قدس آنلاین: بهرام قاسمی با بیان اینکه گزینه‌های مختلفی برای مقابله با خروج آمریکا از برجام داریم گفت: خروج ایران از ان‌پی‌تی هم بخشی از این گزینه‌هاست که از مدت‌ها قبل درباره آن مطالعه و راهکارهایش را بررسی کرده‌ایم.

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود با تأکید بر اینکه درباره آنچه در ۲۲ اردیبهشت ماه ممکن است اتفاق بیفتد زود است که گمانه‌زنی کنیم افزود: برجام یک توافق چند جانبه و بین‌المللی است و ویژگی‌های خودش را دارد و خروج از آن به سادگی ممکن نیست. ترامپ از زمان تبلیغات انتخاباتی وعده‌های زیادی برای خروج از برجام داده است اما تا به امروز صداهای گوناگونی از درون آمریکا می‌شنویم که متناقض هستند.

وی تصریح کرد: عکس‌العمل ایران در قبال خروج آمریکا از برجام اقدامی غیر قابل تصور برای آنها و شدیداً دردناک خواهد بود و موجب پشیمانی ناه خواهد شد.

قاسمی با تأکید بر ینکه آمریکا در صورت خروج از برجام باید تاوان سختی بدهد و این اتفاق نقطه عفی خواهد بود برای بی اعتمادی جامعه جهانی به این کشور که نمی‌توان با آن قول و قراری گذاشت اضافه کرد: ما اولین کشوری که از برجام خارج می‌شود نخواهیم بود ولی اگر برجام برای ما سودی نداشته باشد حتما تصمیم‌های جدیدی می‌گیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حکم یک دادگاه آمیکایی برای مصادره بخشی از اموال ایران به اتهام دست داشتن در حملات ۱۱ سپتامبر با بیان اینکه ما در گذشته هم شاهد چنین احکامی بوده‌ایم که به دلایل واهی کشورمان را محکوم و به اموال ایران دست‌درازی کرده‌اند گفت: وزارت امور خارجه با همکاری نهادهای ذیربط در جهت احقاث حقوق ملت ایران اقدام خواهد کرد و در زمان لازم جزئیات بیشتری از اقدامات حقوقی ایران در این حوزه اعلام خواهد شد.

تلاش برای ارسال کمک‌های انسانی به یمن

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره رایزنی‌های جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی با مقامات ۴ کشور اروپایی و این سؤال که آیا این مذاکرات برای حصول توافقی جدید درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران بوده است؟ با تأکید بر اینکه توافقی در مورد سیاست‌های منطقه‌ای کشور با هیچ کسی صورت نگرفته و نخواهد گرفت اظهار داشت: مذاکرات رم ادامه مذاکرات حاشیه  کنفرانس امنیتی مونیخ با این کشورهای اروپایی درباره مسائل یمن بود.

وی افزود: با توجه به فاجعه بشری که در یمن در جریان است و یکی از موضوعات تلج جامعه جهانی است و نیاز مبرم مردم یمن که در محاصره و زیر بمباران ائتلاف عربستان سعودی هستند مذاکراتی برای یافتن راهکار ارسال کمک‌های بشردوستانه اعم از غذایی، درمانی و بهداشتی به این کشور با ایتالیا، انگلیس، آلمان و فرانسه انجام دادیم و امیدواریم در آستانه ماه مبارک رمضان کشورهایی که این فاجعه را رقم زده‌اند اجازه دهند کمک‌های انسانی به مردم یمن برسد.

مذاکرات ایران و افغانستان در گام‌های پایانی

بهرام قاسمی در پاسخ به سؤال یک خبرگزاری افغانستانی درباره دلایل طولانی شدن مذاکرات تهران و کابل برای انعقاد سند همکاری‌های جامه دو کشور با اشاره به تعیین ۵ کمیته تخصصی برای گفت‌وگو درباره مسائل دوجانبه گفت:تفاهم این کمیته‌ها پیش‌زمینه تدوین و تحقق سند جامع همکاری‌های ایران و افغانستان خواهد بود. تاکنون ۳ کمیته به تفاهم کامل رسیده‌اند و در ۲ کمیته دیگر رایزنی‌ها ادامه داردو با اتمام کار این دو کمیته تدوین سند همکاری آغاز خواهد شد.

