قدس آنلاین: مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: خطر سنجی بیماری‌های قلبی و عروقی برای ۳۱۰ هزار و ۳۴۹ نفر از جمعیت تحت پوشش دانشگاه که شامل ۱۲.۴۳ درصد افراد بالای ۳۰ سال می‌شود صورت گرفته است.

غربالگری ۳۱۰ هزار نفر در مشهدبرای بیماری‌های قلبی 

دکتر محمد جعفرصادقی با بیان این مطلب افزود: در خطر سنجی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد مشخص می‌شود که چند درصد از افراد در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند.
گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان حاکی است؛ بیماری های قلبی و عروقی به عنوان اولین علت مرگ در کشور به دلیل شیوه و سبک زندگی، کاهش تحرک، مصرف فست فودها، شیرینی‌ها و چاقی شناخته می‌شود و این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد مردم از چاقی رنج می‌برند.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در خطر سنجی صورت گرفته ۸۲ درصد مردم یعنی حدود ۲۵۴ هزار و ۹۰۰ نفر خطر قلبی و عروقی کمتر از ۱۰ درصد داشتند.
دکتر محمد جعفر صادقی افزود:حدود ۱۳ هزار و ۲۹۲ نفر یعنی ۴.۲۸ درصد از افراد نیز در خطر ابتلای ۲۰ تا ۲۹ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی و ۱۲ هزار ۴۲۱ نفر خطر ابتلای بالای ۳۰ درصد را دارا بودند؛ که چهار درصد جمعیت هدف را شامل می‌شود.
وی با اشاره به شناسایی بیماران دیابتی و فشار خون خاطر نشان کرد: در این میان در دانشگاه مشهد ۱۲۳ هزار و ۷۵۴ نفر بیمار مبتلا به فشار خون بالا، ۶۵ هزار و ۴۹۰ نفر بیمار دیابتی و ۵۳ هزار و ۶۷۹ نفر بیمار مبتلا به چربی خون بالا شناسایی شده اند.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ادامه داد: تلاش‌هایی در حوزه بیماری‌های سرطانی گرفته شده است که شناسایی بیماران سه سرطان شایع در استان کلورکتال (مردان)، سرویکس و پستان (زنان) را به دنبال دارد.
دکتر صادقی افزود: در سرطان پستان حدود ۲۴۱ هزار و ۷۵۵ نفر مورد معاینه قرار گرفتند که از این تعداد هفت هزار و ۵۰۰ نفر مشکوک به بیماری، شناسایی و نمونه برداری از هزار و ۲۳ نفر انجام شد؛ که در نهایت ۶۱ مورد بیمار مبتلا به سرطان پستان شناسایی شده اند.
وی درمان سرطان پستان را با توجه به داروهای شناسایی شده امکان پذیر دانست و خاطر نشان کرد: شناسایی این بیماران در مراحل ابتدایی نگرانی مرگ و میر در خصوص بیماری سرطان پستان را از میان می‌برد.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در خصوص سرطان سرویکس نیز اقدامات زیادی از جمله انجام حدود هزار و ۹۵۴ مورد پاپ اسمیر غیر طبیعی انجام شده است که ۴۵ فرد مشکوک شناسایی و ارجاع این افراد به سطح دو را به دنبال داشته است.
دکتر صادقی ادامه داد: در خصوص سرطان کلورکتال نیز تا کنون ۱۳۸ هزار و ۹۹۳ نفر بررسی شدند که برای شناسایی از تست فیت (وجود خون مخفی در مدفوع) استفاده شده است. بر این اساس ۹۶۴ مورد دارای تست فیت مثبت بوده اند که از این تعداد حدود ۱۴۲ مورد شناسایی و به سطح دو ارجاع داده شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.