قدس آنلاین- محمود مصدق: نائب رئیس انجمن داروسازان تهران عدم تولید و توزیع برخی از داروها توسط شرکت‌های داخلی در چندماه اخیر را تائید کرد و گفت:این مشکل در پی نوسانات قیمت ارز و کاهش نقدینگی شرکت‌های داخلی ایجاد شده است.

دولت  فقط قول داده اما عمل نکرده/ داروها در گمرک مانده اما شرکت‌ها پول ترخیص ندارند

بهمن صبوردر درباره اظهارات میثم رمضانی رئیس انجمن  تالاسمی ‌ایران که در گفت‌وگو با «قدس‌انلاین» از عدم تولید و توزیع داروهای بیماران خاص از سوی شرکت‌های داخلی خبر داده بود، گفت: کلیت قضیه درست است  یعنی این موضوع فقط شامل داروی بیماران تالاسمی‌نمی‌شود و داروهای  برخی دیگر ازبیماری‌ها را هم در برمی‌گیرد.

وی مشکل یاد شده را ناشی از نوسانات اخیر قیمت دلار، کاهش شدید نقدینگی شرکت و همچنین عدم پرداخت مطالبات شرکت از سوی داروخانه‌ها دانست وافزود: شرکت‌ها دستشان خالی است یعنی قدرت خرید شرکت‌ها آن‌قدر کاهش یافته که عملاً نمی‌توانند مواد اولیه تهیه و اقدام به تولید و توزیع  دارو کنند.

وی در ادامه به  بحث عدم واردات دارو و توزیع آنها پرداخت و گفت: واردات دارو یک فرآیند زمان‌بر شش ماهه است. وقتی شرکتی‌هایی  قبل  عید با دلار ۴۶۰۰  تومان  دارو را وارد کردند و الان کالا در گمرک است اما وزارت بهداشت  برای فروش آن‌ها قیمت دلار با نرخ ۳۸۰۰ تومان را  ملاک قرار می‌دهد نتیجه‌اش روشن است یعنی این قیمت برای شرکت‌ها نمی‌صرفد  از سوی دیگر شرکت‌ها هم پول ندارند که کالای خود را ترخیص کنند مثلاً ما الان یکسری دارو داریم که در گمرک مانده است چون پول برای ترخیص آن‌ها نداریم.

وی در باره نتیجه جلسه وزارت بهداشت  که در جریان آن این وزارتخانه  برای تولید و توزیع دارو به شرکت‌های تولید داخلی فرصت ۴۸ ساعته و به شرکت‌های وارد کننده برای توزیع داروها فرصت ۷۲ ساعته داده است؟ گفت: در جریان این جلسه نیستم اما حل این مشکل به صورت دستوری ممکن نیست یعنی شرکت‌ها باید پول داشته باشند تا بتوانند اقدام به تهیه مواد اولیه، تولید و توزیع دارو کنند.

به گفته وی بسیاری از شرکت‌های تولید کننده دارو در حال حاضر  به دلیل کاهش شدید نقدینگی زیر ظرفیت  دارو تولید می‌کنند، حتی اگر به صورت دستوری بگویند تولید کنید اما وقتی شرکت‌ها پول تهیه مواد اولیه را نداشته باشند چگونه  می‌توانند اقدام به تولید و توزیع دارو کنند؟ بنابراین مسئولان باید یک راهکار منطقی برای حل مشکل یاد شده پیدا و اجرا کنند.

صبور در خاتمه و در پاسخ به این سؤال که حسب قول دولت جهت در اختیار قرار دادن ارز مبادله ای برای تأمین چرا شاهد عدم تولید  یا واردات برخی از اقلام دارویی هستیم؟ گفت:دولت  در این زمینه فقط قول داده اما عمل نکرده است. یعنی ارز مبادله ای برای این منظور پرداخت نشده است و این یکی از مشکلات شرکت‌های دارویی است. با این وضعیت شرکت‌ها هیچ انگیزه‌ای برای تولید، واردات و توزیع دارو ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.