۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷
کد خبر: 599139

پسر سلمان- شاهزاده سعودی-  شاید سر سوزنی فکرش را هم نمی کرد، آن روز که سعد حریری- نخست وزیر لبنان- را سرآسیمه به ریاض فرا خواند و – به گزارش مجله آمریکایی نیویورکر-  مردان سعودی به جای استقبال گرم، بر چهره سعد حریری سیلی داغ نواختند و بیانیه ضدایرانی را به دستش دادند تا آن را روبروی دوربین تلوزیون دولتی بخواند، در کمتر از چند ماه بعد، مردم لبنان پاسخ این «تحقیر ملی» را به حاکمان ریاض در پای صندوق های رأی بدهند.

۲ درس انتخابات لبنان برای پسر سلمان

در همان روزها -دی ماه پارسال- برخی رسانه های عربی از رفتار توهین آمیز محمدبن سلمان و پدرش با نخست وزیر لبنان با نام «خطای راهبردی» یاد کردند و نسبت به پیامدهای آن رفتار خام، به حاکمان سعودی هشدار دادند.

چندی پس از آن ماجرا که با واسطه گری مکرون- رییس جمهور فرانسه- پرونده‌اش بسته و از شرمساری بیشتر برای ریاض جلوگیری شد، محمد بلوط- روزنامه نگار لبنانی- با اشاره به سفر فرستاده ویژه سعودی به بیروت، در اسفندماه ۹۶ و در یادداشتی برای روزنامه الدیار، از خط و نشان انتخاباتی ریاض برای نخست وزیر لبنان پرده برداشت و نوشت: نگاه سعدحریری به انتخابات لبنان باید از این زاویه باشد که حزب الله به حداکثر آرا دست نیابد.

دیروز اما آن چه از صندوق‌های رأی در لبنان بیرون آمد، نه آن فرمانی بود که از ریاض صادر شده بود.

هرچند مشارکت سیاسی شهروندان لبنانی حدود ۴۹ درصد اعلام شده که «کم» ارزیابی می‌شود، اما  نتیجه شمارش آرا – تا این لحظه- بیانگر پیروزی بدون حرف و حدیث فهرست‌های انتخاباتی حزب الله و جنبش امل و متحد مسیحی شان- جریان مقاومت- است.

به گزارش رویترز و با استناد به آمارهای نخستین، حزب‌الله و جنبش امل در کنار حزب مسیحی میشل عون، دستکم ۶۷ کرسی از ۱۲۸ کرسی پارلمان را به دست آورده‌اند.

نکته درخور درنگ پیرامون نتیجه انتخابات، آرای «امین شری» نماینده سنی‌مذهب اما مورد حمایت حزب‌الله در بیروت غربی نسبت به نخست وزیر لبنان- سعد حریری- است. به گزارش رسانه‌های محلی، آقای شری ۲ هزار رای بیش از سعد حریری دارد که دربردارنده پیام روشنی است.

در همین پیوند، خبر قابل توجه دیگر این که اشرف ریفی- رئیس پلیس و وزیر دادگستری پیشین و تندروترین سیاستمدار ضد حزب‌الله و هوادار ریاض- هم رأی نیاورده و دستش از ورود به پارلمان، کوتاه مانده است.   

همچنین به گزارش رویترز، نامزدهای سُنی پشتیبان حزب‌الله در شهرهای بیروت، طرابلس و صیدون که در زمره پایگاه‌ اجتماعی سعد حریری - جنبش المستقبل- هستند، عملکرد خوبی به نمایش گذاشته‌اند.

به موجب این گزارش،  یک نامزد پیروز از فهرست حزب‌الله، جمیل السید -رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی لبنان است که روابط نزدیکی با بشار اسد،   رئیس‌جمهور سوریه دارد.

در واکنش به نتیجه اعلام شده انتخابات لبنان، هر چند رسانه‌های وابسته به سعودی –تاکنون- سکوت پیشه کرده‌اند،  اما وزیر آموزش و عضو کابینه امنیتی اسرائیل گفته است، انتظار این نتیجه را داشته است.   «نفتالی بنت»  روز دوشنبه در یک پیام توئیتری به زبان عبری نوشت: «نتیجه انتخابات لبنان، بر پایه محاسباتی که برای مدت‌ها داشتیم، رقم خورده است. حزب‌الله = لبنان».

پیام انتخاباتی مردم لبنان را از زاویه دیگر نیز می‌توان تحلیل کرد.

افزون بر این که رأی دهندگان لبنانی نشان دادند، از دخالت‌های آشکار و پنهان سعودی‌ها در سیاست و حاکمیت کشورشان -بهشدت- دلچرکین و بلکه خشمگین هستند، راهبرد دفاعی بیروت را در رویارویی با تروریسم تکفیری

- که آن هم از سوی ریاض تجهیز و هدایت می‌شود- آشکارا ستودند و به آن رأی «آری» دادند.

لبنانی‌ها شرایط سخت امنیتی چند سال اخیر و انفجارهای انتحاری پی در پی در گوشه و کنار کشورشان را فراموش نمی‌کنند که پس از حضور رزمندگان حزب الله در خاک سوریه و نبرد با تروریست‌های تکفیری در آن سوی مرزهای لبنان، خواب تروریست‌ها و رهبران مالی و معنوی‌شان را آشفته کرد و سبب شد، امنیت و آرامش به آن کشور بازگردد.

با این همه، باید چشم به راه روزهای آینده ماند و دید، ثبات سیاسی در لبنان، آیا به مذاق صاحبان پترودلارهای عربی خوش می‌آید یا این که ریاض، «بهای دموکراسی» را برای مردم لبنان، به قیمت جان و امنیت‌شان تعیین خواهد کرد!؟   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.