سراوان- یکی از مامورین اجرایی شهرداری سراوان بعلت سد معبر بودن جوان یونجه فروش وی را از بالای ماشین به زمین انداخت که این امر سبب نارضایتی آن جوان و مردم حاضر در صحنه شد. به همین منظور هاشم دهقانی شهردار شهرستان سراوان ضمن برخورد با مامور شهرداری شخصا از این جوان دلجویی و معذرت خواهی کرد.

عذرخواهی شهردار سراوان از جوان فروشنده

قدس آنلاین –گروه استانها-حسین سپاهی:  تجاوز به حریم پیاده رو تجاوز به حقوق شهروندان است و تجاوز به حریم شهروندان  باعث زیر سوال رفتن مسوولان نیز می شود چون عدم برخورد با افرادی که پیاده روها را اشغال کرده  باعث می شود تا آنها  این تخلف را حق خود بدانند و قانون را رعایت نکنند.

 شهرداری سراوان به خاطر پیگیری های زیاد شهروندان در رابطه با رفع سد معبر توسط مغازه داران و دست فروشان اقدام کرده است.

باتوجه به کلیپ های ارسالی در فضای مجازی ومتن های غیر منطقی و بدون اطلاع از نحوه برخورد نیروهای اجرایی شهرداری، خبرنگار قدس آنلاین موضوع  را از شهردار سراوان پیگیری کرد.   

 هاشم دهقانی شهردار سراوان در گفتگویی با خبرنگار قدس آنلاین  بیان داشت: باتوجه به تذکرات قبلی ونصب بنر در سطح شهر به کلیه کسبه و دستفروشان جهت رفع سد معبر و رعایت حقوق شهروندان در عبور و مرور  متاسفانه هیچ گونه احساس مسوولیتی صورت نگرفته وحتی گاها رفتارهای زشت و ناپسند  عده ای از دستفروشان متخلف علی رغم ارشادات و ملاحظات و احترام و رعایت کرامت انسانی انجام می شود . آنان بعضاً اقدام به توهین فحاشی وضرب شتم پرسنل می کنند که به ناچار برای حفظ حقوق شهروندی و به درخواست عموم مردم، شهرداری سراوان  به جمع آوری وبرخورد با متخلفین طبق وظیفه و براساس دستورات قضایی بدون هیچ مانعی اقدام می کند.

  دهقانی افزود : طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری ایجاد خیابانها وکوچه ها و میدانها و.... وهمچنین گسترش وتوسعه معابر از وظایف شهرداری است و مطابق تبصره ۱ بند۲همین ماده جلوگیری از ایجاد سد معبر توسط بازاریان هم برعهده شهرداری گذاشته شده است، زیرا بند ۲۰ ماده ۵۵ اصلاحی قانون شهرداری، سد معابر عمومی‌ و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آن‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی ‌برای کسب و سکونت را ممنوع اعلام کرده است.

وی افزود: همچنین طبق ماده ۱۰۱ و تبصره ۶ ماده، معابر و شوارع عمومی‌که در اثر تفکیک اراضی احداث می‌شود، متعلق به شهرداری است و شهرداری در قبال آن به هیچ عنوان، وجهی به صاحب آن پرداخت نخواهد کرد. شهرداری‌ها موظف اند از معابر به عنوان ملک عمومی حفاظت کرده و آن را برای استفاده عموم آماده نگه داشته و از تجاوز به میدان ها، پارک ها و باغ های عمومی که حق طبیعی تمام شهروندان است جلوگیری نماید.

دهقانی یادآورشد : مطابق تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداری‌ها نیز «اراضی کوچه‌های عمومی‌ و میدان‌ها و پیاده‌روها و خیابان‌ها و به طورکلی معابر و مسیر رودخانه‌ها و نهرها و مجاری فاضلاب شهرها و باغ‌های عمومی‌ و گورستان‌های عمومی‌ و درخت‌های معابر عمومی ‌واقع در محدوده هر شهر که مورد استفاده عموم است، ملک عمومی ‌محسوب می‌شود و در مالکیت شهرداری است.

پس بر اساس تعاریف و مواد قانونی ذکر شده، شهرداری‌ها موظف‌اند از معابر به عنوان یک ملک عمومی ‌حفاظت کنند و همواره آن را برای استفاده عموم آزاد نگه دارند و از تجاوز اشخاص به آن‌ها جلوگیری کنند.

