هاشم رسائی فر: پایان خرداد آخرین مهلت برای تعویض کارت ملی‌های قدیمی اعلام شده است. به گفته مسئولان همه واجدان شرایط باید برای جهت نام نویسی و دریافت کارت‌های ملی هوشمند اقدام کنند؛ چرا که پس از این تاریخ هیچ کدام از فعالیت‌های اداری بدون ارائه کارت ملی هوشمند از سوی متقاضیان امکان پذیر نخواهد بود.

تعویض کارت ملی با کفش آهنی

با این وجود به پایان این مهلت چیزی حدود 45 روز بیشتر باقی نمانده است و در این فاصله زمانی جا مانده‌ها باید برای نام نویسی و دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنند. سؤال مهم و اساسی اما در این بین این است که آیا ظرفیت لازم برای ارائه خدمات به مراجعان بخصوص در شهرهای بزرگ وجود دارد؟

برای اینکه به پاسخ این پرسش برسیم سری به اداره کل پست مرکزی خراسان رضوی یا همان پست ناحیه 7 مشهد زدیم که به نوعی مرکز فعالیت پست برای انجام امورات مرتبط با تعویض کارت‌های ملی قدیمی است.

*خوان پشت خوان برای نام نویسی

در ساختمان پست مرکزی دو مکان برای رفع رجوع کارهای مرتبط با کارت ملی هوشمند وجود دارد؛ اولی مختص مراجعانی است که مرحله اول یعنی پیش ثبت نام اینترنتی را پشت سر گذاشته‌اند و در طبقه دوم ساختمان اداره کل پست استان قرار دارد که مراجعان باید پس از گرفتن عکس توسط کاربرانی که حضور دارند، مراحل بعدی نام نویسی را انجام دهند. در این سالن 15 باجه وجود دارد که از این تعداد هفت باجه آن فعال است و مابقی فعالیتی ندارند!

از مراجعه کنندگان مدت زمانی که برای گرفتن عکس و تشکیل پرونده را پشت سر گذاشته‌اند جویا می‌شوم که چیزی حدود 30 تا 45 دقیقه را عنوان می‌کنند. یکی از آن‌ها می‌گوید: مهم نیست ما چقدر اینجا معطل شدیم، مهم این است که برای اقدام وگرفتن کارت ملی چند بار قرار است به اینجا مراجعه کنیم؛ گویا پس از اینکه در این مرحله کارمان انجام می‌شود، آن هم در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، گفته می‌شود بروید تا پیامک دریافت کارت ملی برایتان ارسال شود، آن طور که من شنیده‌ام چیزی حدود دو تا سه ماه هم طول می‌کشد تا پیامک ارسال شود که پس از آن باید دوباره به اداره پست در طبقه همکف مراجعه کنیم و مراحل آخر را انجام دهیم.

*نقش پست در این بین چه می‌شود؟

وارد طبقه همکف ساختمان مرکزی اداره کل پست خراسان رضوی که می‌شوم، ابتدا دنبال باجه یا مکانی می‌گردم که مراحل پایانی صدور و دریافت کارت ملی را انجام می‌دهد، اما وقتی خوب نگاه می‌کنم، چنین جایی به چشم نمی‌آید تا اینکه از یکی از مراجعه کنندگان که ظاهراً موفق به دریافت کارت ملی‌اش شده پرس و جو می‌کنم و او سالن کناری سالن اصلی را به من نشان می‌دهد. فرصت را غنیمت شمرده و از این شهروند در مورد مراحل صدور کارت ملی هوشمند می‌پرسم. او می‌گوید: حدود یک ماه پیش از سال جدید مراحل نام نویسی را انجام دادم و منتظر پیامک بودم برای دریافت کارتم که یکی دو روز پیش پیامک ارسال شد و امروز برای دریافت کارتم آمدم.

وی با اشاره به مراحل وقت گیر نام نویسی و صدورکارت ملی هوشمند می‌افزاید: معنی پست این نیست که حتی برای دریافت کارت ملی هم خودمان حتماً باید به پست مراجعه کنیم، در حالی که هزینه‌های آن را از ما دریافت می‌کنند، این در حالی است که دو ماه و نیم وقت برد تا کارت من به دستم رسید، نکته جالب‌تر اینکه کارت ملی خانمم چهار ماه طول کشید تا تعویض شد!

*شلوغی و باز هم شلوغی

هنوز وارد سالن مربوط به کارت ملی هوشمند نشده‌ایم که با سیل عظیمی از مراجعه کنندگان رو در رو می‌شوم: ابتدای ورودی سالن مراجعه کنندگان ابتدا در دو صف آقایان و بانوان اقدام به دریافت نوبت می‌کنند، نوبتی که برایشان 2000 تومان آب می‌خورد!

