زاهدان - بیش از ۴۰ درصد شهر زاهدان درگیر حاشیه نشینی است که ۴۳ درصد از جمعیت مردم زاهدان در مناطق حاشیه نشین زندگی می‌کنند.

 زاهدان شهر حاشیه نشین ها /۴۳ درصد مردم زاهدان بدون کمترین امکانات زندگی‌ می کنند

قدس آنلاین- گروه استان‌ها- الهه خشاوه: دو دهه خشکسالی در سیستان و بلوچستان باعث شده تا تعداد زیادی از روستاییان به امید یافتن زندگی بهتر به حاشیه شهرها خصوصا مرکز استان مهاجرت کنند این موضوع باعث شده که شهر زاهدان به عنوان یکی از حاشیه نشین ترین شهرهای کشور شناخته شود.

زاهدان مرکز سیستان‌ و بلوچستان است و بیش از ۴۰ درصد این شهر به عنوان مرکز استان و کلانشهر درگیر حاشیه نشینی است و قریب به ۴۳ درصد جمعیت زاهدان در حاشیه شهر زاهدان سکونت دارند.

مردم حاشیه شهر زاهدان از وجود زباله هایی که بوی بد آن تمام محیط را فرا گرفته و نخاله هایی که جز بی محلی چیزی نصیبشان نمی شود معترض هستند.

رحمت اله ریگی یکی از ساکنین بلوار کشاورز به خبرنگار ما می‌گوید: اکثر کوچه و خیابان های حاشیه شهر آسفالت نیست یا دارای آسفالت فرسوده است بارها مراجعه کرده ایم برای جمع آوری نخاله ها و آسفالت مناسب و گذاشتن سطل زباله تا از ریختن زباله و نخاله در گوشه و کنار خیابان ها جلوگیری شود اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است .

عارف ریگی نیز یکی دیگر از ساکنین گفت : سالهاست این رود درست شده اما فکری به حال نظافت این رود نشده زباله های ریخته شده در داخل این رود سبب ایجاد بوی بد زباله و جمع شدن حشرات موزی شده‌ است که درخواست داریم از مسئولان استان تا زودتر برای رفع این معضلات اقدام کنند.

معاون خدمات شهری شهر زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار ما می گوید: ۴۳ درصد از جمعیت مردم زاهدان در حاشیه زندگی می‌کنند.

امیر براهویی گفت: دلیل جمع آوری زباله و نخاله ها در حاشیه شهر زاهدان بویژه بلوار کشاورز عدم رعایت مردم است که با برنامه ریزی انجام شده با شهرداری ها ، معتمدین و ریش سفیدان قرار شد طی دو هفته آینده پاکسازی در حاشیه شهر زاهدان انجام گیرد.

وی با اشاره بر نخاله های ساختمانی موجود در حاشیه شهر، عنوان کرد: اکثر ساکنین حاشیه شهر زاهدان به دنبال نوسازی منزل مسکونی خود نبوده و چنانچه تعمیرات جزیی انجام می دهند نخاله زیادی برای انتقال به محل دفن نخاله ها ندارند و این سبب رها سازی نخاله ها در گوشه و کنار خیابان ها و ایجاد فضایی نامطلوب می‌شود.

وی می افزاید: شرکت های خدماتی طبق قرارداد موظفند تا روزانه نخاله هایی که حجم کمتری را در کنار خیابان در برمی‌گیرد جمع آوری کنند.

براهویی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص زمان بندی جمع آوری نخاله ها در سطح شهر بویژه حاشیه شهر گفت: در حال حاضر روزهای پنجشنبه تمامی ماشین آلات عمرانی شهرداری زاهدان بمنظور نخاله زدایی از سطح معابر فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه کشاورز ۸ در طرح تفصیلی جدید وارد حوزه قانونی شهر شده است و خدمات دریافت می‌کند ، تصریح کرد: کشاورز ۸ به این دلیل که در گذشته مسکونی نبوده و مردم بطور غیر قانونی اقدام به دفن نخاله ها می‌کردند که این مسئله سبب شده تا امروز شاهد حجم عظیمی از نخاله در این منطقه باشیم.

براهویی بیان کرد: مناطق بلوار کشاورز و شیرآباد بطور ویژه در راستای طرح ستاد بازآفرینی قرار دارند.

وی از برگزاری بزرگترین مانور خدمات شهری شهر زاهدان در روز یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۷ در بلوار فرودگاه زاهدان خبر داد و افزود: این مانور متشکل از تمام ماشین های خدمات شهری شهر زاهدان از خاورهای حمل زباله ، ماشین های مکانیزه پرس ، ماشین های رفت و رو مکانیزه ، لودر و کمپرسی و ماشین های آب پاش و تانکر در موقعیت بلوار فرودگاه با حضور مسئولان استانی برگزار می‌شود که برنامه کاری برای بیش از ۱۰۰ دستگاه با هدف پاکسازی جهادی در مناطق بلوار کشاورز، خیابان تیربخش، مجدیه ، باقری و آزادی پیش بینی شده است تا پس از پاکسازی کارگر مستقر شود و روزانه به نظافت این مناطق بپردازد.

معاون خدمات شهری شهر زاهدان خاطرنشان کرد: بحث نخاله در شهر زاهدان به بحرانی تبدیل شده است و برطرف کردن این بحران عزم و اراده استانی را می‌طلبد که خوشبختانه با حضور ماشین آلات حمل نخاله ، تا حدودی مدیریت شده است.

براهویی گفت: در دی ماه سال گذشته ۶۰۰ مخزن زباله برای شهر زاهدان خریداری و جای گذاری شده است و اکنون نیز خرید ۱۰۰۰ سطل زباله را در دستور کار داریم که طی یک ماه آینده در سطح شهر نصب می‌شود و این امر می‌تواند نقش مهمی در زیباسازی محیطی بدون زباله داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص کمبود فضای سبز در حاشیه شهر زاهدان خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله فضای سبز در حاشیه شهر زاهدان آبیاری و نگهداری است که در بحث آب خوشبختانه ظرفیت خیلی خوبی با استفاده از آب فاضلاب شهری ایجاد کرده ایم که تقریباً کلیه مناطق حاشیه نشین شمال شهر زاهدان را در برگرفته است.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه اول سال جاری تلاش داریم تا شبکه آبیاری تحت فشار در منطقه شمالی شهر زاهدان اجرا شود که این امر می‌تواند تحول عظیمی در بحث ایجاد پارک های محله ای و زیبا سازی بلوارهای حاشیه نشینی ایجاد کند.

براهویی گفت : امسال برنامه ریزی شده تا برخی از مناطق به بخش خصوصی واگذار شود که این امر با هدف نظارت دقیق تر و افزایش کیفیت فضای سبز محقق می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.