کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: اگر ایران کلید دفاع موشکی خود را به آمریکا و امضاکنندگان غربی برجام دهد، آن وقت ترامپ راضی خواهد شد تا آمریکا را در این توافق باقی نگاه دارد و لذا آن‌ها می‌خواهند یک شکاف بزرگی در زنجیره دفاعی کشور ایجاد کنند.

ایجاد شکاف در زنجیره دفاعی کشور، هدف شرط‌گذاری‌های ترامپ برای حفظ برجام

به گزارش قدس آنلاین، با نزدیک شدن به ۲۲ اردیبهشت، زمان تمدید تعلیق‌ تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان بر اساس توافق برجام، شاهد موضع‌گیری‌های خصمانه ترامپ نسبت به این توافق هسته‌ای هستیم که احتمال خروج این کشور را جدی‌تر از گذشته نشان می‌دهد. حتی مذاکره در خصوص ماندن آمریکا در برجام جزئی از برنامه‌های سفر اخیر ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به آمریکا بود لذا هر چه‌قدر به تاریخ مذکور نزدیک‌تر می‌شویم، ابهامات بیشتری در خصوص بقای این توافق بین‌المللی به‌وجود می‌آید.

ایران؛ تصمیم‌گیرنده نهایی بقا و یا پایان برجام

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در تحلیل مواضع اخیر ترامپ علیه برجام و احتمال خروج آمریکا از این توافق و اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران گفت: روند تحولات پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی پس از توافق‌نامه بین‌المللی به‌گونه‌ای دارد رقم می‌خورد که برجام به نقطه بسیار حساسی رسیده و در این رابطه این نکته حائز اهمیت است در شرایط کنونی تصمیم طرف‌های هسته‌ای برای تداوم اقدامات مبتنی بر توافق‌نامه برجام چگونه خواهد بود، اما به اعتقاد بنده این ایران است که تصمیم‌گیرنده اصلی برای ادامه توافق‌نامه و یا توقف همیشگی آن است.

آمریکا در تلاش برای گره زدن حل مشکلات اقتصادی ایران به آینده برجام

وی ادامه داد: آمریکا با کمک امپراتوری رسانه‌ای خویش در قالب یک عملیات روانی – رسانه‌ای می‌خواهد این‌گونه به افکار عمومی جهان القا کند که حال و آینده اقتصاد ایران در بعد داخلی و بین‌المللی به نظر و تصمیم ترامپ مربوط می‌شود اما واقعیت این است که ایران به‌واسطه موقعیت استراتژیک و عمل به تمامی تعهدات بین‌المللی، تصمیم نهایی را پیرامون برجام خواهد گرفت.

معامله اروپا و آمریکا بر سر توان دفاعی ایران با هدف حفظ برجام

صدرالحسینی درباره چرایی تلاش اروپا در حفظ برجام تصریح کرد: پس از امضای برجام اروپا نقش پلیس خوب را بازی کرد. البته بعضی‌‌ها فکر می‌کنند، می‌توان بدون نظر آمریکا، اروپاییان را در سبد جمهوری اسلامی نگه‌ داشت اما به نظر من، این همه دلسوزی اروپا و تلاش آن‌ها برای دفاع از برجام در قالب تأثیرگذاری بر دفاع مطلوب کشورمان بالأخص توانمندی بومی موشکی قابل تحلیل است، لذا اروپاییان در یک تفاهم مشترک با آمریکا به این نتیجه رسیدند که آمریکا در توافق‌نامه برجام باقی بماند و در مقابل ایران در خصوص توان دفاعی خویش به مذاکره بنشیند؛ در حالی که این تفاهم مخالف امنیت ملی، منافع و مصالح کشور است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان این مطلب که مواضع متناقض و ضد حقوقی ترامپ ثابت کرده به‌هیچ عنوان نمی‌توان تا اعلام نظر نهایی وی در خصوص ماندن یا خروج از برجام قضاوت نهایی داشت، افزود: درحقیقت ترامپ به شرطی به مفاد برجام به‌طور کامل عمل خواهد کرد که قدرت دفاعی مشروع جمهوری اسلامی ایران کاهش یابد و مباحث محدودسازی موشک‌های دفاعی در ایران به اجرا درآید.

وی در این رابطه افزود: با این تفسیر اگر ایران کلید دفاع موشکی خود را به آمریکا و امضا کنندگان غربی برجام دهد، آن وقت ترامپ راضی خواهد شد تا آمریکا را در این توافق باقی نگاه داردو لذا آن‌ها می‌خواهند یک شکاف بزرگی در زنجیره دفاعی کشور ایجاد کنند.

توان دفاعی؛ خط قرمز جمهوری اسلامی

صدرالحسینی بیان کرد: ورود به مباحث دفاعی کشور خط قرمز امنیت ملی است و در این خصوص هیچ مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت و با ادامه چنین درخواست‌های نامشروعی از کشورمان، اختلافات ایران و غرب که مبنایی و محتوایی است گسترش خواهد یافت و دیگر هیچ‌گونه توافقی فیمابین اروپا و آمریکا نمی‌تواند حلال مشکلات مبنایی قرار گیرد.

وی در پایان افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه در خصوص منافع ملی خویش بالأخص مباحث دفاعی حاضر به معاملات سیاسی نبوده و نخواهد بود و این مفهوم از مواضع صریح حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و ملت ایران کاملا آشکار و هویدا است.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.