بجنورد- استاندار خراسان شمالی اقتصاد منهای فرهنگ و فرهنگ منهای اقتصاد را بی معنی توصیف کرد و گفت: با توجه به چگونگی زندگی ائمه معصوم(ع) و منویات مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد و مقاوم سازی فرهنگی می توانیم اقتصاد مقاومتی را راهکاری برای برون رفت از بحران اقتصادی دانست.

اقتصاد منهای فرهنگ بی معناست

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی در آیین پایانی همایش ملی اقتصاد مقاومتی و مقاوم سازی فرهنگی در سبک زندگی امام سجاد(ع)، اظهار داشت: مصرف زدگی و اسراف، تجمل گرایی و اشرافی گری پایه های اقتصاد را به شدت متزلزل می کند و باید با تغییر در شیوه های زندگی خود با تکیه بر کارهای فرهنگی از بروز این مشکل جلوگیری کنیم.

وی افزود: مقاومت انسان در برابر تغییرات یک امر بدیهی و تعریف الگوهای درست و مناسب الزامی است و پیغمبر اکرم(ص) و ائمه معصوم(ع) بهترین الگو برای تغییر رفتاری هستند.

صالحی ادامه داد: بر اساس آموزه های دینی به ویژه سخنان امام سجاد(ع) اقتصاد به معنای درآمد و هزینه مفید و مناسب است و این موضوع به معنای کسب درآمد در حد توان و هزینه در حد نیاز و در ادامه انفاق، ایثار، گذشت و غنی سازی جامعه می باشد.

وی مطرح کرد: عدالت محوری، دانش بنیان بودن، مردم محوری، درون زایی و برون گرایی ۵ پایه اقتصاد مقاومتی است که توجه به حل مشکل نیازمندان، نیازسنجی و انجام امور با تکیه بر مباحث علمی، کار و تلاش مداوم و مستمر،تولید داخلی با کیفیت بالا و قیمت مناسب و قابل رقابت در بازار برای نیل به خودکفایی و استقلال اقتصادی لازمه مبانی اقتصاد مقاومتی است.

وی اشاره داشت: علم اقتصاد در مبانی علوم انسانی در دین مبین اسلام حائز اهمیت و دارای جایگاه والایی است.

در ادامه این آیین مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: اقتصاد مقاومتی، مقاوم سازی فرهنگی و سیره و سبک زندگی امام سجاد(ع) سه کلیدواژه نهان و مهم در این همایش است.

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی افزود: اقتصاد مقاومتی دغدغه اصلی مقام معظم رهبری است که ۸ سال متوالی در رابطه با این موضوع مهم سخن می گویند و همواره تاکید دارند اقتصاد مهم ترین رکن از ارکان استقلال اقتصادی یک ملت است و به عنوان الگوی ناب و منحصر به فرد در میان الگوهای اقتصادی روز دنیاست.

وی ادامه داد: اقتصاد و فرهنگ با یکدیگر عجین شده اند و بنا به منویات رهبری فرهنگ بنیان مرصوص اقتصاد است و گام نخست برای مقاوم سازی فرهنگی شناخت فرهنگ اصیل و ناب اسلامی است.

حجت الاسلام ارزانی ادامه داد: آموزش و فرهنگ سازی توسط امام سجاد(ع) در فضای خفقان آور آن دوران در قالب دعا و نیایش در نبود اعتبار و بودجه که امروز یک موضوع اصلی برای اقدامات فرهنگی است، اتفاق افتاد و توانست مفاهیم ارزشی را منتقل نماید.

وی تصریح کرد: انسجام و وحدت موجود در خراسان شمالی می تواند به عنوان الگوی خوبی از وحدت با هدف ارتقا و اعتلای ایران اسلامی معرفی شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد هم در این مراسم گفت: صحیفه یک دایره المعارف شیعی در مباحث مختلف اقتصادی، فرهنگی، سلامت، آسیب شناسی، مناجات و ارتباط با خدا و ولایت مداری است و مهم ترین اثر این همایش باید هدایت اندیشمندان و جامعه به سمت و سوی این دریای بیکران باشد.

حجت الاسلام یعقوبی با اذعان به این که اقتصاد و فرهنگ دو عنصر جدایی ناپذیر هستند، ادامه داد: این دو موضوع متمم و مکمل یکدیگر هستند و اقتصاد بدون فرهنگ زیانبار و تحقق فرهنگ نیز بدون پشتوانه اقتصادی امکان پذیر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.