در گوشه‌ای با یکی از مراجعه کنندگان هم صحبت می‌شوم، او می‌گوید: دو روز پیش برای من و خانمم پیامک دریافت کارت ملی ارسال شد. امروز مراجعه کردیم، پس از سه ماه انتظار و کلی وقت که تلف شد، کارت ملی من را تحویل دادند، اما کارت ملی خانمم را ندادند و گفتند به دلیل نقص در شناسنامه باید به دفتر پیشخوان مراجعه کنید. این یعنی روز از نو و روزی از نو! همه راهی که برای صدور کارت ملی را پیمودیم باید بیشترش را تکرار کنیم، سؤال من اینجاست که دوستان همان زمان نمی‌توانستند بگویند شناسنامه خانمم مشکل دارد.

 *قابل توجه مسئولان

در حالی که با این زوج در حال گفت و گو هستم متوجه مردی می‌شوم که با یکی از کارکنان پست در حال صحبت است. او خودش را احمد حسن خانی معرفی می‌کند که در کار ساخت و ساز ساختمان فعالیت دارد. ماجرای او متفاوت از همه آن‌هایی است که در اینجا حضور دارند او می‌گوید: من دو سال پیش برای تعویض کارت ملی‌ام اقدام کردم و در آن زمان 35 هزارتومان هزینه پرداخت کردم، چون نام پدرم که نعمت الله است در شناسنامه با یک لام ثبت شده بود ایراد گرفتند و برای اصلاح من را به ثبت احوال رجوع دادند، من برای اصلاح نام پدرم اقدام کردم و تا کارهایم را انجام دادم مجدد به پست برگشتم یک ماهی طول کشید که پس از این به من گفتند چون بیشتر از زمانی که قانونی بوده گذشته است باید مجدد هزینه‌های تعویض کارت ملی را بپردازی که من هم پرداخت کردم.

*آنی یاب؛ سیستمی که پست به رسمیت نمی‌شناسد

حسن خانی می‌افزاید: پس از گرفتن کارت ملی هوشمند توسط عوامل پست به بخشی راهنمایی می‌شوم که باجه آنی یاب نام دارد، اینجا می‌گویند اگر مایلید می‌توانید از خدمات آن استفاده کنید و با پرداخت 10 هزار تومان 10 بارکد برای کارت‌های مختلفتان از جمله کارت ملی گواهینامه و... بگیرد و روی آن‌ها بچسبانید تا در صورت مفقود شدن، خیلی زود هم کارت شما ردیابی و پیدا شود و حتی در صورت ردیابی نشدن دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های صدور مجدد کارت و مراحل بعدی نیست که من هم راغب می‌شوم این بارکدها را بگیرم، اما چند ماه پیش کیف مدارکم را که کارت ملی‌ام داخل آن بود را دزدیدند من با خیالی آسوده برای گرفتن کارت ملی بدون اینکه هزینه‌ای پرداخت کنم و کارم جلو بیفتد اقدام کردم که در کمال ناباوری به من گفتند اصلاً این سیستم آنی یاب مورد تأیید ما نیست و شما باید بابت صدور المثنی کارت ملی این بار 50 هزار تومان پرداخت کنید!

سؤال من این است که اگر این باجه رسمیت ندارد و مورد تأیید پست نیست، چرا اجازه فعالیت در این مکان را دارد؟

*معرفی نامه فقط برای یک بانک و اعتبار یک روزه!

وی در ادامه می‌گوید: اکنون حدود یک ماه و نیم است که منتظر کارت ملی المثنی هستم و مشکل بزرگ‌تری که دارم این است که به هر بانکی که برای کارهای بانکی مراجعه می‌کنم کارت ملی می‌خواهند یا اینکه معرفی نامه از ثبت احوال. نکته جالب این است که ثبت احوال برای صدور معرفی نامه 10 هزار تومان دریافت می‌کند و این معرفی نامه را فقط برای یک بانک و آن هم با اعتبار یک روزه صادر می‌کند. باور کنید من چون کار بانکی دارم تاکنون بیش از 200 هزار تومان به ثبت احوال پول داده‌ام که از این معرفی نامه‌ها برای بانک‌های مختلف بگیرم! هیچ کس هم پاسخگوی من نه در مورد آنی یاب هست نه در این مورد.

*مشکلات بیشتر برای معلولان

در شلوغی سالن صدور کارت ملی مرد ویلچری را می‌بینم که گویا او نیزبا همراهی و کمک خانواده‌اش برای دریافت کارت ملی هوشمند آمده است. خانمی که همراه اوست می‌گوید: ما مجبور بودیم تمام مراحل از نام نویسی تا این مرحله را با این وضع پدرمان را بیاوریم که کار خیلی سختی بود، بخصوص مراجعه به اینجا در شلوغ‌ترین نقطه شهر که حتی برای پارک ماشین هم باید کلی معطل شوی.

وی در ادامه می‌افزاید: ما از قاسم آباد به اینجا آمده‌ایم، کاش حداقل برای دریافت کارت ملی یکی از دفاتر همانجا را معرفی می‌کردند تا با این شرایط مجبور نشویم پدر را تا اینجا به همراه بیاوریم. ما که به هر سختی بود این کار را به سرانجام رساندیم، درخواستمان این است که برای معلولان دست کم شرایط آسان تری در نظر بگیرند تا مشکلاتشان بیشتر نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.