد بررسی قرار گیرد، بررسی این لایحه را متوقف کرد و گفت سه شنبه جلسه بعدی رسیدگی به  این موضوع است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.