وی  تصریح کرد:این موضوع در حالی است که استفاده از این مکانها ‌حق طبیعی مردم به شمار می‌رود و هیچ کس چه حقوقی و حقیقی نمی‌توانند مانع استفاده مشروع مردم ازاین مکانها شوند . واین مهم هم در اصل ۴۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران تاکید شده است که هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی ‌قرار دهد.

دست فروشان باید ساماندهی شوند

هاشم دهقانی شهردار سراوان گفت: در قوانین شهرداری‌ها به هیچ واحد صنفی و دست فروشی مجوز اشغال سطوح معابر داده نشده است و بر این اساس هیچ یک از کسبه و واحدهای صنفی اجازه ندارند از پیاده رو برای گذاشتن میز و صندلی و کالا و... استفاده کنند. در حالی که ما بارها وبارها شاهد بوده و هستیم که وسایل فروش در  پیاده رو و حتی در خیابانها گذاشته می شوند. پیاده‌روها از معابر عمومی هستند و معابر عمومی ‌بر اساس قانون قابل واگذاری به اشخاص نیستند و سد معبر تخلفی است که در قانون پیش بینی شده و برای متخلفان آن مجازات سنگینی درنظر گرفته شده است. همچنین سد معبر تجاوز و تعرض به حقوق شهروندی وتوهین به شهروندان است.

شهردار سراوان گفت: شورای اسلامی شهرطی مصوبه ای به شهرداری  چندین نقطه در سطح شهر  راجهت ساماندهی  دستفروشان مشخص نموده اند که از شهروندان و کسبه و دستفروشان تقاضا می شود با مامورین شهرداری جهت جانمایی به محل های جدید مشخص شده برای کسب کار حلال  همکاری نمایند شهرداری سراوان  نیز بر حسب وظیفه  آمادگی ارایه خدمات مورد نیاز مکان های معرفی شده را برعهده خواهد گرفت.

معذرت خواهی شهردار سراوان از جوان یونجه فروش

 ماموران اجرایی  شهرداری برای تذکر به سد معبران در حال انجام وظیفه بودند که یکی از مامورین  با جوان یونجه فروشی که  در پیاده رو مشغول فروش بود مامورین  شهرداری اقدام به جمع آوری یونجه ها نمودند که آن جوان بی بضاعت خواست مانع شود که در همین حین یکی از مامورین اجرایی شهرداری ضمن مشاجره لفظی  وی را از بالای ماشین  به زمین انداخت  که این امر سبب نارضایتی  آن جوان و مردم حاضر در صحنه شد به همین منظور  دهقانی شهردار شهرستان سراوان از جوان یونجه فروشی که مامور شهرداری با  آن بخاطر سد معبد بودن برخورد کرده بود ضمن برخورد با مامور شهرداری شخصا نزد  آن جوان رفت و از وی دلجویی و معذرت خواهی کرد.

امام جمعه اهل سنت سراوان در گفتگویی با خبرنگار ما با بیان اینکه ایجاد شغل برای آحاد مردم کشور از وظایف مهم دولت است ؛ دستفروشی و مشاغل کاذب را از روی ناچاری و فقر برای تامین معیشت و امور اولیه زندگی برشمرد.

مولانا سید عبدالصمد ساداتی گفت: یکی از وظایف مهم دولت در قانون اساسی؛ ایجاد شغل برای آحاد مردم کشور با امنیت شغلی و بیمه است ، در حال حاضر بسیاری از جوانان ، بعضی از تحصیل کرده ها و حتی کودکان جامعه ما برای گذراندن امور اولیه زندگی و معیشت خود و خانواده  مجبور به دست فروشی و روی آوردن به مشاغل کاذب هستند.

مولانا ساداتی با اشاره به تنگناهای معیشتی و مشکلات مردم برای تامین مایحتاج روزانه بر اقدامات موثر دولتمردان تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: در جامعه ای که همه چیز از منابع غنی و ظرفیتها را دارد اگر مدیریت نشود و سرپرست خانواده نتواند اولویت های زندگی فرزندان خود را تامین کند ؛ بالاترین نقض حقوق شهروندی و کرامت انسانی است، از اولویت های جامعه مسئله معیشت و از بین بردن فقر است که با دین و اخلاق، حفظ عصمت، عفت و امید به زندگی و نشاط مرتبط است.

