رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح جامع دیپلماسی اقتصادی در دستور کار کمیسیون قرار می گیرد تا حوزه‌های اقتصادی ما بتوانند اساسی‌ترین مأموریت‌هایشان را از طریق وزارت خارجه پیگیری کنند.

«طرح جامع دیپلماسی اقتصادی» در مجلس تدوین می‌شود

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و پاسخ به سؤالات نمایندگان در مورد دیپلماسی اقتصادی اظهار داشت: بحثی که امروز در کمیسیون اقتصادی مجلس داشتیم، پاسخ به سؤالاتی در حوزه روابط اقتصادی ایران و تشریح سیاست‌های جدید معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بود.

وی ادامه داد: در ساختار جدید، وزارت امور خارجه معاونت مستقلی به عنوان معاونت دیپلماسی اقتصادی تشکیل داده که این معاونت وظیفه پیگیری اهداف اقتصادی و سیاست خارجی را در خارج از کشور بر عهده دارد. البته وظیفه ما در وزارت خارجه، تسهیل ارتباطات بخش خصوصی و بخش دولتی در خارج از کشور است.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: معاون اقتصادی وزارت خارجه برنامه‌های معاونت را برای اعضای کمیسیون توضیح داد و از پیشنهادات و راهنمایی‌های رئیس و اعضای کمیسیون بهره‌مند شدیم و قرار گذاشتیم تعامل مستمری بین معاونت اقتصادی وزارت خارجه و کمیسیون اقتصادی مجلس برقرار شود تا بتوانیم بهترین کمک‌ها را به پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص این جلسه گفت: یکی از موضوعات مهمی که به عنوان اولویت مهم کشور است، موضوعات اقتصادی است. ظرفیت وزارت امور خارجه برای پیشبرد اهداف اقتصادی، ظرفیت بسیار بزرگی است که لازم بود با توجه به رویکردها و نگاه‌های سنتی به این مجموعه، تغییراتی ایجاد شود.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در طی دو سه سال گذشته با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در کمیسیون اقتصادی انجام شد و نگاه مثبتی که در وزارت خارجه وجود داشت، از سال گذشته شاهد اصلاح ساختار در حوزه وزارت امور خارجه بودیم؛ به نحوی که بتواند حوزه دیپلماسی اقتصادی را به عنوان پیشانی مأموریت‌های نظام جمهوری اسلامی در خارج از کشور عملیاتی کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: هدف از برگزاری این جلسه این بود که بخشی از این گزارش‌ها را از نظر مدیران ارشد وزارت امور خارجه و با حضور وزیر محترم بشنویم و نقطه‌ نظرات کارشناسی کمیسیون را به اطلاع معاونت اقتصادی برسانیم.

پورابراهیمی تصریح کرد: آنچه در حوزه اقتصاد بین‌الملل اتفاق می‌افتد، آغاز حرکتی بزرگ در ساختار اقتصادی کشور است. دیپلماسی اقتصادی در بسیاری از کشورها حرف اول را می‌زند؛ خوشبختانه این ظرفیت در وزارت خارجه ما وجود دارد.

وی با اشاره به توافق کمیسیون اقتصادی و وزارت امور خارجه در مورد مسائل اقتصادی بین‌المللی گفت: این ظرفیت به عقبه‌ قدرتمندی برای مأموریت‌های دیپلماسی سیاسی و امنیتی ما تبدیل خواهد شد، این حرکت در حوزه‌هایی مانند برجام، خود را نشان خواهد داد و جمهوری اسلامی به واسطه این تغییر ساختارها، اقتدار اقتصادی خواهد یافت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجموعه‌ای از بسته پیشنهادی خود را در جلسه امروز به وزارت خارجه ارائه کردیم، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در آینده اتفاقات اقتصادی خوبی رخ دهد و ارزیابی می‌کنیم با این روند و نگاه مثبت، «طرح جامع دیپلماسی اقتصادی» در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گیرد تا حوزه‌های اقتصادی ما بتوانند اساسی‌ترین مأموریت‌هایشان ار از طریق وزارت خارجه پیگیری کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.