همدان- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از افزایش ذخیره سد اکباتان به ۵۱ درصد خبر داد و گفت: براساس مصوبه هیئت دولت، حداکثر ۳۰ درصد از آب مورد استفاده در شهرداری‌ها و دستگاه‌های اداری تا پایان سال کاهش می‌یابد.

ذخیره سد اکباتان به ۵۱ درصد رسید

به گزارش قدس آنلاین، منصور ستوده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۱۷ میلیون و ۲۱۰ هزار متر مکعب معادل ۵۱ درصد حجم مخزن سد اکباتان پر شده است.

وی گفت: از ابتدای سال آبی ۹۷-۹۶ تاکنون ۳۱۰ میلیمتر بارندگی در استان رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد و نسبت به بلند مدت ۶ درصد کاهش یافته است.

ستوده بیان کرد: سدهای اکباتان، آبشینه، شیرین‌سو، کلان و سرابی، مهمترین سدهایی است که به بهره‌برداری رسیده و از آب آن‌ها استفاده می‌شود که ظرفیت حجم مخزن آن‌ها نزدیک به ۹۷ میلیون مترمکعب است.

ویاعلام کرد: ورودی آب به این سدها در سال آبی جاری ۲۷ میلیون مترمکعب بوده در حالی‌که سال گذشته ۱۰۸ میلیون مترمکعب بوده و این نشانگر کاهش چشمگیر در ورودی آب به سدها است.

ستوده افزود: کل خروجی از سد ۲۲ میلیون مترمکعب بوده در حالی‌که سال پیش ۹۰ میلیون مترمکعب بوده زیرا سدها سرریز داشتند، اما در حال حاضر حجم مخزن سدها ۷۲ میلیون مترمکعب بوده که عمده‌ترین آن‌ها، کلان و سرابی است زیرا استفاده زیادی از آن‌ها نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد سد اکباتان خالی است، مطرح کرد:  در حال حاضر ۲۹۰ لیتر در ثانیه از آب شرب سد استفاده می‌شود که سال گذشته این رقم، هزار و ۱۵۰ لیتر بوده است.

ستوده تصریح کرد: با مشارکت شرکت آب و فاضلاب شهری، مقدار برداشت آب از ذخیره سد اکباتان برای تأمین آب شرب شهر همدان کاهش پیدا کرده که ما به التفاوت مقدار مصرف از رودخانه‌ها و چاه‌های شهر تأمین می‌شود تا در فصل کشاورزی، ذخیره آب سد اکباتان پاسخ‌گوی مصرف آب باشد.

وی از صرفه‌جویی ۲۶ میلیون مترمکعب آبی در مصرف آب خبر داد و افزود: سال گذشته ۲ هزار و ۷۶۸ حلقه چاه غیرمجاز پر و ۳ هزار و ۵۷۸ دستگاه کنتور بر روی چاه‌های کشاورزی و صنعتی استان همدان نصب شده که بیشترین نصب کنتورها در شهرستان اسدآباد بوده است.

ستوده بیان کرد: طرح مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی نیز از طرح‌های احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی بوده و دشت اسدآباد از ۴ دشت پایلوت در کشور است که قرار است این طرح در آن اجرا ‌شود.

وی افزود: این طرح به وسیله شرکت مورانو میرای ژاپن و مهندسان مشاور کاوش پی مشهد به مدت سه سال اجرا شده و هدف از آن، عملیاتی شدن شبکه مدیریت مشارکتی آب زیرزمینی با ابتکار عمل و رهبری کشاورزان و تشکل‌های محلی است که اجرای کامل آن، بهبود سطح آب و مدیریت پایدار منابع آب زیرزمینی را محقق می‌کند.

ستوده، کاشت محصولات سازگار با کم آبی، کاهش حداکثر ۳۰ درصد از آب فضای سبز شهرداری‌ها و دستگاه‌های اداری تا پایان سال و تعریف الگوی مصرف آب به منظور جلوگیری از مصرف بیش از حد آب از راهکارهای دولت برای مقابله با بحران کم‌آبی است.

وی تأکید کرد: باید وضعیت آب شرب، شفاف به مردم گفته شود تا در حفظ منابع آبی با رعایت مصرف بهینه به ما کمک کنند.

منبع تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.