معاون قضایی دادستان کل کشور با انتقاد از عدم رعایت مقررات رانندگی توسط بسیاری از رانندگان، گفت: از سوی دیگر در کشور با وجود ضوابط و مقررات، برخی وسایل نقلیه تولید داخل که استاندارد نیستند برای مردم مشکل‌ساز شده‌اند.

خودروهای غیراستاندارد داخلی برای مردم مشکل‌ساز شده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، مراسم گردهمایی رؤسای ادارات راهداری و حمل‌ونقلجاده‌ای سراسر کشور امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و فرمانده پلیس راه کشور برگزار شد.

در این مراسم معاون قضایی دادستان کل کشور نیز اظهار داشت: مجموعه راهداری نسخه‌ای بی‌بدیل از جهاد سازندگی است و در بحث راهداری و مجموعه راه‌ها پیشرفت قابل توجهی از ابتدای نظام جمهوری اسلامی ایران داشته‌ایم.  

محمدجواد حشمتی افزود: وضعیت امروز راه‌ها از نظر وسعت آنها و همچنین تعداد خودرو قابل مقایسه با گذشته نیست و در بسیاری از مقوله‌های مرتبط رشد ۱۰۰ درصدی داشته‌ایم.  

وی ادامه داد: با وجود فعالیت مناسب راهداران و پلیس راه متأسفانه شاهد وجود تلفات سوانح رانندگی هستیم، سالانه بیش از ۱۵ هزار نفر تلفات انسانی در کنار هزینه‌های سنگین مادی در بخش سوانح رانندگی را شاهدیم.  

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: با وجود پیشرفت‌های فنی و فیزیکی فرهنگ جامعه در رانندگی متناسب با گسترش تکنولوژی رشد نکرده است.  

حشمتی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد دلیل بروز تصادف خطای انسانی است، ادامه داد: عدم رعایت مقررات از عوامل اصلی بروز سانحه است و در این حوزه متأسفانه از سوی عده‌ای که ضوابط و مقررات رانندگی اجرا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه رعایت مقررات رانندگی در همه جوامع دنیا واجب است، گفت: حتی مقررات رانندگی برای خارجی‌ها مقدس و لازم‌الاجراست و به همین دلیل است که خسارات کمتری در سوانح رانندگی دارند، یا آنکه تصادفات کمتری رخ می‌دهد اما در کشور ما رعایت ضوابط وجود ندارد و انضباط اجتماعی که موجب رشد و شکوفایی می‌شود در جامعه ما خیلی کمتر است. ما خودروهای خارجی در جاده‌ها و شهرها داریم اما خسارت‌های سختی بابت تلفات رانندگی متحمل می‌شویم زیرا قانون برایمان ارزش و احترامی ندارد.

معاون قضایی دادستان کل کشور ادامه داد: جاده‌های ما هم مشکل دارد اما می‌توان در همین جاده‌ها با رعایت مقررات سانحه نداشت، ما قوانین داریم اما مشکل ما در کشور رفتاری است که در هیچ قاموسی نمی‌گنجد و با هیچ ضابطه‌ای ترسیم نمی‌شود.

حشمتی بیان کرد: قوه قضاییه از جهت احیا و رعایت حقوق عامه با توجه به بند ۲ اصل ۱۵۶ قانون اساسی و مواد ۲۲ و ۲۹ آیین‌نامه دادرسی کشوری این موضوع را دنبال می‌کند.

وی تأکید کرد: هدف ما صرفاً کمک به راهداران و پلیس راه است تا ظرفیت جدیدی ایجاد شود و مشکلات رفع شود. در کمک به راهداران و پیگیری مسائل حقوقی و در رفع معارضان می‌توانیم کمک بسزایی داشته باشیم.  

معاون قضایی دادستان کل کشور افزود: آنچه که خیلی مهم است باز کردن فضاهای جدید است تا سهولت دسترسی به سایر راه‌ها و رونق تولید و اقتصاد و گردش سرمایه و حمل‌ونقل جاده‌ای در این فضا فراهم شود.

حشمتی ادامه داد: رفع نواقص موجود در محورهای مواصلاتی ضروری است، این نواقص وجود دارد که باید رفع شود.  

وی اظهار داشت: همچنین در لوازم و وسایل نقلیه نیز نقص وجود دارد، با وجود ضوابط و مقررات همچنان برخی دستگاه‌ها و وسایل نقلیه تولید داخل که استاندارد نیست و خسارت وارد می‌کند برای مردم مشکل‌ساز شده است.

معاون قضایی دادستان کل کشور ادامه داد: در آموزش و تعلیم و تربیت و اصلاح رفتار رانندگان هم نواقصی داریم که باید تدبیر شود. متأسفانه هنوز خیلی‌ها حقوق عابر پیاده را نمی‌شناسند.

حشمتی تأکید کرد: خوشبختانه سامانه سپهتن در ناوگان اتوبوسی نصب شد و ضرورت دارد در ناوگان باری هم نصب شود و پلیس هم نگران اعتراضات و تنش‌ها در این حوزه نباشند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.