انتخاب مردم لبنان مورد حمایت ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نتایج انتخابات لبنان و پیروزی حزب‌الله هم با تأکید بر اینکه لبنان کشور مستقلی با احزاب و طوایف مختلف است که روند دموکراسی در آن جریان دارد گفت: لبنان می‌تواند الگوی مناسبی برای برخی کشورهای منطقه که دچار مشکل هستند، بدل شود.

قاسمی با بیان اینکه اصل انتخابات امر مبارکی است و هر آنچه که مردم لبنان به آن رأی دهند، مورد حمایت ایران خواهد بود، تصریح کرد: ما به دولت جدیدی که توسط اکثریت مردم لبنان رأی آورد، تبریک می‌گوییم و با آنها همکاری خواهیم داشت.

دیدار ظریف با جان‌ کری

قاسمی درپاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره جزئیات دیدار ظریف و جان کری وزیر سابقه اسبق آمریکا تصریثح کرد: من از زمان و مکان دیدارهای آقای ظریف اطلاعی ندارم، اما می‌دانم در سفر اخیر ایشان به نیویورک از فرصت استفاده کرده و با بیش از ۳۰ شخصیت اندیشمند و سیاسی از طیف‌های مختلف جمهوری‌خواه و دموکرات دیدار و تلاش کردند که جامعه آمریکا را با سیاست‌های ایران، نگاه بین‌المللی تهران و مسائل منطقه آشنا کنند.

وی افزود: در این سفر دیداری هم با آقای کری صورت گرفته است اما ایشان سمتی در دولت آمریکا ندارد و یک شخصیت سیاسی آشنا با مسائل ایران است که در گذشته هم با ما کار کرده و فرد مؤثری است که می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر افکار عمومی آمریکا داشته باشد.

وی افزودک اقای ظریف هیچ دیداری با مقامات دولتی آمریکا نداشته و ارتباطی با دولت آمریکا نداریم، اما آمریکا فقط ترامپ و دولت فعالی این کشور نیست.

مداخله عربستان در انتخابات عراق

بهرام قاسمی در پاسخ به قدس آنلاین درباره افشاگری رسانه‌های منطقه از برنامه عربستان سوعدی برای دخالت در انتخابات لبنان و به ویژه انتخابات عراق و تخصیص پول‌های کلان برای نفوذ و تأثیرگذاری بر انتخابات پارلمانی در این کشورها اظهار داشت: پدیده مبارک و میمونی در همسایگی ما انتخاباتی است که در کشور دوست و برادر ما عراق برگزار می‌شود. کشوری که مدتی است در مسیر آزمون، تجربه و تمرین دموکراسی و مردم‌سالاری در حال حرکت است.

وی افزود: باید این انتخابات را برای منطقه به فال نیک گرفت و امیدواریم هر آنچه که مدنظر مردم عراق است، به واسطه این انتخابات حکم‌فرما شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: با توجه به ویژگی‌های خاص عراق و اهمیت که این کشور در منطقه دارد کشورهای مختلفی در منطقه یا فرامنطقه در صدد  ایجاد اخلال و مشکل در روند تحولات عراق باشد، همانگونه که در گذشته شاهد بودیم با حمایت برخی از کشورهایی که مولد و مروج تروریست هستند داعش را در بخش‌های مهمی از عراق حاکم کردند که در نهایت با از خودگذشتگی، مردم عراق  توانستند بر این پدیده شوم چیره شوند.

وی افزود: کشوری مثل عربستان علاقمند به توسعه منطقه و برقراری ثبات و امنیت در آن نیست و به نوجوانان تازه به صحنه رسیده خودش القاء می‌کند که ادامه حکومت آنها و دوام و بقایشان در آشوب و بی‌ثباتی و ناامنی منطقه است. به همین دلیل است که ما شاهد دخالت‌های بی‌جا و غلط سعودی‌ها در برخی کشورهای منطقه هستیم.