وی تصریح کرد: دستفروشی و شغل های کاذب معلول است و باید علت های آن را بررسی کرد، نابرابری ها و فقدان عدالت اجتماعی و اقتصادی در توزیع ناعادلانه قدرت و ثروت و امکانات موجب بروز برخی مشکلات در زندگی افراد و خانواده ها شده است.

امام جمعه اهل سنت سراوان افزود: نباید کسانی را که به ناچار و برای ادامه زندگی به اندک درامد دستفروشی و در مناطق مرزی کوله بری ، حمل سوخت و یا مواد غذایی می کنند را به حال خود رها کرد بلکه باید ازآنان حمایت و شغل مناسب داده شود در غیر اینصورت وضع بدتر ، خطرات و ناهنجاریها دامنگیر خواهد شد.

مولانا ساداتی گفت: در مناطق محروم و مرزی مانند سیستان و بلوچستان عموما شغل های کاذب به علت شرایط اقتصادی فقر و نداری است. نه اینکه زمینه اشتغال توسط دولت فراهم نشده بلکه مرز را که نعمت خداوندی و تنها روزنه امید مردم  برای تجارت سالم بوده به کلی تعطیل و سد معبر کرده و مردم نیز برای سیر کردن شکم گرسنه خود سد معبر می کنند.

وی بیان کرد: واقعیت است که گستراندن بساط دستفروشی؛ مشکلات برای شهروندان و معابر ایجاد می کنند اما تا زمانی که برای معضلاتی چون فقر و بیکاری چاره ای اندیشیده نشود شغل های کاذب ادامه خواهند داشت و هرگونه تلاش برای مقابله محکوم به شکست و بلکه زیان آور است ،امروزه فقر در حال گسترش است و هر روز بر تعداد فقرا ا فزوده می شود.

مدیر حوزه علمیه دارالعلوم سراوان عنوان کرد: مقام معظم رهبری هدف اصلی جمهوری اسلامی را تامین عدالت و رونق اقتصادی برشمردند و به مسئولان تاکید داشته اندکه  به گونه ای تلاش شود تا در جامعه فاصله طبقاتی کم شود و منطقه محروم در کشور نداشته باشیم.

مولانا ساداتی در ادامه با بیان اینکه سد معبر به شکلهای مختلف از مشکلات شهری و گاهی باعث درگیری بین شهروندان با شهرداری که موظف به رفع سد معبر و برخورد قانونی است می شود، افزود: احترام به حقوق شهروندی یک اصل مهم است، کسی اجازه برخوردهای فیزیکی و اهانت به یکدیگر هم از نظر اخلاق و هم از نظر قانونی را ندارد.

وی تاکید کرد: زندگی سالم توام با آرامش در جامعه با رعایت حقوق دیگران باید مورد توجه قرار گیرد احقاق حق خود با ضایع کردن حقوق دیگران به هر عنوانی که باشد ظلم و موجب نارضایتی خداوند متعال است.

امام جمعه اهل سنت سراوان خطاب به مغازه داران و دستفروشان در پیاده رو و خیابان گفت: از حد وحقوق شهروندی خود  تجاوز نکنید که سد معبرشدن ، باعث اذیت و آزار مردم در رفت و آمد  می شود، جا دارد برای ایجاد نظم در سطح شهر با ماموران شهرداری همکاری لازم  صورت گیرد.  

مولانا ساداتی افزود : شهرداری باید  برای دستفروشان مکان های مناسب و  ثابت در نظر بگیرد ، ترحم ، سعه صدر و تذکر به خوبی و خیرخواهی؛ بسیارمفید است.

اظهار رضایت از شهردار

مولانا سید عبدالصمد ساداتی امام جمعه اهل سنت و بارانی درازهی رئیس شورای شهرستان سراوان و جمع کثیری از مردم از هاشم دهقانی شهردار بومی و مردمی و درد آشنای سراوان در رابطه با دلجویی و عذرخواهی از جوان یونجه فروشی که  توسط مامور شهرداری بخاطر سد معبر بودن آزرده خاطر شده  بود تقدیر و تشکر کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.