قدس‌آنلاین/ فرزانه غلامی: شواهد این روزها نشان می‌دهد بازارهای مختلف تهران، گزینه «تعلیق» را تا اطلاع ثانوی برگزیده‌اند؛ گزینه‌ای ملال‌آور و به معنای واقعی دلسرد کننده.

حتی بازار لوازم آرایشی در رکود است/ انتظار در بازار، تعلیق در معاملات

بر اساس مشاهدات عینی خبرنگار قدس آنلاین، بازارهای مسکن، خودرو، لوازم دیجیتال(تلفن همراه، رایانه و...)، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک، کیف و کفش و حتی مواد غذایی با نبود قدرت خرید مردم و کمبود مشتری دست و پنجه نرم می‌کنند ضمن اینکه در نتیجه رشد کم سابقه نرخ دلار و در نتیجه ناتوانی دولت در تأمین ارز برای برخی تقاضاها، فروشندگان هم اغلب دست نگه داشته‌اند و تمایل چندانی به فروش کالا ندارند.

در واقع شاید پدیده مشترک و نامطلوب بین بازارهای مختلف در این روزها، علاوه بر نبود ارز با نرخ 4200 تومانی، انتظار کشنده حاصل از تمدید یا عدم تمدید تعلیق تحریم‌هاباشد.

رکود در بازار مسکن

فروشندگان مسکن و خریداران به امید روزهای بهتر، معاملات را به حداقل رسانده‌اند. بر اساس آمار بانک مرکزی، معاملات در فروردین ماه نسبت به اسفند 96 حدود 60 درصد کمتر شده. این کاهش بدان معنی است که فروشندگان به امید سود بیشتر و بالا رفتن بیش از پیش قیمت‌ها و خریداران به سودای آرام شدن هیجانات و بالا رفتن قدرت چانه‌زنی، خرید خانه را به آینده‌ای شاید نامعلوم موکول کرده‌اند.

خودرو در روزهای جاری رشدی یک و نیم تا 5 میلیون تومانی را در تولیدات داخلی (ولو به صورت غیرمجاز و بدون کسب مجوز از شورای رقابت) به خود دیده است. گروه خودروهای خارجی هم پس از اعمال محدودیت‌های تعرفه‌ای، ثبت سفارشی و ارزی و بدون فرمان گرفتن از سازمان حمایت و دیگر نهادی نظارتی، عرصه را برای تاختن مناسب دیده است. اگر هم اکنون سری به نمایشگاه‌های خودرو بزنید قطعاً یا فعلاً خرید و فروش ندارند و یا قیمت‌ها به طرز قابل توجهی نسبت به ماه‌های پایانی سال گذشته رشد کرده است.

بازار تلفن همراه و لوازم خانگی

تلفن همراه و به طور ویژه تلفنهای هوشمند که همواره طرفداران پر و پا قرص خود را در بین گروه‌های مختلف سنی دارد، با گرانی حداقل 35 درصدی قیمت نه تنها بازار موبایل ایران، علاءالدین، میرداماد و پایتخت را سوت و کور کرده بلکه کمتر فروشنده‌ای تمایل به فروش دارد. گویی عجله‌ای در کار نیست و کاسبان اصراری بر گرمی ‌بازار ندارند!

خرید لوازم خانه هم اولویت این روزهای مردم نیست. گرانی برندهای وارداتی از یک سو و نارضایتی تولیدکنندگان و واردکنندگان از عدم تزریق ارز 4200 تومانی، موجب شده خانوارهای ایرانی، خرید را به ماه‌ها و روزهای آینده موکول کنند.

پای مشتریان از بازار لوازم آرایشی و بهداشتی هم قطع شده است؛ بازاری که خانم‌ها مشتری همیشگی‌اش هستند و انگ لوکس بودن و غیرضروری بودن بر پیشانی دارد و به دلیل نبود ارز و شاید هم در مواردی سوءاستفاده برخی واردکنندگان و فروشندگان با رشد حدوداً 50 درصدی برخی اقلام روبه‌رو شده است.

موج تازه گرانی، چراغ خانه پوشاک و کیف و کفش را هم تاریک تر از همیشه کرده...چه آنها که با اراده اصحاب قاچاق، قدم نامبارکشان را به بازار ایران  گذاشته‌اند، چه آنها که تولید برندهای متفرقه ترکیه و چین هستند و به صورت رسمی‌ به بازار ایران دعوت شده اند و چه آنها از اروپا و ظاهرا در قالب نمایندگی، وارد شده‌اند، این روزها را بدون مشتری سپری می‌کنند.

گرانی در بازار مواد غذایی هم در گروه لبنیات، پروتئینی‌ها(مرغ و گوشت قرمز و...) و مردم را از خرید منع می‌کند و یا خریدها را به حداقل و در حد رفع  نیاز روزانه و یا هفتگی کاهش داده است. در حالی که نهادهای نظارتی و اتحادیه ها این افزایش قیمت را یا انکار می‌کنند و یا غیرقانونی می‌دانند حتی در روزهای منتهی به ماه مبارک رمضان، فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای با آن قفسه‌های رنگارنگ و فشرده از کالا را کم تردد و سوت و کور کرده است. گویی اصلاً نه سبدی پر شده و نه سبدی خالی!

ناگفته نماند در حالی که دولت از حدود 4 هفته پیش وعده داده ارز مورد نیاز برای واردات تمام کالاها و خدمات مجاز و قانونی را با نرخ 4200 تأمین کند و قول داده رفع نواقص و روغنکاری چرخه تامین این نیاز در روزهای آینده به اتمام خواهد رسید. از دیگر سو با احتمال اعلام موضع آمریکا برای حضور و یا ترک برجام در شبانگاه جاری، امید می‌رود بازارها در روزهای آینده بار دیگر جان بگیرند و این بلاتکلیفی و تعلیق مرض­گونه دست از سر حوزه کسب و کار بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.