مغرب اشتباه راهبردی کرد

قاسمی درباره اقدام مراکش در قطع مجدد روابط با ایران و ادعاهای مطرح شده از سوی رباط اظهار داشت: وزیر امور خارجه مغرب (مراکش) سه‌شنبه گذشته به تهران سفر کرد و با آقای ظریف دیدار داشت، موضوعات و ادعاهایی را هم مطرح کرد که پاسخ‌های لازم را از طرف وزیر خارجه ایران گرفت.

وی افزود: ادعاهای دولت مغرب سرتاپا غلط، نادرست و احتمالاً هدایت شده از کانون‌های مشخص بودو نهایتاً بعد از بازگشت وزیر خارجه مغرب، این کشور اعلام کرد رابطه‌اش را قطع خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: البته ما به دلیل حسن نیت درباره ادعاهای دولت مغرب تحقیقات و بررسی‌های لازم را کردیم و بیش از گذشته برای ما روشن شد که آن اتهام‌ها بی اساس هستند ومستندی ندارند.

قاسمی اقدام مغرب را یک اشتباه استراتژیک و بزرگ بود و البته اولین بار نیست که پس از انقلاب آنها از این نوع رفتار داشته‌اند و شاید بتوان این اقدام آنها را تحت هدایت برخی کشورهای معاند ایران و سیاست‌های صهیونیستی اتفاق افتاده باشد.

ضرب الاجلی برای خروج دیپلمات‌ها تعیین نشده

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به قدس آنلاین درباره وضعیت سفارتخانه‌های دو کشور و این سؤال که دیپلمات‌های ایران به کشور بازگشته‌اند یا نه؟ گفت: زمانی دقیق و ضرب‌الاجلی برای خروج دیپلمات‌های ما اعلام نشده و دست نمایندگی ما باز است تا در زمان مناسب دیپلمات‌های ما بتوانند این کشور را ترک کنند که احتمالاً طی چند روز آینده خواهد بود.

مأموریت سفیر ما در رباط تمام شده بود

قاسمی افزود: البته دوره مأموریت سفیر ما در مغرب پیش از این به پایان رسیده بود و ایشان از یک ماه پیش به تهران بازگشته‌ بودند و ما سفیری در رباط نداشتیم.

نتانیاهو شومن خوبی نیست

وی درباره آنچه که رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند اسناد محرمانه مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران را سرقت کرده‌اند، گفت: من در خصوص اضافه‌گویی‌های سران رژیم صهیونیستی کمتر صحبت می‌کنم و آنها را جدی نمی‌گیرم که بخواهم پاسخی به آنها بدهم. آقای نتانیاهو می‌تواند بیشتر تمرین کند تا «شو مَن» و یا یک «شعبده‌باز» خوبی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: نتانیاهو دارای مفاسد و پرونده‌های متعددی در دولت خودش است و با مطرح کردن این قبیل مسائل می‌خواهد به انحای مختلف از جمله اتهام‌زنی و داستان‌سرایی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران، مسیر افکار عمومی را منحرف کند.

ترکیه حق مداخله نظامی در سوریه را ندارد

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره واکنش ایران نسبت به تصمیم دولت ترکیه برای انجام عملیات نظامی جدید در سوریه با اشاره به روند تماس‌ها میان کشورهای حامی روند آستانه گفت: بدیهی است که هیچ دو کشوری در همه مسائل و موضوعات یک نظر و هم نظر نیستند و حتما علیرغم همه همکاری‌ها و کوشش‌ها برای افزایش تعامل بین کشورها، اختلاف نظر و سلیقه‌هایی هم می‌تواند وجود داشته باشد. بحث سوریه بحث مهمی است، هیچ کشوری حق دخالت در مسئله سوریه را بدون اجازه و اذن دولت این کشور ندارد و باید به حاکمیت ملی این کشور احترام گذاشت و بدون درخواست دولت سوریه دیگران نباید در مسائل داخلی آن دخالت کنند.

وی افزود: تمامیت ارضی سوریه برای ما و همه کشورهای منطقه و ثبات و امنیت منطقه مهم است، ولی به هرحال علیرغم برخی اختلاف نظرهای موجود، خوشبختانه در مسیر درست و خوبی با ترکیه و فدراسیون روسیه در حرکت هستیم و امیدواریم این روند مثبت و رو به جلو را باز هم ادامه دهیم و به تثبیت اوضاع در سوریه کمک کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.